hey! Ik ben zwanger, waarschijnlijk zo rond de 7 week, dit is nog niet helemaal duidelijk omdat ik gewoon aan de pil ben. Nu werk ik met zware agressie,nu mijn vraag, moet ik mijn baas nu al op de hoogte brengen? ten eerste het is heel erg pril, er kan nog vanalles mis gaan, mijn ouders zijn nog niet eens op de hoogte, te tweede zit ik momenteel in een situatie die niet echt op en top is, zie topic"ik ben zwanger" onderwerp: zwanger en vriend laat mij 8er. maar dat even ter zijde, wanneer vertelden jullie het op je werk?? alvast bedankt....
Zo vroeg mogelijk melden bij je baas in dit geval! Als zwangere heb je recht op aangepaste werkzaamheden en werktijden indien nodig. Maar daar kun je pas aanspraak op maken als je werkgever weet dat je zwanger bent. Zo pril zit je kindje op zich nog vrij veilig achter je schaambeen verstopt maar vaak ben je dan zelf niet echt op je best en reageer je misschien minder adequaat dan je anders zou doen.
Als je een 'gewone' kantoorbaan hebt, dan kun je best nog een tijd wachten met vertellen.... Maar werken met een doelgroep waar agressie voor komt brengt ook risico's voor jou met zich mee, maar ook voor jouw collega's, op het moment dat zij niet meer 100% op je kunnen rekenen. Ik werk ook met een doelgroep waar regelmatig flink agressie voorkomt. Op het moment is het redelijk 'rustig'... Maar toch ga ik het volgende week aan mijn leidinggevende vertellen. Dan ben ik 8 weken. Succes! En gewoon vertellen! Dan kán er rekening mee gehouden worden!!!!!
Dat had ik ook toen ik zwanger was. Ik heb het snel verteld dat ik iig niet op alarm ging lopen. Daarbij moest ik het wel vertellen, ik bracht nl veel tijd door op de wc (4,5 maand overgegeven). Ik ben tijdelijk op een groep gaan werken waar geen agressie zou zijn. Helaas toch gebeurt toen ik 11 weken zwanger was. Ik herkende mezelf niet. Normaal spring ik meteen in bij agressie en nu voelde ik ongelofelijke beschermingsdrang voor m'n kindje. Ik heb me ziek gemeld en ben weer gaan werken toen ik kantoorwerk kreeg aangeboden. Je werkgever is verplicht om jouw en je kindje te beschermen. Je moet het dan wel snel vertellen denk ik. Sterkte met alles!
Bij ons is het zo dat je op de woning blijft werken waar je nu werkt. Met 12 weken wordt je overgeplaatst naar een andere groep waar je werkt tot je verlof.. Zo snel mogelijk aangeven bij je leidinggevende! Het gaat om jou en je kindje
bij ons wordt je ook bij 12 weken overgeplaats, vaak al eerder! Ze willen het ook zo vroeg mogelijk weten om iets te kunnen regelen. Of andere groep of ander werk en dus vervanging voor jou op de werkvloer. De pil of niet zwanger is zwanger dus ik zou het aangeven en zeggen dat je na de echo weet hoever je ben. Maar ook al zit je frummel nog veilig, mijn eigen ervaring is dat je toch in je werk wat minder snel ertussen springt en dat is in de praktijk niet handig
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Je hebt inderdaad recht op bescherming / aangepast werk, maar jouw baas kan dit uiteraard alleen regelen als jij het vertelt. Hoe vervelend het ook is om het zo vroeg al te melden, als het mis gaat is het nog veel erger.
hey bedankt voor jullie reacties!! echt super lief, ik denk ook dat het het beste is dat ik het zo snel mogelijk ga vertellen...
Ik werk ook met zware agressie. Ik heb met 6 weken aangegeven dat ik zwanger was, ik kon er niet aan denken dat het fout zou gaan. Ik werkte per direct al niet met de aller zwaarste en begeleidde nog maar 3 clienten. met de 10de week ben ik overgeplaatst naar een algemene groep waar ik mijn zwangerschap gebleven ben. Het is je eigen keuze wat wil je en waar voel je je prettig bij, ik heb er bewust niet voor gekozen! ohja met agressie krijg je meer betaald bij ons blijf je in je functieschaal zitten ook al ga je tijdelijk naar wonen algemeen. suc6 met het nemen van je beslissing groetjes DOrianne
Ik heb het ook met 7 weken al verteld. Had op dat moment net een heftige escalatie achter de rug en merkte dat ik niet meer goed kon reageren. Ik was bang dat stress en een evt. trap in m'n buik de baby niet goed zou doen. Had toen net een paar maanden eerder een miskraam gehad dus wilde zeker geen risico lopen. Ik ben meteen overgeplaatst naar een andere groep waar ik nu nog steeds werk. Ik moet inmiddels nog 3 weken werken en dan heb ik verlof. Ik ben erg blij dat ik het zo snel verteld heb. Gewoon doen dus!