Ik ben er gister achtergekomen dat ik zwanger ben,ongepland,maar wel gewenst hoor. ik werk nu zo,n 10 maanden als alfahulp bij ouderen die dus een pgb ontvangen,zet zelf belastinggeld opzij. in mijn vorige zwangerschap bi gehad,en ben als de dood dat ik dit nu ook weer zal krijgen omdat ik na mijn zwangerschap altijd last heb gehouden. weet iemand of ik ergens recht op heb mocht ik erg last krijgen,en ik niet meer kan werken?? ik werk maar 2 ochtenden per week gem 7uurtjes,en verdien zo,n 400 euro. ik heb gegoogeld en zoals ik het begrijp heb ik geen recht op ziektewetuitkering als ik geen speciale verzekering had afgesloten,mij is dit nooit verteld dat ik dit moest doen,dus baal als een stekker. heb voordat ik er ging werken wel naar gezocht,maar werd er niet wijs uit. zucht....
Ik denk dat je zeker wel recht hebt op ziekteuitkering als je niet kan werken als je zwanger bent! Waarom denk je dat je niet hebt?
je hebt recht op 6 weken doorbetaling.. daarna stopt het idd bij ziekte.. ook heb je geen recht op een zwangerschapsuitkering als je die vriwillige ziekteverzekering niet hebt. Maar: je kan je op elk moment verzekeren en verzekering gaat in, zodra ze je aanvraag ontvangen hebben bij het UWV (meen ik).. dus ik zou daar morgen zeer zeker achteraan gaan. Dan heb je dus mocht je ziek worden door zwangerschap, gedurende al die tijd recht op 100% uitbetaling van je loon. hier vind je meer info Tijdens werken als alfahulp
Ik zou het toch even goed nakijken, want als je ten alle tijden een verzekering af zou kunnen/mogen sluiten gaat toch niemand dat meer op voorhand doen? Ik ben bang dat je wat betreft de verzekering (net als bij bijv. overlijdensrisico vz) je bijv al een half jaar/jaar premie betaald moet hebben voordat je er aanspraak op mag maken, en aangezien ze een zw schapsverklaring gaan vragen zien ze aan de datum dat je al in verwachting was op moment van aanvraag. Succes! En geniet van je zwangerschap!
dat zou dan toch niet eerlijk zijn! ik werk toch gewoon,ben geen thuismama ofzo die opeens geld wil paaien van het uwv. ik wist het niet.... nou ik hoop het wel,het is ook niet de bedoeling dat ik me nu ga ziekmelden,maar mis dat ik het op eind niet trek ofzo...zou echt oneerlijk zijn.
Tsja wat is niet eerlijk? Jij houd netto meer over van je uurtjes werken als iemand die voor een baas werkt en premie's betaald. Dat is ook de reden dat je als zzp'er je altijd of beter moet verzekeren (idem eigen onderneming!) Wil je niet rot laten voelen maar ZZP of zelfstandige heeft nou eenmaal risico's. (ik heb een tijdje als zzp willen gaan werken en om o.a deze reden NIET gedaan!) Denk dat je het echt even goed uit moet laten zoeken hoor!
ik snap je reactie wel ,maar ik baal er gewoon van,ik had het ook beter zelf moeten uitzoeken. ik heb de mensen in kwestie gevraagd of ik nog verzekeringen moest afsluiten,en volgens hun niet. ik heb teveel op hun vertrouwd ik dacht ze zullen het wel weten dit doen ze immers al zo,n 7jaar. maar heb wel gevonden dat als ik ziek word ze mij zo,n 6weken moeten betalen,maar het zijn oudjes en dat druist tegen mijn gevoel in,omdat dan aan te nemen zeg maar.
Ik snap t Diaan, Ik heb ook zo even niet 123 een oplossing.. Kun je niet met het uwv bellen dat die je vertellen wat je rechten zijn? Balen is dat als je mensen ten goede trouw bent en jij met de gebakken peren zit.. En die 6 weken doorbetalen is volgens "afspraak" dus mocht de nood hoog zijn heb je dat iig achter de hand (al snap ik dat je je tegen de oudjes met een aow schuldig voelt). Andere optie; Hoe zit het als de clienten jou "opzeggen" ? Kun je dan wel ww aanvragen? Want dan heb je iig iets van inkomen.. Zit maar even mee te denken hoor..
Kijk super weer een meevaller dus! Al wel bekend hoe hoog die premie is? Gewoon nieuwsgierig hoor! Nu lekker genieten!