eet drama's

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Alisha, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alisha

Alisha Lid

1 mei 2013
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames...

ik zit (voor de zoveelste keer) met tranen in m'n ogen...
    ik weet het even niet meer. m'n zoontje was zo'n goede eter maar sinds hij 1,5 is wil hij echt niks meer qua avond eten. (behalve pannenkoeken)
    nu weten we dat als we hem filmpjes laten kijken op de iPad, we zijn prakkie zo zonder enig probleem naar binnen kunnen werken... (heel pedagogisch verandwoord, i know) en dat doen we dus ook geregeld.
    nu zal je denken hij komt niks te kort dus laat het gaan. maar als wij hem zonder eten naar bed laten gaan dan wordt hij gegarandeerd snachts wakker met honger en hij blijft gewoon (uren) huilen. geef je hem dan een banaan dan is het weer goed en gaat ie slapen.
    maar nu zit ik dus echt van wat moeten we nou... ik schaam me er zo voor dat we elke keer naar de iPad grijpen.... vooral als we bijv visite krijgen rond etenstijd....
    ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    om het verhaal wat duidelijker te maken: meneer is bijna 2 en slaapt nogsteeds niet door, dus we lopen ook op ons tandvlees .... vandaar dat we ook opzien tegen een strijd rondom het eten, of dus bewust zonder eten naar bed terwijl je weet dat hij dan snachts weer wakker wordt ....

ohja verder eet hij smorgens 1 boterham, smiddags 1 boterham en 2x per dag een tussendoortje wat bijna altijd fruit is. soms een soepstengel of rozijntjes, maar nooit snoep of koekjes...

2. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hoi,

Frustrerend he, dat niet eten. Of nauwelijks tot niet, maar helaas is het herkenbaar.

Onze dochter is bijna 2,5 jaar en ook zij is een moeilijke eetster. Onze zoon was ook een kieskeurige eter, op zich niet heel moeilijk. Hij at altijd wat hij lekker vindt, ook bepaalde groentes waarvan wij wisten dat hij dat lekker vond. Die gingen eigenlijk altijd probleemloos naar binnen.

Alleen zijn wij er een paar weken geleden er achter gekomen dat wij te laat eten. Wij eten normaal gesproken om 18:00 uur en dat is voor haar gewoon blijkbaar te laat om te eten. Dan wordt ze moe, vervelend, gaat huilen etc. Wij gaan nu altijd rond 17:30 uur eten, soms iets later. En het eten gaat veel beter! Ze eet niet altijd haar bord leeg, maar een groot gedeelte eet ze wel. Hier werd ze overigens niet wakker 's nachts als ze niet at.

Succes

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hoe laat eten jullie?

Ik zou er dan toch voor kiezen om niet te eten met de Ipad maar echt bewust (ook al eet hij dan niet) daarna lekker afruimen/afwassen/opruimen, je kindje lekker in bad/douche/even spelen etc En dan voordat hij naar bed gaat een lekkere schaal met vla/yoghurt met banaan en kijken hoe het dan gaat.

4. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Niet voor schamen hoor, wij doen het ook! Ik zet kinderliedjes op en dan zingt ze gezellig mee. Onze dochter heeft wat medische uitdagingen waardoor ze aan een bepaalde hoeveelheid vocht moet komen op een dag en als we haar gaan dwingen om te eten dan gaat ze spugen. Dus ja toen zijn we haar gaan afleiden met de iPad en het werkt. Tis misschien niet pedagogisch verantwoord maar beter dan dwingen om te eten met als resultaat een aversie voor eten.
    Ik let er wel op dan ik haar tussendoor niet laat kijken en ook geen tv laat kijken en ze taalt er verder ook niet naar. Kinderliedjes zijn hier favoriet en we zingen dan ook gezellig mee met het eten :)

5. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Misschien tussen de middag warm eten dan en 's avonds brood of pap? Dat hij iig aan het einde dag wel goed eet?

Onze meiden hadden ook zo'n fase. Ik heb ze eigenlijk nooit wat anders gegeven en als ze 's nachts wakker werden met honger steeds opnieuw gezegd dat dat is wat er gebeurt als je niet eet en dat ze bij het ontbijt weer wat kregen. Toen waren ze wel wat ouder dan jouw kindje, jaar of 2. Uiteindelijk viel het kwartje echt wel en toen ze zichzelf gingen vertellen dat ze moesten eten 's avonds omdat ze anders 's nachts trek zouden krijgen, kwamen ze erachter dat ze veel meer lustten dan ze dachten...;)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Ik zou het gewoon lekker naar binnen schuiven terwijl hij filmpjes kijkt als dat werkt.

Of hem niet laten eten, maar hem dan 's nachts ook niets geven! Bij de meeste kinderen valt het kwartje na één of twee keer echt wel. (En ja, dat is zielig, maar anders blijf je bezig.)

