Hallo mama's Wie heeft fijne tips voor mijn zindelijk wordende zoontje van drie? Hij heeft zelf aangegeven dat hij graag zonder luier wil, maar plast en poept eigenlijk steeds in zijn broek.. Hij houdt het zo lang mogelijk op om maar niet op het potje te hoeven.. Zelfs als we hem op het potje zetten doet hij (bijna) nooit iets. We weten eigenlijk niet zo goed of we hem nu juist steeds moeten stimuleren (stickerkaart zegt hem totaal niks bijvoorbeeld..hebben we al geprobeerd) of juist gewoon moeten afwachten tot hij zijn vieze broek vervelend genoeg gaat vinden? Wij vinden het moeilijk om de afweging te maken hoeveel aandacht we eraan moeten besteden; ik kan hierover ook haast nergens iets vinden op internet. Wel veel te lezen over zindelijkheid maar weinig tips waar ik echt wat aan heb... Alvast bedankt!
Hij wil zelf zindelijk worden, maar wil niet op de wc of pot? Zou met een knul van 3 niet aan een potje beginnen, wc is veel handiger of hij moet erg bang zijn voor de wc. Tja ik zeg zelf zindelijk willen zijn: dan je behoefte op de wc doen, optie in je broek plassen/ poepen is geen optie ook niet als je fijn aan het spelen bent... En als hem in zin blote kont laat lopen? Gaat hij dat wel, gaat hij überhaupt zelf of laat hij de boel gewoon altijd lopen? Dat hij niet hoeft als jij hem erop zet: wanneer zet je hem erop? Heeft hij dan niet-net wat gedaan in zijn luier? Want dan hoeft hij natuurlijk niet. Vaak heb je wel een succesje een half uur/ uur nadat ze gedronken hebben. Flink laten drinken en dan een half uur later laten plassen.
Hij gaat wel op het potje zitten (ik hanteer nu vaste tijden, steeds een tijdje na het eten) maar hij durft zijn plas/poep niet goed te doen. Heeft wel n aantal keer op het potje geplast/gepoept (ook een aantal keer nadat hij het zelf aangaf) maar na een aantal prima dagen ging het helemaal niet meer. En doet hij het dus steeds in zijn broek..
Misschien gaat hij liever op de toilet (met brilverkleiner)? Persoonlijk zou ik er niet te veel aandacht aan besteden, kindjes worden vaak wc-proof als ze er aan toe zijn, maar als hij aangeeft zonder luier te willen, dan kun je er misschien eens achter proberen te komen waarom hij niet op 't potje wil? Eng? Zeer? Vies? Te druk met spelen? Of misschien toch nog niet aan toe?
Ja dat vraag ik me idd ook af katenhond.. Hij vindt t best nog spannend om t los te laten op t potje. Op de wc/ brilverkleiner wil hij nog niet. Maar wel zonder luier dus. Dat heeft hij echt zelf aan gegeven en ook als ik nu vraag of hij wel een luier wil zegt hij nee. Ik vraag me vooral af of we er nu juist goed aan doen om hem de tijd te geven om z'n vieze broek vervelend genoeg te gaan vinden, of dat er ervaringsdeskundigen zijn die weten dat dit er op wijst dat hij er toch nog niet aan toe is.. Het gaat steeds als volgt: Wij zien dat hij nodig moet plassen/of op n vast moment na het eten zetten we hem op t potje. Hij blijft dan wel zitten maar houdt het op. Vervolgens (na een paar minuten op t potje) gaat hij weer spelen en plast hij in z'n broek. Grr.. In z'n blote billen lopen vindt hij fijn maar ook dan gaat t eigenlijk hetzelfde. Hij houdt op tot hij niet meer kan.
Oh ja Catou, hij heeft helemaal geen luier meer aan, maar hij kan het gewoon heel lang (!!!) ophouden. En de wc vindt hij idd nog niet prettig. Maar zou jij zeggen: als je steeds in je broek plast dan moet je maar weer een luier aan? Ik zou het wel makkelijk vinden haha, maar aan de andere kant zet ik liever even door. Of heeft dat gewoon geen zin?! Ik heb gewoon echt geen idee wat ik ermee aan moet, das duidelijk Zit ik er teveel bovenop of heb ik te weinig geduld?
Ik zie veel de tip voorbij komen van het boekje Joep moet poepen. Ken het zelf niet maar misschien zoiets als hulpmiddel?
Hij wil geen luier meer aan, maar gaat niet op de wc of pot! En doet het dus vervolgens in zijn onderbroek. Ik zou aangeven; geen luier is poepen/plassen op de pot! Doe je het in de broek? Dan doen we gewoon weer een luier aan. Wacht dan nog even een half jaartje en probeer het dan nog eens.
Geen echte ervaringsdeskundige hier, want dreumes is al een halfjaar poepzindelijk (op eigen initiatief) en voor plaszindelijk is ze (eveneens op eigen initiatief) ook bezig. Maar uit jouw verhaal maak ik een beetje op dat hij er toch nog niet aan toe is. Wellicht vindt hij een luier "kinderachtig" of "vervelend"? Maar kennelijk vindt hij op het potje gaan ook niet prettig. Heb je al eens geprobeerd met wasbare oefenbroekjes te werken? Ik denk dat ik toch eens rustig met mijn kindje om tafel ging zitten. Kijken of je er toch achter kunt komen waarom hij geen luier wil, maar ook niet op het potje. En dan toch ook rustig (zonder oordelen) uitleggen dat het zo erg lastig is en dat het beter is om een luier om te houden, zolang hij nog niet op het potje of de wc durft te gaan.
Dankjewel, ja het is inderdaad wel wat vreemd Maar goed.. We laten het nu maar gewoon even los. En over een tijdje gaat hij het vast opnieuw proberen! Fijn dat jullie mee hebben gedacht met mij!