Reactie op pap

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Yukl, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje heeft reflux en wordt momenteel getest op KMA. Hij is altijd een matige drinker geweest maar sinds zo'n 2 weken lijkt hij opeens het licht te hebben gezien. Hij drinkt veel en had op een gegeven moment zelfs niet voldoende aan de max van 800cc opvolgmelk. Ik ben daarom van zijn ochtendfles een papfles gaan maken (pepti, met wat scheppen ontbijtgranen voor 6+ maanden). Hij reageert daar echter volgens mij op. Sindsdien (5 dagen geprobeerd) had hij namelijk opeens groene poepluiers (ipv geel), werd hij weer huileriger en dronk hij weer minder. Gister op het KDV had hij erg veel gehuild en weinig geslapen en toen besloot ik de pap in de ochtend weg te laten. Vandaag dus prompt een goede dag.

Ik heb het weekend ook een stukje liga geprobeerd, en daar werd zijn eczeem veel erger van. Al kan dat ook toeval zijn geweest.

Ik heb dus het idee dat hij hierop reageert? Maar is dit nou een kwestie van wennen? Of speelt er een allergie? Moet ik er waakzaam op zijn? Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik wil graag dat hij zich blijft voelen zoals hij zich nu voelt en dus niet weer een terugval krijgt. Hij krijgt dus geen pap meer vanaf nu. En ook geen liga. Of is dat niet de juiste keuze? En moet ik letten op andere producten? Ik vind dit lastig, weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan...

Aan de kinderarts heb ik tot dusver ook niet zoveel gehad. Ik ga het wel voorleggen wanneer we de uitslag van de provocatietest zullen bespreken, maar ik verwacht er vooralsnog niet zoveel van. Soms krijg ik het idee dat ze denken dat ik het allemaal ter plekke verzin. ;)

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Kan heel goed een reactie zijn hoor. Blijkbaar is P. toch wat gevoelig/allergisch aangelegd als ik alles zo bij elkaar optel. Misschien zijn de granen wel gewoon nog wat te zwaar voor hem maar het zou ook een (lichte) glutenallergie kunnen zijn.
    (zit daar nu met L. trouwens ook mee. Heb nu een doorverwijzing naar het UMCG, ze heeft constant klachten en ws een allergie. Voor koemelk, lactose of gluten..)

Zou de granen voorlopig even laten voor wat het is. Dus ook nog even wachten met brood ed. Wil je hem pap geven zou ik rijstebloem geven, of heb je dat al eens geprobeerd? En als tussendoortje dus ook geen granen (liga, koekjes, soepstengel etc) maar bijvoorbeeld een rijstewafel of fruit.

Lastig he? Het is ook zo lastig te achterhalen allemaal.. Weet dat nog zo goed met L. Precies hetzelfde verhaal. Maar ze was er vanaf toen ze 1 was en nu begint het dus weer..

Succes!

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dank je! Ik ga het voorlopig inderdaad allemaal even laten voor wat het is en het over een maandje ofzo voorzichtig opnieuw proberen (beginnend met brood). Het is inderdaad lastig...!

Arme L. dat ze zo'n last heeft van d'r buikje. Ik ben benieuwd wat de artsen zeggen. Een allergie is op haar leeftijd wel alweer beter te testen volgens mij. Groeit ze verder wel goed?

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ja, zou het idd ook over een maandje weer proberen. En dan eerst lichte granen en een klein stukje.
    Groene poep is toch ook vaak van krampjes? Zielig hoor.. Kleine mannetje blijft een beetje sukkelen zo met voeding. Niet leuk!

L. groeit nog steeds niet super. Ze blijft een beetje steken bij de 12 kilo. En veel buikpijn, niet lekker voelen, veel moe en hangerig, eczeem op haar benen en haar buikje voelt als ze buikpijn heeft hard aan en je hoort het bubbelen van binnen. Echt zielig vind ik het.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan inderdaad een reactie zijn. Even stoppen en over een weekje of wat opnieuw proberen. Mijn zoon reageerde ook op best veel, het is echt lastig om de vinger er op te leggen WAT het nou precies is.
    Heb je al contact met een dietist?

