Eerst even een stukje achtergrond. Mijn zoontje is prematuur geboren en woog maar een kilo. Inmiddels gaat het prima, maar zit hij nog steeds onder de onderste lijn van de groeicurve qua gewicht, (14 maanden en 7,5 kilo), een kleintje dus. Dit zorgt ervoor dat wij altijd willen zorgen dat hij genoeg binnen krijgt. Wij zijn dan ook geneigd hem iets anders te geven als hij zijn eten niet hoeft, of een scheutje diksap bij zijn melk als hij zijn zijn melk niet wil. Maar inmiddels is meneer bijna 14 maanden en begint hij zeer goed te begrijpen wat er gebeurt. Gisteravond wilde hij zijn fles niet, hij nam de speen niet eens in zijn mond. Ik doe er een beetje diksap bij en ja hoor, meneer drinkt de fles leeg. Nu komt dus mijn dilemma. Eigenlijk ben ik voor: wil je niet eten, dan niet, morgen weer een dag. Maar aan de andere kant is hij al te licht en wil ik graag dat hij voldoende binnenkrijgt. Maar ja, dan heeft zoonlief het dus voor het zeggen. Wat zouden jullie doen?
Pfff moeilijk. Hier 11 maanden en een goede eter maar geen idee wat ze wel of niet begrijpen/snappen. Hij volgt zijn lijntje wel goed? Wat zegt het cb? Zijn hun tevreden? Wat eet hij wel graag? Hoeveel flesjes krijgt hij nog? Misschien is hij er aan toe om zijn flesje te laten vervallen en kan je hem wat meer warm eten geven als hij dat graag eet? Of een yoghurt of papje voor het slapen gaan. Ik vind het moeilijk omdat je niet 100% kan weten wat ze wel of niet begrijpen. Alhoewel,...als papa thuis is drinkt hij de fles hier ook niet leeg omdat hij weet dat papa hem dan de fles al wandelend geeft Misschien diksap geven maar heel stilaan afbouwen tot een minimale? Zolang zou hij het flesje toch niet meer krijgen of wel? Ik heb geen ervaring met prematuurtjes dus misschien hebben hun het wel langer nodig?
haha de slimmerd, ik vind het altijd wel grappig dat ze het doorkrijgen, kan er wel om lachen maar of het handig is... tsja haha ik zou denk ik dus ook stoppen met wat anders geven of diksap door zn melk. ik zou eens een weekje proberen wat hij gaat doen als hij doorkrijgt dat hij niets anders krijgt. krijgt hij nog poedermelk of halfvolle melk? poedermelk vult natuurlijk ook wel meer als gewone melk maar zitten wel weer meer vitamines enzo in. lastig! ik zou proberen even de strenge mama (en papa) te zijn en eten wat de pot schaft en anders niets. maar ik weet niet hoe jullie feestdagen gevuld zijn maar anders misschien erna beginnen als de rust weer terug is? succes ermee!
Gaat het alleen om dat ene scheutje diksap of zijn er meer problemen? Als het alleen om de diksap gaat, dan zou ik het laten gaan. Misschien verminderen, maar verder... Ik ben over het algemeen wel makkelijk met eten, Thijmen houdt bijvoorbeeld niet zo van warme groente dus dan doe ik vaak ook iets van rauwkost erbij. Ik pas mijn maaltijd ook aan op de dingen die ik niet lekker vind... Ik ben overigens wel van het proeven van dingen om zo ook dingen te leren eten.
Hij volgde i eerste instantie wel zijn eigen lijntje, maar buigt nu helaas weer af, ook omdat hij best vaak ziek is. Dus extra controle bij kinderarts etc. Het is bijvoorbeeld groente niet willen eten, maar wel een toetje. Korstjes uitspugen maar wel lekker een blokje kaas willen. En dus geen melk willen, maar zodra hij de fles diksap ziet lust hij het ineens wel. Hij krijgt inmiddels halfvolle melk en probeer aan de 300 ml zuivel te komen, wat niet altijd lukt. Hij lijkt dus door te krijgen dat als hij iets niet wil, hij wat lekkerders krijgt, omdat papa en mama willen dat ie eet. En dat wil ik dus voorkomen. Maar ja, ik wil ook niet dat hij weer gaat afvallen. Pffff....
Ik zou niet moeilijk doen en 'm lekker toch een toetje geven ook al heeft hij z'n groentes niet gegeten bijvoorbeeld. Mijn dochter is volledig gemiddeld qua groei, maar ik doe ook niet moeilijk over niet eten; wil ze geen korstjes maar wel nog een boterham? Dan mag ze gewoon een boterham, eet ik de korstjes zelf wel. Hou de alternatieven gezond, en er is niks aan de hand. Dit is sowieso typisch dreumesgedrag; geen strijd van maken, gaat vanzelf weer over.
Oh mijn groentetip is trouwens: 1 knabbels maken van komkommer, wortel en paprika en lekker op tafel zetten om van te snacken 2 gehaktballetjes maken en dan een kwart tot de helft van het gehakt vervangen door fijn gehakte (in de keukenmachine) groente. Bijvoorbeeld courgette, champignons, paprika, prei etc. Verder gehakt gewoon aanmaken met een eitje en paneermeel. Thijmen smult er van en eerlijk gezegd vinden wij het gehakt zo ook lekkerder
Als hij echt te licht is en geregeld afvalt, zou ik er wel voor gaan dat hij voldoende binnenkrijgt op een dag. Is dat dan met een paar druppels diksap, dan is 't maar zo. Dat kan je nog altijd afleren als hij wat meer reserves heeft. Ik zou diksap beperken tot een minimum, maar als hij zo de melk wel binnenkrijgt ... dan is 't maar met die paar druppels diksap erin. Desserts zou ik dan weer wel inperken als hij zijn eten niet opeet. En als hij de kaas tussen zijn brood uithaalt, dan eet hij daarna maar droog brood of kijk je es of hij geen smeerkaas of confituur of geplet fruit op zijn brood lust. Choose your battles, zou ik zeggen.
Mijn dochter is geen prematuur, maar wel wat dunnetjes. Ze is 15 maanden en een kilo zwaarder dan jouw zoontje. Wat ik doe is een monkey platter gedurende de dag. Met fruit, rauwkost, crackers of stukjes brood. Verder krijgt ze alleen volle zuivelproducten en roomboter op haar brood. Zo probeer ik haar gewicht op pijl te houden. Ik geef altijd yoghurt na een maaltijd ook als ze slecht heeft gegeten. Zoete toetjes krijgt ze hier toch niet. Ik zou de diksap wel een beetje afbouwen, al lijkt me 1-2 keer per dag een klein scheutje ergens in, ook geen ramp hoor!
hier als de korstjes niet op gaan, op de salontafel zetten, peuzelt hij later wel op. laatste paar dagen met warm eten ook, niet opeten, op tafel zetten. peuzelt hij later van. maar goed, onze kleine man is lekker op gewicht.
Ik zou de scheutjes dik sap er wel in doen, maar gewoon heel weinig Ik geef na het eten wel yoghurt, ook als hij weinig op heeft van zijn groenten. Ik ben ook blij als hij dat nog binnen krijgt. En als het echt niet lukt probeer ik het (heel slecht!) voor de tv. Luc is bijna 14 maanden en ook niet echt zwaar. Zijn hobby is trouwens eten met gooien, ook lastig of ik het eten dan maar moet wegzetten of toch maar hopen dat hij wat eet