Leren fietsen zonder zijwielen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door RosaLynn, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Hoe hebben jullie de kinderen leren fietsen en hoe oud waren ze toen?:D

2. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik lees mee. dochter s net 3,5 en volgens mijn moeder hoort ze allang zonder zijwieltjes te fietsen maar daar vind ik haar nog te jong voor. haar letterlijke woorden: "ze loopt motorisch achter want ze fietst nog niet" fietsen met gaat best goed.
    ben dus ook wel benieuwd.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@moradora: mijn dochter sinds dit voorjaar.... Toen was ze ruim 5.
    En nee, ze loopt motorisch niet achter :)

Onze buurman zei: zodra ze naar school gaat wil ze zonder zijwieltjes want dat ziet ze dan bij haar klasgenootjes.
    En langzaam aan... Eind groep 2 kunnen inderdaad de meeste.. Zonder zijwieltjes fietsen.

4. Storm

Storm Niet meer actief

Ik had een biky-biky gekregen van mijn schoonzus. Van ons neefje geweest.
    Mijn zoontje zat een maand voor zijn derde verjaardag. Dat vestje aangetrokken, zijwielen eraf gehaald, gezegd dat hij gewoon kon gaan fietsen. En dat deed hij. Toen ik hem losliet fietste hij zo weg. Nog even arrogant achteromkijkend van: had je niet gedacht hè!?
    En daar stond ik, een beetje onnozel achterblijvend, want nee ,dat had ik inderdaad niet verwacht. Ik had verwacht dat het iets langer zou duren.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Idd met een vestje vsn biky-biky. Onze middelste leerde het daar mee toen ze 4,5 wad. Onze jongste had en loopfiets en toen ze met net 3 zonder wieltjes wilde proberen fietste ze direct weg.

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter was goed drie jaar toen ze zelf aangaf zonder zijwieltjes te willen leren fietsen, want haar vriendje van bijna 4 kon het ook.

Het wisselt volgens mij nogal. Hier zijn er van 2,5 die al zonder zijwieltjes fietsten maar ook van 6 die dat nog niet doet.

7. Storm

Storm Niet meer actief

mijn zoontje heeft ook altijd een loopfiets gehad. Ging dan heel hard en hield zijn benen dan naar achteren, voeten van de grond. Dus zijn evenwicht was wel goed, dat had hij al flink geoefend.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje sinds afgelopen zondag, hij is bijna 3.5.
    Hij heeft al een jaar een loopfiets met zo'n plateautje in het midden waar hij dan zn voetjes op zette. En zo kon ie zn evenwicht ook goed bewaren.

We hebben 'm geholpen met opstappen en toen heb ik m vast gehouden en beetje geduwd en verteld dat ie moest blijven trappen. Toen losgelaten en hij bleef trappen, dus ging goed. Binnen vijf minuten had ie ook door hoe hij zelf moest opstappen en wegfietsen en remmen. En inmiddels fietst ie ook staand. Kleine stuntpiloot.

Aangezien het fietsen nu al zo goed gaat oefenen we ook al met samen fietsen. Uiteraard door rustige woonwijken en op fietspaden. Zo hebben we gisteren samen een uurtje gefietst. Zo leuk :D

9. Romy1979

ja die loopfietsen helpen wel mee.
    Toen hij 'm net had kreeg ik al van een aantal mensen in de buurt te horen dat hij vrij rap zonder zijwieltjes zou kunnen fietsen.

Jaja..dacht ik toen nog. Dat zien we nog wel. Zal wel een 10jaren plan worden haha....:D:D

10. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Dit dus. Zo'n loopfiets werkt echt goed. Zodra ze op deze manier los kunnen, kunnen ze eigenlijk ook fietsen zonder zijwielen. Het evenwicht hebben ze dan onder controle. Daarnaast moeten ze ook willen natuurlijk.

Hier was de wil er ook en fietste zo weg toen de zijwielen er af waren. Sinds half juni fietst hij en nu gaat het zelfs al korte stukken mee op pad. Hij is wel snel afgeleid, dus het moet wel op een rustig stuk zijn (breed voetpad hier, bredere eenrichtingsweg).

11. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Die van ons fietst nu een paar maanden zonder zijwieltjes en wordt volgende week 4.

12. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    als ik dat zo lees is amber dus wel laat. ze heeft een loopfiets, die gebritk ze sinds ze 3 is en dat gaat goed.
    zou ik dan de zijwieltjes gewoon weg moeten halen?
    ik vind dat alleen zo eng. veel mensen denken dat ze al dik 4 is en overschatten haar met veel dingen, ik zelf ook. en wil haar geen trauma geven.

of moet ik zo doorgaan op haar fietsje (ze fiets heel hard) en wachten tot ze het zelf aangeeft? dat deed ze met fietsen ook. zaterdag zei ze: mama ik wil op mijn prinsessenfiets en ze fietste er zo op weg (wel moet zijwielen dus)

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Laat? Ze is niet eens 4. Het ligt er denk ik ook aan hoe vaak ze die loopfiets gebruik en hoe ver ze er mee weg gaat. Onze oudste twee hadden geen loopfiets dus dat duurde langer. Maar de jongste ging overal met haar loopfiets heen. Zowieso 4x per dag haar broer en zus halen op school.