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het is inderdaad lastig om te bepalen wat het precies is!
    We hebben nog geen contact met een dietist, maar misschien is het wel een idee om naar een verwijzing te vragen. Zou ik denk ik wel prettig vinden, aangezien ik zelf niet bijster veel verstand van voeding icm allergieen heb.

@ maja: dat is inderdaad een hele duidelijke reactie van d'r op het 1 of ander. Wat sneu zeg! Misschien voedt dat ook wel haar kribbige gedrag zo af en toe ;) En ook haar onrustige nachten trouwens! Hm zo alles bij elkaar speelt er overduidelijk iets. Wanneer kan ze terecht in het ziekenhuis?

7. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    ik zou toch ook oppassen met de rijstebloem hoor.
    Hier had hij daar vreselijk last van (krampen) terwijl we maar een halve theelepel toevoegden...
    Pap gaat hier (vanaf 6 mnd) wel goed.
    Hoop dat je zo snel mogelijk meer duidelijkheid hebt.
    Succes!

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Klinkt inderdaad als een overgevoelige reactie. Kan zijn dat zijn darmpjes er nog niet aan toe zijn. Ik zou de pap even weg laten, het een week laten rusten en dan eerst rijstebloem proberen en als dat goed gaat, pas weer fijn granen uit proberen.

Liga bevat soja en soja wordt afgeraden voor het 1e jaar bij kma kindjes. Mijn zoontje reageerde er toen ook op.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

oh verdorie, dat wist ik niet. Ik las wel naderhand dat er sporen van melk in kunnen zitten. Hmz, als het KMA blijkt te zijn moet die verwijzing naar een dietist er sowieso komen. Toch wel handig om dit soort dingen te weten.

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Sporen van, zit in best veel producten. Ons zei de dietiste daar niet op te letten, want dan blijft er bijna niks over.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja ik achtte de kans inderdaad erg klein dat dat een invloed had kunnen hebben. Ik dacht dus dat het dan misschien met de gluten te maken zou kunnen hebben, maar jouw soja verhaal is in zijn geval ook een logische verklaring.

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    In liga stap 1 zit geen gluten.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het was stap 2 geloof ik (die is vanaf 6 maanden toch?), dacht dat het daar wel in zat?

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Daar zit inderdaad gluten en tarwe in.

15. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Ze ZEGGEN dat in liga stap 1 geen gluten zitten, echter kom je op internet toch andere verhalen tegen, en ikzelf reageer ook op die liga (heb zelf gluten en kma) maar ik ben zelf heel gevoelig hoor dat zeg ik er wel bij.

Onze zoon heeft zware KMA maar kan gelukkig wel tegen gluten,
    hij reageerd juist heftig op alle soorten fruit en krijgt dit dus niet.
    Maar weet je zeker dat hij op de pap reageerd en niet op bijv groente/fruit of een ander tussendoortje ??
    maik heeft altijd al dunne groene ontlasting gehad, groene ontlasting hoort ook bij dieetvoeding. Ik merk dat onze zoon erg gevoelig is voor veel dingen en dat zijn darmen gewoon erg snel last hebben, hij heeft overigens ook nog reflux waarvoor hij nutriton door de flessen moet, hier kan hij ook weer op reageren en ook op zijn medicijnen. Dus echt precies weten we het ook allemaal niet, het blijft erg moeilijk.

16. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    je kunt er niet op letten maar als een kindje een echte ernstige allergie heeft dan kan dat ene spoortje genoeg zijn om hem flink beroerd te laten voelen.
    (ik weet zelf maar al te goed hoe het voelt helaas)

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dat klopt. Mijn zoontje reageerde daar ook op. Maar toch let ik daar niet op, want als het de melk niet is, is het wel de soja etc. Ik let er wel op als een voedingsmiddel sporen kan bevatten van meerdere van zijn allergieën, zoals de fruitrepen van de babyafdeling.

18. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Dat is wel goed inderdaad anders krijg je een dubbele reactie..
    ik weet zelf hoe moeilijk het is.. ik heb KMA/Lactose allergie,geit/schaap, glutenallergie, kiwi+pinda+hazelnoot allergie, mag niet veel rijst en ei..
    Er blijft erg weinig over haha

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Poeh, dat is wel heftig zeg!

Ik weet 99 procent zeker dat het de pap was. Zijn ontlasting was vandaag namelijk gewoon weer geel, terwijl het de laatste dagen (sinds hij de pap krijgt) iedere keer groen was. Aan de andere kant sluit ik niet uit dat het daarnaast ook nog op andere dingen zou kunnen reageren. Alleen is het probleem bij hem dat zijn klachten altijd nogal vaag zijn geweest (en nog steeds zijn). Het is geen kwestie van, hij neemt een hap en even later vertoont hij een duidelijke reactie. Zijn algehele gesteldheid wordt gewoon minder. Daarom twijfel ik ook nog steeds over de KMA, terwijl ik aan de andere kant zeker weet dat hij ergens last van heeft (naast de reflux). Zeker nu hij dus wel op pap zo'n duidelijke reactie vertoonde.

Ik baal er nu wel een beetje van dat doordat de kinderarts zijn mogelijke KMA niet volledig serieus heeft genomen, ze ons ook nooit hebben doorverwezen naar een dietist. Nu met de bijvoeding kom ik toch een beetje in de knoop. Ik merk ook dat het vandaag toch weer niet zo lekker ging met hem. Hij heeft vandaag peer gehad (verder niets) dus even in de gaten houden.

20. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Ik ga jou nu mijn verhaal vertellen.. Mischien help ik je daarbij.

Ikzelf ben nu 24 en weet pas 1,5 jaar dat ik ernstige melk en glutenallergie heb en de andere allergieën.
    Als baby en klein kind had ik namelijk NOOIT klachten, mijn ouders wisten het gewoon niet!
    Toen ik een jaar of 14 was kwamen de klachten.. Ik was extreem moe, had dagelijks koorts, elke ochtend buikpijn, kreeg uitslag, eczeemgevoelig, ik heb zelfs toen ik een jaar of 17 was met 42 graden koorts op bed gelegen. Ik liep artsen en ziekenhuis af en aan.. heb tig bloedonderzoeken gehad, maar GEEN een arts heeft ook maar ooit aan voedselallergie gedacht !!
    Doordat ikzelf zolang doorgelopen heb met koemelk en glutenallergie heb ik nu zoveel overgevoeligheden ontwikkeld voor andere voedingsmiddelen. ik ben chronisch moe en slik medicijnen voor spastische darm, Mijn dunne en dikke darm zijn zwaar beschadigd.
    Ik ben zelf uiteindelijk achter mijn allergieën gekomen doordat ik naar een biologisch arts ben gegaan met mijn klachten, die dacht daar meteen aan en na een bloedonderzoek via duitsland weet ik nu precies waarvoor ik allergisch ben.

Wat ik dus wil zeggen is dat niet iedereen klachten heeft, niet iedereen reageerd heftig. Ik heb nu mijn dieet 1,5 jaar en als ik nu een kruimel binnenkrijg van iets wat ik niet mag dan val ik een uur later flauw van de buikpijn en zit ik op de wc.
    Mijn zoontje reageerd wel heeel heftig op de allergieën, mijn dochter heb ik voor de zekerheid ook bij die arts laten onderzoeken op gluten door middel van een ontlastingonderzoek en zij heeft het gelukkig niet.

Nu is wist van mijn allergieën hebben mijn moeder broer en zus ook een test laten doen, en ook HUN hebben de gluten en koemelkallergie en daarnaast andere intoleranties ontwikkeld.

NOOIT geweten ! Hun hebben nog nooit klachten gehad.
    Maar ikw eet als geen ander hoe ziek je kunt zijn van ook maar 1 kruimeltje waar je allergisch voor bent..

Als jij het gevoel hebt dat je kindje allergisch is, knok ervoor ook al geloofd niemand je !

Deel Deze Pagina