Is dus net hoe bezwaarlijk je het vindt om hem die filmpjes te laten kijken onder het eten. ;)

Onze oudste at altijd prima, de jongste at prima tot ze bijna 2 was. Sindsdien eet ze weinig meer. Ze heeft zich nooit laten voeren, eet echt alleen wat ze zelf in haar mond stopt. Ik maak er geen strijd van: ze eet of ze eet niet. Ik las eens ergens: "als ouder kun je wel bepalen wat je kind eet, niet hoeveel het eet". En zo is het ook. Op een enkele uitzondering na zorgen ze er zelf wel voor dat ze niet uithongeren.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook gehad. Heb ruim voor etenstijd alle laptops en iPods van tafel gehaald en opgeborgen. Toen ging ze iets anders zoeken om zich te vermaken aan tafel ( in mijn bord rommelen). Dus nu eet ze vaak op schoot als ze moe is, en dan vooral mijn eten. Incl peper en blauwe kaas etcetera ;) ook niet optimaal, maar wel gezellig.

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Mijn zoontej was een nee-eter. Heeft het afgelopen jaar eettherapie gehad. Daarbij werkt gewerkt met beloningen verdienen.
    Oa filmpje kijken op tablet.
    Dus bij ons krijgt hij afhankelijk van het soort eten oook na 1 orf meerdere hapjes een tussenbeloning in de vorm van ongeveer 1 minuut een filmpje kijken.
    Het is natuurlijk de bedoeleing dat de hoeveelheid hapjes voordat de tussenbeloning komt steeds groeter wordt. Ons is dus ook echt geleerd om steedsa een afspraakje met je kind te maken.
    Bv de afspraak is eers 1 hapje en dan beloning
    2 hapjes en dan beloning en zo verder. dat alles tijdens 1 maaltijd. gaat dat goed start je bv met 2 hapjes.

Misschien iets voor jullie om mee te nemen. Dus niet de hele tijd kijken en naar binnen schuiven. Maar bewust een hapje eten en dan belonen door te kijken

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb het idee dat je kindje overdag erg weinig eet? Mijn kindjes eten overdag 2 keer 2 boterhammen en drinken beiden nog melk voor het slapen gaan en kunnen dan prima zonder eten de nacht door. Hier dus 2 moeilijke eters maar ik heb liever dat ze zelf hun eten proeven en dan wel of niet beslissen te eten als alles zonder te proeven naar binnen te schuiven. Ik geloof namelijk dat het een belangrijke leeftijd is om eet gewoontes te leren en ongemerkt eten bij de tv is juist zo'n beruchte dikmaker.

( En doorslapen, herkenbaar, hier een 2,5 en een 4 jarige waarvoor we er nog meerdere keren per nacht uit moeten )

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Dat zou ik echt nooit doen. Ze leren zo echt niet bewust eten. Dan maar niet eten en honger krijgen. Er komt zeker wel een moment dat er wel gegeten gaat worden. Hier word soms goed en soms minder goed gegeten. De momenten dat hij niet wil eten en zijn bord aan de kant schuift zeggen we "prima dan eet je niet" en wij gaan gewoon gezellig eten. 9 van de 10 keer pakt hij toch zijn bord (want hij moet wel van ons aan tafel blijven zitten tot wij klaar zijn met eten) en begint toch te eten. Eet hij helemaal niet dan is er ook geen warme melk (hij wil al een tijdje geen toetje maar een beker warme melk na het eten) na het eten en eet hij de van te voren afgesproken 5 happen dan is er ook warme melk. Want waar eten in past, past ook melk in. Wij dwingen niks want hij hoeft niks te eten als hij niet wil maar hij weet wat hij wel kan doen wil hij ook nog warme melk hebben.

11. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Dit zou ik doen.

12. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Valt me inderdaad ook op dat hij overdag weinig eet. Hier sochtends 1,5 boterham en smiddags 2 boterhammen en ontbijtkoek of cracker. Als je dat al wat meer geeft (als hij dat wil) en hij eet savonds slecht dan zal hij niet zo snel honger hebben snachts.

Persoonlijk zou ik direct stoppen met de ipad en ook met snachts eten geven. En ook voor het slapen gaan geen vervanging voor het avondeten geven. Anders leert hij nooit dat hij moet eten op vaste eetmomenten.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou ook niet de ipad als methode gebruiken....ook niet ib de zin van een paar hapjes en dan een klein filmpje...kinderen krijgen zo geen goede associatie met eten. Er zijn hordes kinderen die geen avondeten eten al een jaar of langer...en ja het is stom en vervelend, maar de kinderen worden er niet echt slechter van. Ik heb liever dat mn kind dan geen avondeten eet dan op zo'n manier. Het probleem s nachts dat lijkt mij wel lastig, ik vind het moeilijk je daarover te adviseren. Proberen of water lukt?

Verder zou ik iig zorgen dat hij overdag voldoende gezonde dingen eet...dus bv een uur voor het avondeten een bakje rauwkost oid. Of tussen de middag bij het brood. Als fruit goed vullend fruit wat veel calorieen bevat.

14. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier zo'n zelfde probleem gehad. Onze dochter wilde geen warm eten. Lang toegegeven en ze heeft bijna een jaar lang alleen brood met chocopasta willen eten. Maar we merkte op een gegeven moment dat ze ons bewust aan het bewerken was. Klaar dus met die chocopasta.

In jou geval zou ik inderdaad overdag wat meer eten aanbieden. Vind het ook wat weinig. En inderdaad, hoe laat eten jullie?
    Mijn dochter at op die leeftijd (en nog steeds trouwens) al om 16.30 warm. Dan heeft ze trek en is ze nog niet te moe om goed te eten.
    Ook zou ik zeker s'nachts geen eten meer geven. Alleen een slokje water of eventueel een bekertje warme melk geven.
    Rond de 2 jaar is een periode dat ze enorm gaan uit proberen tot hoever ze kunnen gaan. Stel je regels en hou je daaraan. Wij leggen altijd wel duidelijk wat we verwachten, binnen hoeveel tijd (in voor haar begrijpelijke 'tijdsaanduiding) en wat er gebeurd als er niet gegeten wordt.
    Het eten geven tijdens het kijken van een filmpje zou ik niet te veel doen. (wel af en toe om te zorgen dat hij in ieder geval nog wat binnen krijgt) Het bewust worden van wat hij eet is erg belangrijk.

Mijn dochter heeft ook vanaf een jaar en drie maanden tot net voor haar derde verjaardag amper willen eten. Maar sinds kort wil ze weer nieuwe dingen proberen en eet ze weer warm. Warm eten is nog altijd geen favoriet dus zij eet ook geregeld brood. (maar dan met worst of kaas als beleg ipv chocopasta :) )

Vooral belangrijk: laat het los. Hoe meer jij er een issue van maakt hoe meer hij daarin tegendraads gaat doen.

15. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Onze dochter was/is geen grote fan van warm eten.
    We zijn vrij vroeg begonnen met mee helpen, dit werkte iets, maar zij is ook een erg lastige eter en tsja, na 3 hapjes was het dan ik zit vol.

Ze is nog steeds een lastige eter, maar hier doen we het met variatie.
    We hebben bvb boontjes met aardappeltjes en vlees, en daar snijden we samen een komkommer bij, en zetten een bakje rauwe tomaten neer.
    Daarnaast kan ze van te voren een kommetje soep krijgen.
    Ze mag zelf opscheppen wat ze wil, en eten wat ze wil, als ze het maar van tafel af haalt.
    Vaak is het dan wel zo dat ze 5 stukjes komkommer eet, 6 boontjes, aardappeltjes vindt ze vies, dus 2 stukjes is al heel wat, en wat vlees betreft weten we dat ze maar enkele soorten lekker vindt.
    Als we een schnitzel op tafel zetten, of kip cordon blue, dan eet ze er met gemak 1 op, een gehaktbal eet ze helemaal niets van.
    We blijven gewoon aan tafel, eten zelf kalm en uitgebreid, en in de tussentijd eet zij voldoende, alleen is het dus niet wat wij standaard in ons hoofd hebben zitten.

Het nadeel is wel dat je met een hoop pannetjes, bakjes en "troep" zit.
    Wij vinden dit fijner dan strijd voeren of ons ongerust maken, en eerlijk is eerlijk die tomaten, komkommer en soep komen ook wel op, denk dat wij zelfs gevarieerder en gezonder zijn gaan eten sinds we dit zo doen.

16. typje

typje Fanatiek lid

14 dec 2009
    2.683
    0
    36
    Verzorgende IG in een verpleeghuis met een suppper
    Hier.....Grunnen
    Hier ook een slechte eter.
    Op den duur geen glas water meer bij de warme maal. Dit hadden wij altijd namelijk.
    ruim voor de maaltijd niks meer nuttigen.
    kleinere porties geprobeerd, eerst de groentes en daarna het vlees ipv alles samen op het bord. Onze boef at alleen het vlees op.
    Geen toetjes na de maal.

Overleg gehad met een dieetiste en de huisarts: advies. Negeren is het beste, niks aan te doen zolang hij natuurlijk wel op gezond gewicht blijft. Is puur gedrag wat bij de leeftijd hoorde. Aanbieden na vragen. Dus gedaan.. wat erg frutreerde. Op den duur begonnen om het leuker te maken. Kasteeltjes maken van eten. Een paar gekleurde vlokjes erop en het hielp :) afbouwen en meneertje at weer. Nu zitten wij wel aan tafel zonder tv aan of andere prikkels. En belonen wij elke hap.
    ook laten wij hem meehelpen met alles wat met de maal te maken heeft dus meehelpen schoonmaken van de groentes, tafel klaarmaken, zelf opscheppen

snap het best hoor. Succes

17. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Onze oudste heeft dat op die leeftijd ook gehad. Van 1,5 jaar tot 2 jaar ongeveer.
    Hier bleef ze gewoon mee aan tafel gaan. At ze niet, ook best, maar wel met ons aan tafel blijven. Als ze overdag tussendoor wat wilde, gewoon gegeven (geen snoep, koek, chips).
    Deze fase ging vanzelf over.

Deel Deze Pagina