Ik las net op dit forum dat in Arnhem een of andere gestoorde idioot geprobeerd heeft om met een bijl een kdv binnen te komen, om leidsters en kinderen aan te vallen. Gelukkig was het hek op slot en kon hij er niet in. Maar ik moest meteen aan 'mijn' kdv denken... daar kun je zo binnen lopen tijdens de breng- en haaltijden. Tot 9.30 en vanaf 14.30 is de deur niet op slot. Eigenlijk vind ik, en dat zit mij al heel lang dwars, dat de deur gewoon ten alle tijde op slot zou moeten en dat de ouders dan een pasje moeten krijgen of zo...iets waarmee alleen mensen naar binnen kunnen die daar iets te zoeken hebben. Ik wil er ook werk van gaan maken dat dit bij ons kdv wordt ingevoerd, mits het haalbaar is. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Is de deur op jouw kdv altijd open of op slot, en in het laatste geval: hoe kom je als ouder dan binnen?
Hier op slot. Eerst een deur waar je aan moet bellen, dan wordt er gevraagd wie gebracht/gehaald wordt (bij onduidelijk antwoord komt iemand kijken..). Daarna kom je bij een tweede deur waar je een code in moet toetsen die je alleen als ouder hebt, er wordt ons ook gevraagd deze code aan niemand anders te geven(ook geen opa's en oma's). Wanneer deze incidenteel hun kind ophalen kunnen ze dat aangeven bij de eerste deur. Helemaal waterdicht zal het nooit zijn, maar vind het in principe een prima systeem. Zomaar in en uitlopen vind ik echt slecht trouwens.. Helemaal
Hier zit er een codeslot op de deur. Die moet je dus weten om binnen te komen. Die wordt elk jaar a anderhalf vervangen. Maar als iemand dus die code heeft, kun je zo binnen wandelen. Laatst is de code veranderd, omdat er tussen 2 ouders een conflict was, en de moeder vol gezag heeft gekregen. De vader dreigde het kind op het KDV op te halen. De code is toen veranderd, en het kindje werd nooit alleen op de groep gelaten. Hij sliep in de slaapkamer direct tegenover de groep.
wij hebben als ouders een deurcode voor de eerste deur. de tweede deur zit tussen 10 en 3 meestakl ook op slot en dan kun je even bellen. vreemden kuneen dus nooit zomaar binnen lopen. Vindt het een goed systeem zo
Om de tuin in te komen moet je 2 hekken door die niet op slot zitten. (of over een vrij hoog hek heen klimmen) De binnendeur is wel altijd op slot (cijfercode), maar op warme dagen staan er direct bij de groepen ook deuren open. Je kúnt dus zo bij de kinderen komen. Weet je, een gek met een bijl kan ook het plan opvatten om naar een speeltuin te gaan. Daar zitten ook geen hekken met sloten omheen.
hier moet je een code (die eens in de zoveel tijd wordt veranderd) intoetsen en dan kan je de deur open maken.
bij ons zit de deur wel op slot en moet je aanbellen. dan komt er een leidster open doen. maar als ze je niet herkent en je lacht vriendelijk kom je ook binnen... niet heel handig dus. vorige keer deed er een leidster open die ik nog niet kende. ik zei vriendelijke hallo/goede middag en kon zo doorlopen..
hier hebben ze een pasjessysteem, de deur is dus altijd dicht. Waar de kinderen spelen kun je wel komen als je over een hoog hek klimt en als het warm is staan de deuren open, dus dan zou je binnen kunnen komen. En als je het slim speelt kun je ook wel met een ouder mee lopen die een kind komt ophalen. Ze doen op ons kdv dus wel hun best, maar het helemaal voorkomen kun je nooit. Inderdaad dan gaat zo`n gek wel naar een speeltuin, school dat net uit is ofzo.
Hier moet je aanbellen bij de poort en maken zij van binnen uit de poort open. Ze kunnen je zien op een camera. Mocht er een gek voor de poort staan hebben ze nog de tijd de deur van het kdv zelf op slot te doen en kunnen ze via een zijdeur het woonhuis van de eigenaresse binnen.
