Hoe weet je of na vliezen breken je kindje ingedaald is?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mickys, 27 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Ik kreeg afgelopen week een foldertje van de verloskundige mee rondom de bevalling en daar stond op:

Als de vliezen breken en het hoofdje is ingedaald, dan...... maar als de vliezen breken en het hoofdje is nog niet mooi ingedaald, ga dan direct liggen.

Ik weet dat dit te maken heeft met de navelstreng die dan naar beneden kan zakken.

Maar hoe weet je nou of het hoofdje is ingedaald bij het breken van de vliezen??

(Ik ben al 1x eerder bevallen, maar met 34w6d en was hier toen helemaal niet mee bezig. Was een super snelle bevalling en veel te vroeg, dus ben meteen naar ziekenhuis gegaan. Nu heb ik wat meer tijd om hierover na te denken.)

Mag maandag weer naar verloskundige, dus kan het dan ook vragen, maar zet het vast hier neer.

2. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Dat weet je ook niet zeker. Bij mij is er gezegd dat als er bij de laatste controle blijkt dat de baby niet is ingedaald dat ik dan idd direct moet bellen als mijn vliezen breken.
    Bij mij is de baby dus nu nog niet ingedaald, schatten haar klein in, 6 pond en dus heeft ze nu nog genoeg plek in mijn buik en geen noodzaak om in te dalen...
    Maar het kan zo zijn dat de navelstreng met vruchtwater mee komt omdat het hoofdje normaal de bbm een beetje meer afsluit maar dat u dus niet doet.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat vertelt de vk je toch bij de afspraken? Zelf kun je het niet goed weten.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Als het hoofdje niet is ingedaald en je dus moet gaan liggen vertelt de vlos je dat. Als ze niets zegt kun ne je ervan uitgaan daf het goed is.

Als de vliezen breken (overdag) moet je meestal ook bellen om het even door te geven. Ze zal dan ook zeggen wat je moet doen.

Soms staat er op je kaart een tekeningetje van een 9 op de kop met een lijntje erdoor, tenminste bij de praktijken die ik heb gehad wel. Aan dat tekeningentje kun je ook zien of je baby is ingedaald.

En tenslotten: maar 10% begint met brekende vliezen!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je verloskundige zal je dit in je afspraken vertellen. Ook zal je het merken. Het vruchtwater zal heel gemakkelijk naar buiten 'gutsen' wanneer het kind niet is ingedaald. Dit is over het algemeen minder als het kind wel helemaal is ingedaald.

6. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hier zei de verloskundige het bij de afspraken tot dat zei zou zeggen dat het ingedaalt was moest ik gaan liggen.
    Let wel op want indalen wil niks zeggen!
    De baby moet namelijk ook vast liggen.

Hier was bij de eerste hij al ingedaalt met 31 weken en met 35 ineens niet meer!
    Blijkbaar lag hij nog niet vast en hij is nooit meer ingedaalt voor de bevalling dus als je het niet weer gewoon gaan liggen dat is altijd veiliger (;e wilt echt niet de navelstreng erlangs gezakt hebben of al naar buiten hebben komen want dit is erg gevaarlijk!)

7. Porsche

Porsche Niet meer actief

nou hier zei de vk niets erover hoor en terwijl het wel mijn 2e kind was..

toen midden in de nacht mijn vliezen braken en ik meteen hevige weeen kreeg heb ik meteen de vk gebeld, die is komen kijken en zei dat de beeb nog niet volledig was ingedaald en dat ze het niet vertrouwde en we meteen naar het ZH moesten...

niet dat ik je bang wil maken maar iedere bevalling is anders..
    en ieder persoon is anders.
    dus van de week even vragen...

toi toi toi

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De oudste is pas met 39+5 goed vast gaan liggen, tot die tijd zou ik dus plat moeten volgens de gyn (bij het breken van de vliezen) Bij de controle op 39+5 gaf ze dus aan dat ze vast lag en ik dus niet meer per sé plat moest gaan liggen.
    Uiteindelijk zijn de vliezen pas tijdens de bevalling door de VK gebroken.

De tweede is nooit ingedaald geweest.... pas toen mn vliezen braken in het ZH (inleiding, was al een paar uurtjes bezig) ... met persdrang. Op het moment dat mn vliezen knapten is ze acuut ingedaald want ik kreeg direct persdrang en 20 minuten later was ze er.

Dus zolang je VK nog niet heeft aangegeven dat je kindje is ingedaald en ook vast in het bekken ligt.... dan moet je gewoon plat gaan bij het breken van je vliezen.

Deel Deze Pagina