ik wordt volgende week gekeurd omdat ik al bijna 2 jaar in de ziektewet zit en niet meer terug kan keren naar mn huidige werkgever wie weet wat me te wachten staat in zn gesprek?
Als het goed is heb je bij het invullen van je papieren ook een boekje of blad met uitleg gekregen, ik vond die info toen aardig kloppend. Als eerste heb je een gesprek met eenn arts, die heeft als het goed is al jouw papieren van arbo en uwv, hij zal dus willen weten wat je mankeert, dus welke ziekte en welke beperkingen dat je oplevert en ook vooral wat je nog wel kunt, het komt er kort gezegd op neer dat hij aan de hand van het gesprek ene functionele mgelijkheden lijst maakt, dat is dus echt ene lijst waarop staat, je kunt zoveel keer per uur of dag bukken mag zo vaak iets van zoveel kilo tillen op een dag enz. En ook hoeveel uur per week of dag je belastbaar bent. Dit krijg je niet direct te horen maar met een paar weken over de post!! Termijn staat in je papieren. Dit wordt gestuurd naar de arbeidsdeskundige en die voert al die gegevens in in de computer, dus je functionele mogelijkheden, je opleidingen en je huidige salaris. De computer gaat dan kijken welke functies je nog uit zou kunnen voeren qua klachten en qua opleiding en welk salaris daar bij hoort en het verschil in salaris is dus je mate van afkeuring. Je tweede gesprek is dus inderdaad bij de arbeidsdeskndige die je kan vertellen welke functies nog geschikt voor je zouden zijn en wat je daarmee kan verdienen en die je verder informeert over het te volgen traject. Hiermee je vraag een beetje beantwoord?
mijn ervaring: goede eerlijke artsen die ook begripvol zijn. Ze hebben mij teruggefloten toen het echt niet meer ging en me langzaamaan voorbereid op mijn nieuwe toekomstbeeld. Ik heb er echt steun en bevestiging gevonden. Keuring hield bij mij niet meer in dan een gesprekje en wat lichamelijke testjes.
dank jullie.. ik vroeg me af of ze ook lichamelijk testjes toen maar dat is niet het geval? ik heb in beide handen chronische pijn, en kan wel wat maar niet veel
Ze gaan kijken wat je huidige loon in en hoeveel kan je nog verdienen met de gebrekken die je hebt in de huidige arbeidsmarkt. Verdien je bijv 1800 pm en kun je nu nog naar partime werken in een lagere functie en verdien je z'n 900 dan wordt je 50% afgekeurd. Iemand met de zelfde klachten die altijd al patime werkte en bij 900 verdiende en nu nog met aangepast werk 700 kan verdienen die is minder dan 70% afgekeurd en dus zal geen uitkering krijgen maar moeten werken. Dat je geen baan vind is niet hun probleem. Je kunt wel hulp krijgen bij het zoeken naar een passende baan via UWV. Hierbij krijgt de werkgever een garantie van uitkering mocht je toch uitvallen. Verder wordt er niet gekeken naar wat je niet kan maar naar wat je wel kunt. Je bent bijv altijd kinderleidster geweest maar ivm rugklachten/ hernia is dit beroep te zwaar. Tillen, veel lopen, zitten etc is niet verstandig. Wat kun je wel, bijv telefoon opnemen, bellen afwisselen met zitten staan en hopa een baan als calcenter medewerker of met de juiste papieren ( omscholing door UWV) eventueel administratief medewerker. Hoe meer je verdiende hoe meer kans op afkeuring bij lichamelijke beperking. Ik zelf zit een ruim jaar in de ziektewet ivm hernia. Operatie gehad hersteld en nu nieuwe hernia. Ik werk nu wat aangepast zoals kamers controleren of ze schoon zijn in het hotel en wat leidinggevende taken. De klachten werden pas zo erg dat ik even niet werk en mag van de bedrijfsarts thuis blijven tot 1 november en dan weten we meer van de neurochirurg. Toch kan ik nu al meer dan 4 wk terug en ga maandag proberen of ik toch niet uurtjes kan werken. Gewoon licht werk en wat rondlopen en controleren. Gaat het niet ben ik zo weer thuis en veranderd er niks. Gaat het wel dan wil ik weer wat opbouwen en hopelijk laten zien dat ik wel wil werken. Volgende keer gaan we bij de bedrijfsarts een plan maken. Wat wil ik, wat kan ik en hoe gaan we dit aanpakken. Dit dossier is erg belangrijk en zo ga je samen met de arts en arbeidsdeskundige van UWV bekijken wat je nog kunt en welke beroepen hierbij passen. Eventueel met omscholing.?
Wat hiervoor is beschreven. Pas als je voor 35% of meer word afgekeurd kun je wia krijgen. Ik ben zelf voor 20% afgekeurd en kan nu aan de slag bij een sociale werkplaats! Ik kan (voorlopig en misschien zelfs nooit) mijn oude beroep oppakken. (Kinderdagverblijf)
Dat verschilt, sommige artsen willen dat je bijvoorbeeld je arm omhoog doet of bukt, maar je hoeft geen marathon te lopen, fietsen of klusjes doen. Hier zelfs niks van dat alles, dat ik 3 pogingen nodig had om op te staan van de bank in de wachtkamer zei al genoeg
is die gronische pijn ook door de gewone ha en door het ziekenhuis bevestigd??????? heeft het ook een naam gekregen ik zit in een zelfde soort situatie, alleen geen uwv, maar zelfstandige aov. ondanks dat het bij mij een naam heeft, werkt 1 kantoor PIEP niet mee, ik hoop voor je dat het een naam heeft (crps1 bij mij) want als het geen naam heeft kunnen ze behoorlijk moeilijk doen.
Ik kan het in jouw geval niet zeggen maar ik moest wel allerlei testjes. Vooral neurologische in mijn geval. En testjes om te kijken hoeveel kracht ik had in mijn benen en handen geloof ik.
Ik moest geen testjes, alleen gesprekken over mijn gezondheid en wat ik voel. Voor mijn Wajong moest ik diagnoses uit het dossier meenemen van onafhankelijk artsen, maar ik weet niet of dat nu bij mijn Ziektewet ook zo was.
Ik wou ook zeggen over 70 procent en krijgt rond 900 euro per maand. Ik ben 75 procent en verdient ook rond 900 euro per maand. Want ik ben zelf doof via geboren. En heb ook moeilijk baan om te vinden, dus nog steeds werkloosheid. Daarom ik krijg wajong!