He, getsie. Bij ons is de deur dus gewoon altijd open. Iedereen kan er in principe gewoon bij komen. Dat is ook zo bij alle kdv's in dit dorp geloof ik.
Bij het kdv waar we eerst zaten moest je aanbellen en deden ze op afstand de deur open. Alleen deden ze volgens mij voor zo'n beetje gewoon iedereen open. Bij dit kdv zit er een codeslot op de deur, hij is dus altijd op slot en de ouders hebben de code, die van tijd tot tijd veranderd.
Hoe is het bij jullie kdv's met de buitenruimte? Is die helemaal omsloten (hofje) of kan iedereen daar wel zo naar binnen? Sommige maatregelen vind ik wel heel ver gaan hoor. Dat wordt nog een héél grote overgang als ze naar de basisschool gaan...
geen enkel systeem is waterdicht, maar het is natuurlijk wel goed dat ze er over nadenken. Bij ons wordt met een druppel gewerkt, die hebben alle ouders. Onze buitenruimte is wel helemaal afgesloten. We zitten in een brede school en aan 3 kanten is die omsloten door het gebouw zelf en aan de 4e kant ook een stuk gebouw en nog een poort. De poort zijn 2 hekwerken langs elkaar. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar omdat het langs elkaar loopt kun je er dus niet doorheen kijken. Ik vind dit persoonlijk heel prettig, want op het vorige kdv waar ik werkte hebben we een keer een man ontdekt die zich in een hoekje buiten het hek stond af te trekken.
Het buiten is hier totaal afgesloten. Niet te zien ook van buitenaf (is gewoon een hele grote tuin) Je kunt er alleen komen via binnen
Ik lees hier dat veel kdv'en met een code/pasje of druppel werken. Dus waarom zouden ze dat bij ons niet kunnen vraag ik me dan af... Natuurlijk is zo'n systeem nooit helemaal waterdicht, en ja, ook op een basisschool of sportclub kunnen idioten zomaar binnenlopen. Maar dat zie ik dan wel weer. Ik heb nu voorlopig alleen nog met het kdv te maken. Ik zie mijn kind liever ook niet in een ommuurde vesting opgevangen worden, maar vandaag de dag lijkt het wel niet anders te kunnen.
bij ons staat trouwens een hek om het speelplein, waar je in principe overheen zou kunnen klimmen. Maar er staan wel flink hoge en dikke struiken en bomen tegenaan, waardoor je de kinderen amper kunt zien. En er overheen klimmen zal daardoor niet makkelijk gaan denk ik.
Hier cijferslot. Zou het niet fijn vinden als de deur zomaar open te krijgen zou zijn en in iedereen er zomaar binnen kan lopen.
Hier bij ons kun je alleen binnenkomen met je vingerafdruk. Dus manlief en ik hebben dat bij de eerste keer laten doen en kunnen nu zo naar binnen. Anders moet je aanbellen en dan komen ze je bij de deur ophalen
Wij weten niet zeker of die man bij ons kdv is geweest. Ons kdv zit namelijk maar een paar honderd meter van waar de man is opgepakt, maar er zitten meer kdv's in de buurt. We vermoeden dat het een ander kdv betreft. Er wordt namelijk geschreven dat hij wegging toen het hek dicht zat en bij ons kun je wel altijd door het hek, maar moet je een druppel hebben om echt binnen te komen. Buiten breng en haal tijden moet je sowieso aanbellen. Dat lijkt dus heel veilig. Echter het hek bij de tuin is ongeveer op kruishoogte. Dat betekent dat je er in principe zo overheen kan klimmen. Ik weet ook niet of ik het prettig zou vinden als het hek veel hoger zou zijn. Dat komt ook weer zo gevangenis over. Ik vind het nog steeds een doodenge gedachte, die man is sowieso minder dan een kilometer van mijn kind geweest, maar ik ben ook bang dat ik nooit alles kan voorkomen.