Momenteel ben ik in het buitenland in een klein dorpje. Hier komen alle melkproducten regelrecht van de koe die hier in de tuin staat. MAG IK DIT? Dit melk, yoghurt en kaas komt puur van de koe, het wordt enkel gekookt... Ik twijfel enorm of het wel mag? En hier is het heel normaal om er van te eten/drinken. Maar ik durf die risico niet te nemen HELP
Als het gekookt is.. dan zijn de bacteriën toch dood ? Pasteuriseren is nl. 'maar' 72 graden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren Zou het niet vers uit de koe drinken maar als het eerst gekookt is lijkt mij van wel.
Tuurlijk mag dat, t is toch gekookt .. Edit; "onze" melk uit de winkels komt ook puur uit de koe hoor zeker in de stad opgegroeid
Volgens mij wel, als het goed gekookt is, is het in feite gepasteuriseerd en niet meer rauw. Je mag het niet rechtstreeks uit de koe, zonder dat het gekookt is.
Pasteuriseren = verhitten tot 72 graden Koken = 100 graden Als bij 72 graden het mag.. dan mag het bij 100 zeker
Harde kazen kunnen de bacterien niet in overleven. Dus harde kazen kun je ook gewoon eten als ze van rauwe melk gemaakt zijn. Het zijn de zachte kazen die alleen mogen met gepasteuriseerde melk (bijv. brie, camembert, blauwe kaas etc). Overigens zijn de schimmels in schimmelkazen ook niet schadelijk voor je baby.