Maar als ze haar evenwicht al goed kan houden zou je zo'n hesje kunnen kopen of een sjaal onder de oksels door, werkt ook.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ze is nog geen 4.... Jij bent niet wijs :)

Ik zou het gewoon eens voorstellen... En wil ze niet... Dan niet.
    Ze roept vanzelf een keer dat ze er echt wel groot genoeg voor is.
    En de ene doet het eerder dan de ander maar om nou te zeggen dat ze laat is omdat ze toch AL 3,5 is.. Is wel een beetje vreemd hoor :)

15. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Wij hebben nooit zijwieltjes gebruikt... Onze zoon is net 4 en kan net fietsen. Ik merk alleen dat het trappen moeizaam gaat/hij maakt weinig vaart maar zijn evenwicht bewaren is iig geen probleem.

16. Romy1979

Idd, ze is echt niet laat hoor!
    De meeste kinderen fietsen ergens tussen de 4 en 5 zonder zijwieltjes.

Vraag het haar gewoon, wil ze zonder, dan kun je dat proberen en zo niet dan laat je ze er lekker op. Het is geen must...
    Fietsen moet leuk zijn, met of zonder zijwieltjes. En als ze er nog niet klaar voor is en ze valt oid, dan heb je een grote kans dat ze helemaal niet meer wil.

17. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    nee dat dacht ik zelf ook. maar als ik hier dus lees dat de meeste met een loopfiets (ruim) voor hun vierde fietsen word ik gewoon een beetje onzeker en ben ik bang dat ik iets verkeerd doe als ouder. vooral omdat ik me dingen nogal aantrek die mij moeder zegt en als ik dan hier het zelfde lees ga ik nogal aan mijzelf twijfelen.

maar wat voor hesje bedoelen jullie? wat heeft dat met fietsen te maken? hoe werkt dat dan?

ik laat het sowieso maar gewoon op zn beloop.

thanx meiden!

18. Storm

Storm Niet meer actief

#18 Storm, 31 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2013
    En ze moeten natuurlijk kunnen trappen. Mijn andere zoon crossed al dik een half jaar (is net 2) op een loopfiets en gooit dus ook zijn benen al naar achteren en viert uit. Maar hij kan nog niet trappen, dus hem op een gewone fiets zetten zonder zijwieltjes zou denk ik best bruut zijn :D.

Maar TS: Je dochter is echt niet laat hoor. Alles op zijn tijd. Ik ken aardig wat kinderen uit de buurt die zonder zijwieltjes gingen fietsen toen ze naar net naar de basisschool gingen.
    En niet onzeker worden, da's nergens voor nodig. Gaat allemaal goedkomen. Het belangrijkste is dat ze plezier beleeft aan fietsen en dan gaan die zijwieltjes er vanzelf wel af.

Zo'n biky biky is een vestje (soort bodywarmer) van stevige stof met een brede klittenbandstrook die je je kind aandoet en dan kun je het achter op de rug vastpakken. Zit een handvat aan. Hoef je niet heel krom te lopen om de fiets vast te houden. Dat scheelt enorm voor je rug.

19. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn 2 oudsten zijn 6 en 4 en hebben beiden een paar weken geleden leren fietsen...ze zagen het een buurmeisje doen en vroegen
    Of wede wieltjes weg wilden halen...hebben we gedaan en ze leerden het uitzichzelf. Heb zelf niet achter ze aan geholt ofzo..gaat vanzelf

20. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier zijn we er deze week mee begonnen. Ons zoontje is 4 jaar, 7mnd. Hij durft niet veel, dus we dachten dat het een eeuwigheid zou duren voordat hij zelf het aan zou durven. Want hem pushen heeft totáál geen zin.
    Hij heeft wel altijd een loopfiets gehad. Daar loopfietst hij hard en goed op.
    Toen kwam een 12-inch fiets met zijwieltjes. Maar al snel ook een 16-inch fiets met zijwieltjes omdat ons zoontje erg groot is.
    En deze week zijn we begonnen met het leren fietsen zónder zijwieltjes op het 12-inch fietsje. Dát ziet hij zitten, dus dát hebben we gedaan. Z'n knieën komen bij het fietsen zowat tot z'n kin, maar goed... Hij durft het en het gaat goed. Elke avond een paar rondjes. Beetje erachter staan, onder beide oksels pakken als het fout dreigt te gaan en verder meerennen. :) Nu nog het starten en het stoppen... ;)

Maar... zaterdag gaan wij voor 2 weken op vakantie. Zou ie het nu niet verleren in deze 2 weken of moeten we nou echt het fietsje meenemen op vakantie...? :(

Deel Deze Pagina