kind 6 jaar slaapt slecht door

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TinaTeenslipper, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    probleem. gelukkig niet elke avond maar wel heel vaak. te vaak iig. mijn dochter is 6 jaar en gaat rond half 8 naar bed. speelt nog heel even en kwart voor 8 moet het licht uit. ze valt meestal snel in slaap en gaat nog 2x plassen voor dat ze gaat slapen. ( eerste keer met naar boven gaan, en dan nog een keer na dat kwartier) maar dan rond half 12 begint het geneuzel... mevr moet plassen. goed dat kan, gaat plassen. rond die tijd gaan wij ook naar bed of we liggen net ( maken absoluut geen lawaai, lopen sowieso al op onze tenen heel de avond) en dan begint het... om de 5 a 10 minuten, roepen dat ze niet kan slapen, papa mama, weer plassen, ik heb dorst, ik hoor iets, ik kan niet slapen, ik lig niet lekker etc etc etc. haar geruststellen, aardig doen, boos worden, straf geven, belonen. het werkt allemaal niet. op een gegeven moment gaat ze gewoon liggen schreeuwen en hysterisch tekeer, krijsen van heb ik jou daar. geprobeerd te negeren maar ze heeft ook een broertje en zusje die wel normaal slapen dus dat wil ik ook niet iedere keer te lang door laten gaan. deur dicht, deur open.. werkt allemaal niet! vannacht is ze weer tot 3 uur aan de gang geweest. mn man en ik zijn er echt klaar mee. punt is dat ze er zelf de volgende dag nog geen last van heeft ook. ( in de zin van vermoeidheid) als je er rustig met haar over praat zegt ze sorry, zal ze het niet meer doen en 5 minuten later als ik net weer in bed lig, begint ze gewoon weer. lijkt wel of ze gewoon dan kortsluiting effe heeft ofzo.
    het is er wel een met gebruiksaanwijzing. haar geboorte was niet de makkelijkste, ze heeft toen ze drie jaar was ook enorme driftbuien gehad en we zijn met haar door de malle molen geweest met jeugdhulp maar kwam niets uit in de zin van adhd of autisme oid. maar toch... ik zie wat aan haar:) dat nachtelijk gedrag is sowieso niet normaal.en overdag heft ze ook dr aparte dingen. maar goed daar kan ik wel mee omgaan/leven. ik weet dat je geen kinderen kan vergelijken maar als ik naar mn andere twee kinderen kijk zie ik dat even simpel gezegd meer als normaal gedrag als bij de oudste.

het is sowieso een piekerkont en als iets anders gaat als anders is ze ook van de leg. proberen dus alz oveel mogelijk structuur te bieden. overal is goed mee om te gaan verder maar dat slaapprobleem word ik gek van.

voor iemand herkenbaar?

2. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Hier ook een dame van zes die slecht slaapt. Vaak begint het hier tegen 10 uur dan is ze de eerste keer wakker. 'S nachts kruipt ze vaak bij ons in bed en tegen half zes is ze al weer wakker :(.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    enige wat hier werkt...niet dat ze dan meteen in slaap valt maar dan is ze iig stil. is dat ik bij haar in bed ga liggen. maar eerlijk gezegd heb ik daar geen zin om daar altijd een gewoonte van te gaan maken. heb het dus vannacht om half 3 weer gedaan omdat ik kapot was maar leuk is anders.

slaapt jou dochter dan als ze bij jullie ligt wel door?

4. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Over het algemeen wel. Ik heb altijd gezegd dat ze niet bij ons in bed mocht, maar soms hebben we gewoon wat nachtrust nodig. Moeilijk hè?

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hoe oud was ze toen ze door de malle molen heen is gegaan? Als jij denkt dat er wat is, dan is dat vaak ook zo. Jij kent je kind het allerbest, niet iemand bij jeugdhulp die lijstjes invult en kijkt of er genoeg vinkjes zijn voor een diagnose. Diagnoses worden vaak ook pas vanaf 6 jaar gegeven. Dus misschien weer terug met je zorgen?
    Onze dochter van 6 slaapt goed, maar een tijd geleden kon ze ook slecht inslapen. We hebben toen gezegd dat ze mocht gaan kleuren, tekenen, lezen totdat ze moe was. Dat heeft wel geholpen, want vaak ging ze dan redelijk snel haar bed in. Wij laten ook vaak de lamp nog aan 's nachts.
    Sterkte ermee in ieder geval.

6. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Heb je al eens met haar gepraat over "oplossingen"?
    Kan ze aangeven, waarom ze wakker is? Onrust, angst, etc.
    Hoe zit het met haar melatonine aanmaak?

Kun je samen met haar aan oplossingen werken?
    Bijvoorbeeld, ze mag een muziekje luisteren als ze niet meer kan slapen, even een filmpje op de I pad kijken... boekje lezen, ik noem maar even iets?

Is ze gevoelig voor zgn beloningsrituelen?

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier ook een net 6 jarige die slecht doorslaapt. Hier nemen we ze dan bij ons, dan slapen we allemaal het beste. Ze slaapt nu slechter als dat ze naar school gaat, dat ritme is belangrijk.
    Heeft ze trouwens van baby af aan gehad, slecht slapen.

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    we hebben al van alles geprobeert. als we vragen wat er is zegt ze weet ik niet of er komt steeds een ander smoesje uit waar ze dan heel lang over na moet denken.. koud, warm, dorst.
    wat ik zelf denk is dat ze wakker word en al gaat liggen denken.. ow nou kan ik weer niet slapen, tja als je dat jezelf voor houdt lukt het ook niet denk ik.
    even op de ds even tv kijken even spelen, beloningssystemen met stickers... we hebben het allemaal al geprobeerd. . alles is 5 minuten en dan begint ze weer te roepen of te gillen. het is naar mijn idee dan gewoon aandacht vragen. als ik bij dr ga liggen houd ze haar mond en valt dan na enige tijd ook weer in slaap. maar goed dat vind ik gewoon geen oplossing.

heb nu melatonine tabletjes gekocht maar heb daar niet zoveel vertrouwen in. is meer om in te slapen, en dat is nou net het probleem niet;)

zelfde als met dat plassen... ze denkt dan ook continu dat ze moet plassen. gaat wel drie keer in een kwartier. en uiteraard komt er dan de derde keer geen druppel. ze heeft geen blaasontsteking oid

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ze was toen 3. maar eerlijk gezegd ben ik goed genezen van al die hulpverleners:( heb een beetje het idee dat die juist ook geen goede invloed op haar hadden. het is nogal een meisje dat als je op haar inpraat op een bepaalde manier ze daar niet meer vanaf te brengen is. en dat was juist wat ze toen deden.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Vervelend dat je er geen goede ervaring mee hebt. Kun je bij de ib'er op school terecht? Misschien kan zij kijken of er op school opvallende dingen zijn. Misschien zorgt iets op school wel voor de slaapstress of heeft ze meer behoefte aan structuur of zekerheid.

11. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik heb er 1 van 1,5 jaar .. En is vanaf zijn geboorte al drama ..
    Hij heeft geen honger of dorst 😒
    Hij heeft gewoon echt een driftbui.. Gillen:schreeuwen/janken en waarom ? Ik weet alleen dat wij willen slapen 😒 begint meestal om24:00 uur.. Maar kan ook zo zijn vanaf dat hij naar bed gaat en dat kan urennnnn duren .. Paps en mams zijn vaak echt dood moe.. We hopen nog steeds op verbetering ...

12. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Is er niet iets op haar kamer wat ze eng zou kunnen vinden? Bijvoorbeeld gordijnen met een motief waar ze "enge" figuren in ziet? Heeft ze veel fantasie die met haar op de loop gaat?

13. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    #13 my1969, 23 aug 2015
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
    Denk aan verborgen reflux, heb ik ervaring mee gehad met zoontje.
    Huilen, krijsen en niet kunnen slapen. Dit gebeurd dus enkel in ligstand en verder niet.
    Wat ook kan tekort aan melatonine, ook ervaring mee, dan slapen ze dus ook niet en kunnen zeurderig zijn.
    1 mg melatonine doet wonderen, eerlijk waar.
    Bespreek het maar met de kinderarts, huisartsen hebben hier niet echt ervaring mee. Kinderarts kan je melatonine voorschrijven en anders iets tegen de reflux. Het is het een of het ander, het is even uitpluizen wat het kan zijn. Denk er maar is over na. Wens je veel succes!

14. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Heel erg herkenbaar!, en dan echt je hele verhaal.
    Ik ben een tijd geleden afgestapt van alle pedagogische aanpakken en ben wat betreft de aanpak van al mijn kinderen maar vooral dus van m'n eigenheimertje gaan handelen vanuit de gedachte: love me when I deserve it the least because that's when I need it the most.
    Dus ook snachts: voel je zo bang/naar/onrustig lieverd? Zal ik even bij je blijven liggen? En dan hoef ik niet eens meer in te gaan op honger, dorst, kriebel, dingetjes want die heeft ze dan amper.
    En voordat de gewenning optreedt is het nachtelijk wakker worden voorbij. Uiteindelijk scheelt het bakken tijd, irritatie en energie maar het voelde vooral heel veel beter

15. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik heb het zelf gehad. Is er iets bij jullie gebeurd? In de zin van iemand overleden, of ziek, of nou ja noem maar op.
    Ik durfde niet te vertellen wat er nou was, maar was ontzettend druk in mijn hoofd. Wat mij hielp (sorry:p) was dat mijn moeder bij me bleef tot ik sliep. Het was pure angst om alleen te zijn.

Maar het ging ook na een tijdje vanzelf beter, ik begon tegen mn moeder te praten, terwijl ze naast me lag. In het donker durfde ik wel!

Iig succes, moeilijk hoor.

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    update@ we hebben haar sinds 4 nachten bij haar zusje gelegd. ze word nog wel wakker af en toe en gisteravond gilde ook wel een keer hard ( schrok me wild haha) maar ik heb heel voorzichtig het idee dat ze wel iets rustiger is nu. ze is wel druk in haar slaap ( ga regelmatig even om het hoekje kijken en moet altijd wel weer een deken of knuffelbeest terug op bed leggen maar goed ze slaapt. snachts als ze naar de wc gaat valt ze tot nu toe ook weer in slaap. ze vraagt wel ook of ik regelmatig bij haar kom kijken, ook als ze slaapt. nu is ze gister ook wel weer begonnen op school dus misschien ook wel vermoeid. maak niet uit verder als ze maar slaapt ( en wij dus ook) kleiner zusje vind het verder ook geen probleem dus we houden het even zo.

bedankt voor alle reacties en ik zal binnenkort nog updaten

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    nee gek genoeg ( gelukkig) helemaal niets

18. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    klopt idd. het vreet anders energie he?

19. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    oja de melatoninepilletjes gelooft ze ook heilig in. of ze doen misschien echt hun werk.

20. bubalica

bubalica Lid

2 nov 2008
    41
    0
    6
    Hoi hoi, fijn dat het lijkt te werken. Hou ons op de hoogte.

hier deels herkenning met onze 6jarige dochter, maar meer met inslapen. Het wordt soms al 22 uur en ze slaapt nog niet. School begint volgende week, dus hou mijn hart vast. Ik merk aan haar ogen dat ze niet uitgerust wakker is op dagen dat ze naar school ging. Tijdens de vakantie hebben we het gelaten voor wat het is, maar nu is voor iedereen beter om het 'aan te pakken'. Hier wil ze bij ons slapen... en zegt bang te zijn, voor alles en nog wat... Wij geven er aan toe, omdat haar 6 maanden oud broertje ook bij ons slaapt... Toen ik een keer rustig met haar aan het praten was hoe en waarom ... Zei ze... Jah, jullie liggen gezellig met z'n 3-en bij elkaar en ik ben hier alleen... Ik kon er niet tegen, daar had ze helemaal gelijk in. Maar de laatste tijd duurt het ook bij ons op bed erg lang... Maar nu mijn vraag...
    Die pilletjes... Hoe, wat, wie heeft er allemaal ervaring mee? Hebben jullie ze allemaal verteld waar het voor is of... Zogenaamd een vitaminetablet ofzo?
    Misschien dat ik dat ook maar eens ga proberen. Nu gaan ze naar groep 3, dus langere week. Haar slaap heeft ze echt nodig...

Deel Deze Pagina