Ik heb paar dgn geleden een documentaire op canvas gezien over 2 mensen in Iran ,zij hadden het zo slecht financieel dat ze geen andere weg zagen dan ,om hun nier te verkopen voor de bedrag van 1600 /3500 Euro. Mijn man werkt ook ,ikzelf heb gewerkt ,maar toen ik zwanger was ben ik gestopt,bewust voor gekozen ,geen spijt van. Ik kan op dit moment wel dingen opnoemen die wel zou willen kopen ,maar voor moet sparen,en soms zeur ik wel aan mijn mans hoofd of het niet deze maand kan. Na het zien van deze docu,voelde ik me echt een zeurpiet. Het gevoel hoe goed wij het hebben in het Westen. Deze mensen zien gewoon geen andere manier dan een nier verkopen . Zijn vrouw liet een abortus doen ,omdat ze financieel een kind geen goed leven kunnen geven. Ik moest dit effe kwijt ,want na het zien van deze mensen ,ben ik blij dat mijn gezinnetje geen financiele problemen heeft en dat we alledrie gezond zijn en dat ook mogen blijven. Ally
Ja, je hebt helemaal gelijk! wij vinden het hier de normaalste zaak van de wereld dat we alles in principe binnen handbereik hebben met onze beurs. "geen zin om te koken:" ach, dan halen we toch "ff" een frietje? "Wat zullen we vandaag gaan doen?" Laten we vandaag eens lekker naar de bioscoop gaan en daarna lekker op stap................hopla en zo vliegt ons geld de deur uit. Tja, als ik het zo bekijk, zijn we inderdaad een stel zeurpieten bij elkaar af en toe. Deze mensen hebben het een stuk slechter als ons. Maar laten we het nu niet eens zo ver uit de buurt zoeken mensen....Wat dacht je van de armoede in ons eigen kikkerlandje? Deze mensen hebben het misschien net zo slecht en zij wonen bij je om de hoek! Wisten jullie bijvoorbeeld al dat er weer opnieuw voedselbanken zijn moeten worden geopend, omdat de armoede in ons land is toegenomen? En onze "regering" blijft maar doorgaan....stelletje malloten daar! Nou sorry hoor, maar ik kan me daar enorm kwaad om maken. Ik heb met daklozen gewerkt en dat is geen pretje hoe die mensen moeten leven. Ga nou niet zeggen dat ze er zelf voor hebben gekozen of wat dan ook. Die zijn er idd bij ja, maar de meesten onder hen, leven noodgedwongen op straat. Dit zijn dus die mensen die net buiten het potje piesen wat betreft onze "geweldige"hulpverlening.
Ik denk inderdaad ook veel aan mensen die het "slechter" hebben dan ons, als het even niet mee zit. Ik schaam me af en toe ook behoorlijk als ik in een dip zit, omdat ik iets niet kan kopen. Wij hebben hier in Nederland zo'n rijk leven! De kunst van het leven is tevreden te leren zijn!
T is misschien hard om te zeggen, maar je kunt niet de hele wereld op je nek nemen, dan stort je in. Iedereen weet dat er in Afrika kindjes doodgaan van de honger, maar als je er wat aan wilt doen (door giften) gaat al je geld naar corrupte regeringen en dure bestuurders van hulporganisaties. En hebben we het echt nodig om het eerst op tv te zien voordat we het zielig gaan vinden? Wat ik hiermee wil zeggen: je moet je niet schuldig voelen omdat jij het wel goed hebt en iemand anders misschien minder. Het is nu eenmaal zo dat we het in Nederland beter hebben dan in ontwikkelingslanden. Daar verander je toch niets aan. In je eigen omgeving kun je er natuurlijk wat aan doen, zoals zonnestraal met daklozen heeft gedaan, maar je kunt moeilijk effe naar Iran om die mensen te gaan helpen.
Dat besef kweekte ik ook in brazilie Mensen hebben daar over het algemeen 3 baantjes per dag om rond te komen. Ik sprak een slijter die op zich nog best goed verdiende.. en voor zichzelf eigenlijk altijd rond kwam met 1 baan (ca. 300e per maand omgerekend) Nu was zijn vrouw net bevallen.. en buiten de slijterij verkocht hij nu ook schoenen anders kon hij geen eten kopen voor zijn kersverse zoon. Die at voor ca. 75e per week.. en dat is natuurlijk niet te betalen als je zo'n 300e per maand verdiend. Toch is iedereen daar altijd opgewekt, vriendelijk aardig en met altijd minstens een glimlach op het gezicht. Meestal zelfs gewoon ronduit goed gehumeurd Dan vraag ik me af in wat voor land we leven.. niemand heeft het ECHT slecht... en toch is iedereen altijd chagerijnig, altijd klagen... en eigenlijk vooral is het gewoon nooit genoeg Tevreden mensen zijn ZO schaars in nederland.. Toch jammer.. het is dat ik er niet zou willen wonen met kinderen (meisjes vooral) anders zou je toch accuut gaan verhuizen?
mwah het feit dat de een meer kan dan de ander.. is op zich vrij normaal en het is vrij normaal om als je normaal iets wel kan kopen.. en je nu iets wil maar dat kan niet.. dat je dat niet leuk vind maar ik vind het niet normaal... dat iedereen hier altijd zo chagerijnig doet dat vind ik echt jammer.. het is namelijk bij de gemiddelde nl-er niet soms niet goed.. maar eigenlijk "altijd" niet goed.. en heel af ent oe kijken ze vrolijk en blij dat is toch zonde? kan moeilijk zeggen dat ik wel altijd blij en gelukkig ben.. maar volgens mij maken we er in nederland wat dat betreft best een potje van.
Dat is ook wat ik bedoel. Ik merk in mijn omgeving en ook bij mij zelf dat we altijd meer willen en dat we dan pas gelukkig zijn! Bijvoorbeeld: Een jaartje niet luxe op vakantie..een vriendin de hele zomer lopen mokken. Thuis kun je ook genieten, kijk om je heen! Pak een fles rose en stokbrood, nodig leuke mensen uit. En ontspan! ( ik kan ook mokken hoor, maar zou graag een echte levensgenieter willen worden )
Oh ik kan HEEl goed mokken weet ik van mezelf Maar merk dat ik er sinds mijn vakantie een paar weken terug gewoon veel meer bij stil sta En ook dat ik meer mezelf verwen op momenten dat het kan Als het dan eens niet kan.. tja daar kom ik wel overheen. die vakantie is 100% anders gelopen dan geplanned.. maar het heeft echt veel goed gedaan merk ik ipv veel dingen zien.. zijn we wegens ziekte eigenlijk niet verder geweest dan de nabij gelegen stad en het strand zegmaar maar echt genoten toch.. en kennelijk is mijn levensinstelling toch ook subtiel aangepast