Ervaring gezocht ouders met late praters!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Iris6weken, Jan 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iris6weken

Iris6weken Bekend lid

Jul 4, 2010
    609
    3
    18
    Hallo!

Ik heb een zoontje van nu 2 jaar en 4 maanden..
    Hij praat eigenlijk niet.. Alhoewel.. Praat in z'n eigen taal en er floept af en toe wat verstaanbaars uit. Nu zegt hij wel dingen zoals oor, oog, neus etc als ik erom vraag of als we een gezichtje aan het tekenen zijn. Ook wel dieren geluiden.. En als je t bij elkaar op telt zegt hij dan wel het 1 en ander maar Uit zich zelf zegt hij eigenlijk niks (behalve z'n eigen taaltje)
    Sinds kort zegt hij wel tegen me, mee of mama mee of meekomen.. Dat heb ik er echt in moeten prenten bij em, hij trok me altijd maar mee aan m'n hand en ik zei dan: Moet mama mee of moet mama mee komen..
    Nu heb ik maart een afspraak staan bij t cb, om te kijken of hij wel vooruit gang boekt, en volgens mij is dat ook wel vanaf dat ie 2 jaar was maar echt snel niet nee.. Nu willen ze hem gaan door sturen naar een audiologisch centrum, ik kan eigenlijk niet geloven dat ie niet goed hoort, want hij hoort echt alles! Hij begrijpt mij ook grotendeels , soms hebben we wel eens problemen als ik hem niet helemaal begrijp.
    Wie heeft er ook hier mee te maken gehad? Of zitten er tussen in? En hebben jullie er hulp bij gezocht of afgewacht?
    Of ik me nu echt zorgen maak.. Ja.. Maar dat is meer dat ik ook graag voor hem wil dat hij begrepen kan worden en ook z'n weer woord kan geven als hij iets niet wilt of durft..

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik lees mee

3. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik zelf niet, die van mij zijn vlotte praters, maar de jongste zoon van mijn beste vriendin is ook een hele late prater. Hij is nu 3,5 en praat nog niet verstaanbaar voor de buitenwereld.

Ook hij is bij het audiologisch centrum geweest en heeft wel buisjes gekregen. Verder is hij nog door allerlei andere 'logen' en 'peuten' onderzocht en hij heeft een grote ontwikkelingsachterstand. Maar bij hem heeft het een aanwijsbare medische oorzaak (zuurstoftekort toen hij 3 maanden was), dus ander verhaal. Hij gaat nu 4x per week naar de peuterspeelzaal, inclusief 2x VVE met extra aandacht voor taal. Ook gaat hij naar een logopediste en ze zijn bezig om te kijken of hij misschien nog psychologische begeleiding nodig heeft.

4. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoon had met 3 jaar een taalachterstand van ong 9 maanden. Hij sprak wel meer als jouw zoontje, dus t CB zag geen problemen. Wij hebben op gegeven moment zelf contact gezocht met een logopedist en hem laten testen. Bij hem zat het voornamelijk in moeite met zinsopbouw en het structureren van woorden zodat het begrijpelijk werd wat hij bedoelde.

Logopedist heeft hem ook doorgestuurd naar KNO (en hij kreeg buisjes), en naar audiologisch centrum. Daar kijken ze naar het gehoor/taalontwikkeling/algemene ontwikkeling tegelijk, en geven zo een passend advies voor het kind.
    bij mijn zoon kwam eruit dat hij geen ontwikkelingsachterstand heeft (op niet verbale onderdelen een kleine voorsprong), maar voornamelijk een taalachterstand.
    nu zijn we een jaar verder met logopedie en hij is enorm vooruit gegaan. Het blijft wel een niet-talig kind, het kost hem meer moeite om taalkennis te onthouden dan alle andere dingen. Maar ja, iemand moet dat ook zijn ;) (school vindt hem een typische beelddenker, en ze spelen daar heel goed op in. Daardoor heeft hij op school hier helemaal geen last van)

5. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Hier ook een late prater.
    Ons zoontje is 2 jaar en 7 maanden,hij kan wel diverse woorden maar hij maakt nog geen zinnen.
    Het cb adviseerde ons om te beginnen met logopedie.
    Daar zijn we vorige week voor het eerst mee gestart.
    Ook ben ik voor de zekerheid na de ha gegaan met ons zoontje.
    Hoewel ik ook altijd denk dat hij ons goed hoort,blijkt hij toch vocht in zijn oortjes te hebben.
    Dus dit hebben wij ook aan de logopedist doorgegeven.

6. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

Sep 25, 2008
    3,327
    298
    83
    Hier zegt ons zoontje nog geen enkel woord, ook geen mama of papa..
    Maar hij is niet te vergelijken met jullie kindjes omdat ons zoontje ook oo andere vlakken "anders" is.
    Maar bij hem is er een grote ontwikkelingsachterstand vastgesteld door het revalidatiecentrum. Qua verstandelijk, sociaal en taalontwikkeling zit hij rond de 10 maanden i.p.v. 26 maanden. Ze hadden het ook over verstandelijk gehandicapt.
    Ik hoop heel erg dat hij nog zal gaan praten.. :(

7. 1992

1992 Actief lid

Apr 16, 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    hij begint nu in ieder geval te praten, mijn dochtertje is nu bijna 2 en zegt ook alleen dingen als bal, eten, appel, bij, dierengeluidjes, maar steeds ietsje meer. ik denk dat er verder niet persee wat aan de hand moet zijn met je zoontje. de 1 praat heel snel, de ander loopt heel snel, de ander is ergens anders snel mee. als hij in de tijd dat normaal gesproken peuters gaan praten bezig was met wat anders dan is hij er gewoon wat later mee begonnen. probeer hem gewoon te motiveren, veel lezen en dingen aanwijzen, veel tegen hem praten. meer kan je niet doen

8. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    Hier ook 1tje die laat praat, hij is nu 2j11m en er komen nu soms 3 woordzinnen uit, maar dat is nog erg sporadisch

Hij loopt nu sinds nov bij logopedie en hij gaat met kleine stapjes vooruit, John had daarvoor een woordenschat van ong 25 woorden en alleen maar losse woorden, nu komen er dus kleine zinnetjes

9. Iris6weken

Iris6weken Bekend lid

Jul 4, 2010
    609
    3
    18
    Ja voorlezen heeft hij geen interesse in.. Ook geen plaatjes aanwijzen.. Hij bladert het liefst het boek meteen uit. Daarin tegen op de iPad heb ik taal apps geïnstalleerd. En dan moet hij dieren aanwijzen en hij weet wat zelfs een kangaroe is , dus wijst ook wel de andere dieren goed aan, niet altijd , hij moet er maar net zin in hebben..
    Veel praten doe ik met hem, vertel alles wat ik/we gaan doen en benoem ook alles, ook praat ik normaal tegen hem en niet met 'kinderwoordjes'
    Ja ik hoop gewoon dat het echt gaat komen.. Me na zeggen wil die ook niet.. Alleen als ik een bal in m'n handen heb en vraag, wat is dit? Zegt hij wel een soort van bal(boal).. Maar andere woorden doet hij de moeite niet eens voor..
    Ik geloof ook wel dat hij ooit gaat praten tenminste laten we dat hopen ;) want hij kan het dus wel alleen hij doet het dus niet..
    Misschien vind hij het nog niet zo nodig?

10. Iris6weken

Iris6weken Bekend lid

Jul 4, 2010
    609
    3
    18
    Ps bedankt voor de ervaringen!! Voelde me een beetje alleen zeg maar.. Ik sta soms versteld van die kleintjes, jonger dan m'n zoontje.. Die al echt goed praten.. Ik weet je kunt niet kinderen met elkaar vergelijken maar had meer zoiets moet ik actie gaan ondernemen om hem daarin te gaan stimuleren en iemand er naar laten kijken die er echt verstand van heeft

11. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik ga gelijk morgen de Ha bellen voor een verwijzing naar logopedie

12. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje, 22 maanden, zegt ook bijna niks. Hij zegt: drinken, papa, ja, nee, naan.

Zeg je echter: gaan we boodschappen doen, staat hij bij de kinderwagen. Kan feilloos ja of nee zeggen op de vragen. Weet precies alles aan te wijzen, maar hij zegt het gewoon niet.

Het is niet belangrijk voor hem, drinken uiteraard wel en dat zegt hij vaak. Papa zegt hij ook, omdat die niet altijd thuis is. Mama zegt hij niet, omdat ik er altijd ben.

Tja, vind het wel wat hebben dat hij zelf beslist wat belangrijk is voor hem. Uit alles blijkt dat zijn woordenschat wel prima is, hij zegt het gewoon niet en probeert het niet.

Maar op het moment dat jij je wel zorgen maakt, moet je er ook wat mee gaan doen. Succes

13. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

Dec 9, 2009
    916
    1
    16
    Hier ook voor mijn idee een late prater!!
    Mn zoontje wordt volgende maand 2, maar zegt enkele woordjes.
    O.a. Papa, Mama (sinds kort!), Poes, Mauw, Koekie, Dinkie (drinken), Beden (beneden), Daar, Die, Bah, Auw.

En dat terwijl mn dochtertje toen al poesje miauw zong van voor naar achter!!

Maar ik zie wel dat mn zoontje motorisch verder is dan mijn dochter op dezelfde leeftijd.
    Ik dan denk ik maar, je kan niet overal evengoed in zijn.....
    Ik wacht het maar af......;)

14. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn oudste is ook een late prater maar dat is meer omdat hij drietalig wordt oogevoed. Hij is nu 5 overigens en het is gewoon helemaal goedgekomen. Ben nooit met hem naar allerlei instanties geweest.

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hier ook een late prater. Wij hebben via het cb een VVE verklaring gekregen voor de psz.. Verder lopen wij met onze dochter bij een audiologisch centrum waar ze door een logopedist onderzocht zal worden... Wij zitten er momenteel ook echt net tussen in dus alles is ook nog nieuw voor ons..

16. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    houd moet Olifantje!!
    Weet niet of je kleine naar het kdc gaat? Of alleen naar het revalidatiecentrum ( daar heb ik geen ervaring mee, wel met het kdc )

ONze jongste ging met 2,5 jaar naar het kdc. Met zn taalontwikkeling was ie toen 1 jaar. En sociaal emotioneel 6 maanden. Voordat ie 2 jaar was had ie al de diagnose klassiek autisme met een verstandelijke beperking.
    Sinds dat ie op het kdc zit is ie best goed vooruit gegaan!
    Zn taalachterstand en sociaal emotionele ontwikkeling is 2 jaar.
    Dus hij is bijna 4 jaar maar verstandelijk nog maar 2 jaar.
    MAar hij praat iig. Losse woordjes en zinnetjes van 2 en soms 3 woorden.
    Zn iq word geschat beneden de 55 maar zo nauw neem ik dat niet. Hij is immers zo jong. En hoe groot zn achterstand ook is...hij gaat WEL vooruit!
    Niet zo snel als een 'normaal' kind maar dat is niet erg.
    Met het communiceren maken we ondersteunend gebruik van gebaren, verwijzers en plaatjes.
    De gebaren pikt ie nou sinds een half jaar op. Daarvoor was het alleen verwijzers.

Dus heb hoop. Ookal zou je kindje nooit kunnen praten, er zijn zoveel andere mogelijkheden om met hem te communiceren!

17. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ik vind mijn zoontje van 1,5 al vrij laat..
    Maar dat komt omdat zijn zus met 1 jaar al een mega woordenschat had..
    Ons zoontje zegt: mama, papa, eten, uit, maffel (mazzel bedoeld hij is de hond van mijn ouders), Es (Esmay zijn zus), en dan houd het op.. En hij zegt het ook alleen bij hoge nood anders brabbelt hij maar wat..

Maar daar hoef ik me nog geen zorgen om te maken denk ik?? (geen vergelijkingsmateriaal want zn zus was mega snel)

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    hier dachten ze aan vocht achter de oren. was idd ook zo, 4x in 2maanden tijd oorontstekingen gehad. dit schijnt zijn gehoor te hebben belemmerd. buisjes gekregen. hij heeft heel 2013 logopedie gehad. kwamen meer tot de conclusie dat hij gewoon wat laks/lui is in taal. t boeid m allemaal niet zo en hij vind t prima als hij halve zinnen zegt want tja, 'je snapt me toch wel?!' Eerste waar wij mee gestopt zijn was vragen voorkauwen. als hij aan mn hand trok dan vroeg ik hem wat er was. en als hij 'die' zei, of ging wijzen. dan wist ik gewoon niet wat hij bedoelde. en dit hebben we heel lang zo gedaan en nu als 4.5jarige praat hij nog steeds niet helemaal op en top, maar het gaat nu met flinke stappen vooruit. hij denkt sneller dan dat de woorden uit zn mond komt. hij wilt teveel tegelijk zeggen en struikelt dan over de woorden en komt er meer uhh en ehhh uit tussen alle woorden en halvewege is hij t alweer kwijt. dan breng ik m even tot de orde, diepe zucht, nadenken wat je wilt zeggen, nog een keer diepe zucht en dan hop, praten. en dit gaat erg goed

succes!

19. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    1,748
    223
    63
    Hier ook een late prater, tot 2 weken geleden zei ze alleen dit:
    papa, mama, op, uit, ja, nee,

En toen opeens in 2 dagen zei ze dit erbij..
    huis, kapot, pap, pop, poep, af, bed, koek

Ze combineert trouwens geen woorden en t blijft echt geen prater.. je moet haar echt stimuleren.

Hetzelfde met dierengeluiden, ze deed er geen 1 en opeens op een dag (vlak voordat ze 2 werd) deed ze de volgende dieren na:
    slang, varken, hond, poes, koe, schaap.

Helaas zegt ze nog geen dankjewel... zou toch fijn zijn mensen kijken toch erg raar dat ze niet even bedankt voor het gekregen koekje/broodje etc.

We zullen wel zien, maar t geeft me wel vertrouwen als ze opeens in 2 dagen zoveel woorden erbij doet..

20. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    mijn dochter van 1.5 zegt nog veel minder hoor :p mama kan ze (helaas) ontzettend goed schreeuwen;) papa komt er heel af en toe uit maar ze gilt net zo hard 'mama' tegen hem. 'roekoe' kan ze(= vogel) verder in woorden nog niks. ze kan wel veel dingen doen. zo is zij motorisch heel snel, klom met 11maanden al op de glijbaan(via glij-kant), kan pen tussen de goeie vingers vasthouden en gaat dan tekenen. dat soort dingen. tja elk kind heeft zn eigen tempo denk ik zo :) komt allemaal wel goed!

Share This Page