Kinderopvangtoeslag

Discussie in 'De lounge' gestart door Bones, 9 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Mijn man is 2014, 2x op uitzending geweest. Zijn inkomen was voor dat jaar uitzonderlijk hoog. We moesten toen ook kinderopvangtoeslag terug betalen.
    In het jaar 2015 heeft hij weer een normaal jaarinkomen gehad, alleen ben ik dit vergeten te veranderen in mijn toeslagen. Dus heb ik eigenlijk over 2015 te weinig toeslag gekregen. Vorige week hebben wij onze belasting ingevuld. Met het jaarinkomen van 2015.
    Wordt de kinderopvangtoeslag van 2015 dan nog herberekend? Zodat we nog geld terug krijgen?

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit moet je zelf terugvragen bij wijzigingen.

3. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Hoe doe ik dit dan?
    Wel raar als de belastingdienst geld moet krijgen krijg je wel een brief en moet ik geld van hun krijgen moet ik dus zelf alles in het werk zetten.

4. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Het wordt wel vanzelf verrekend en je krijgt dus ook vanzelf het te weinig ontvangen geld terug. In de loop van dit jaar vind een afrekening van het het jaar daarvoor plaats. Volgens mij kreeg ik oktober 2015 de berekening van 2014 binnen.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    nee hoor, dat gaat vanzelf. je krijgt vanzelf een bericht dat ze erachter zijn gekomen dat het inkomen lager was en dat je geld terug krijgt.
    alleen het kan wel een paar jaar duren voordat je het terug krijgt;)

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je hoeft helemaal niet te doen. Je krijgt het vanzelf terug.
    Het wordt vanzelf recht getrokken zodra de gegevens van je belastingaangifte (en dus je toetsingsinkomen) bekend zijn.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    ...sorry niet goed gelezen....

8. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Dit je krijg vanzelf tussen september en december 2016 een definitieve aanslag over 2015 en daarmee wordt het vanzelf verrekend met de gegevens vanuit de jaaropgaves van 2015

9. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik hen de jaaropgaves ingevoerd bij mijntoeslagen.nl en kreeg meteen een herberekening en binnen 4 weken t extra geld terug

10. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Oke dan moeten we dus gewoon nog even wachten. Iedereen bedankt voor het antwoord

11. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    :(
    Het word idd gewoon verrekend maar als je verstandig bent geef je zelf op de site "mijn Toeslagen" even een inkomenswijziging door over 2015. Mocht je middels deze wijziging recht hebben op meer toeslag dan zal je dit eerder gaan ontvangen dan wanneer je gaat afwachten op de definitieve berekening.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant
    Ik haak even in op je topic.

Hoe doe je t dan als je meer uren hebt afgenomen dan opgegeven? Ik maak.nl gebruik van fkex opvang en heb minimaal opgegeven voor de toeslagen. Maar hoe brei ik dat nu weer recht? Van de belastingtelefoon zeiden ze toen dat ik dat aannt eind van t jaar bij de aangifte moest doen? Maar waar?
    Haha ben echt een belastingnewbie

13. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Taliaa, van je kinderopvang krijg je een jaaropgave waarop uren en kosten beschreven staan. Deze worden ook ingediend door kinderopvang bij belastingdienst. En soms vraagt opvang deze ook op bij ouder(s). De hoeveelheid uren en definitieve verzamelinkomen van 2015 heeft belastingdienst nodig voor definitieve berekening KOT. Dus komt goed!

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kan gewoon naar Welkom op Mijn Toeslagen en zelf even het salaris aanpassen voor 2015, kost je 5 minuutjes..

Waarom zou je daar meer als een half jaar op gaan wachtwn?

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.048
    2.186
    113
    Brabant

Dus ik hoef niks te doen? Ze zijn bij twee verschillebde organisaties geweest dit jaat, omdat de eersye failliet is gegaan.
    Ik z t in degaten houden.

16. Ellen1989

Ellen1989 Bekend lid

21 dec 2009
    636
    265
    63
    Vrouw
    Militair
    Tilburg
    Ik zou het wel in de gaten houden met de uren.
    Ik heb gisteren de definitieve berekening ontvangen over 2014. Wij hebben dat jaar ook extra uren opgenomen. Maar deze waren bij ons niet veranderd in de definitieve berekening.

17. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    de belastingdienst rekent aan de hand van jouw jaarinkomen of je teveel of te weinig KOT hebt gekregen.. alleen als ze iets niet kunnen vinden of opvragen krijg je een bericht dat je nog gegevens moet aanleveren..
    Ik had hier pas nog contact over gehad met de BD.. Ik zou wel, als jouw man niet weer op uitzending gaat je jaarinkomen voor dit jaar wijzigen, dan krijg je meteen extra KOT en hoef je geen jaar te wachten op extra geld. kun je doen op mijn toeslagen.

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb overigens ook de uren opgevraagd bij de gastouder en zag toen dat het gemiddelde aantal uren dat ik afnam iets lager lag dan wat ik opgaf bij de BD (2 uur maar) dit ivm ziekte van de go en vakanties.. maar ook idd zodat je straks je aanslag kan controleren.
    Het aantal instanties maakt ook niet uit. Dochter gaat bijv ook naar de peuterspeelzaal wat nu onder de opvang valt dus die wordt ook met 2 instanties meegenomen terwijl mijn zoon alleen naar de go gaat.. Je hoeft dus niks te doen, tenzij de BD iets niet kan opvragen (misschien omdat er 1 failliet ging ze daar niks voor kunnen opvragen maar je krijgt dan vanzelf bericht).

19. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Er staan hier 2 vragen. Vraag van de TS, de toeslagen en belastingaangifte zijn losse systemen. Je kunt inderdaad heel lang wachten tot ze er zelf achter komen bij definitieve aanslag dat je inkomen te hoog was ingeschat en je nog toeslag van 2015 te goed hebt. Wat je beter kan doen (als je sneller je geld wilt) is zodra je je verzamelinkomen weet van de belastingaangifte, direct daarna inloggen op mijn.toeslagen.nl en daar bij wijzigingen kiezen dat je je inkomen wilt wijzigen van 2015. Over een paar weken krijg je het dan al verrekend en op je rekening! Met de definitieve aanslag later in het jaar krijg je dan een brief met 'u moet nog 0 euro betalen/ontvangen', omdat je het precieze verzamelinkomen al doorgegeven hebt en het dus al precies klopt. Anders krijg je dan pas je geld. Trouwens sowieso aan te raden om regelmatig op mijn-toeslagen in te loggen om de schatting van je inkomen te wijzigen.

Vraag van Taliaa, dat is niet zo! Extra afgenomen uren worden níet automatisch verrekend, dat was voor mij ook een verrassing vorig jaar (over 2014). Ik dacht van als ze achteraf weten wat mijn verzamelinkomen is en dat aanpassen, dan zullen ze vast ook wel de afgenomen uren uit de jaaropgaaf overnemen en dat aanpassen naar waar je recht op had. Maar dat doen ze dus alleen als je teveel geld ontvangen hebt (en je het moet terugbetalen) en niet als je nog geld van hun tegoed krijgt (dan had je het in het jaar zelf maar die extra uren moeten aanvragen)! Ik had in 2014 ook vaak extra uurtjes maandelijks afgenomen, maar ik had de extra uren niet doorgegeven bij mijn-toeslagen. Vond ik nogal complex en ging er echt vanuit dat dat automatisch wel verrekend zou worden. Maar je krijgt dus nooit meer dan je aanvraagt. Ik heb vorig jaar met een bezwaarschrift en jaaropgave officieel nog de KOT voor de extra uren moeten aanvragen die ik nog niet aangevraagd had (bezwaar wel toegekend en geld gekregen trouwens). Over 2015 heb ik het dus gedaan zoals zij het willen, namelijk aan het einde van elke maand een wijziging invoeren op mijn-toeslagen dat je je uren wil aanpassen per de 1e van de maand. Aan het einde van januari tel je je afgenomen uren op en vul je in ik wil een wijziging invoeren per 1 januari van X uur (uren die maand). Vervolgens aan het eind van februari vul je weer in van ik wil een wijziging invoeren per 1 februari. Maximaal 3 maanden erna moet je het wijzigen. Echt mega complex, want de belastingdienst verwerkt die veranderingen zo traag (soms wel 8 weken later) dat ik dus continue herzieningen krijg van mijn recht op KOT, en continue krijg ik dan verrekeningen dat ik geld moet teruggeven (omdat zij de volgende wijziging nog niet verwerkt hebben) of juist weer geld extra krijg, en minstens elke maand krijg ik dus zo'n brief. Als je het niet zelf aanvraagt elke maand, kun je dus met een bezwaarschrift wel alsnog je gemiste KOT aanvragen (voordeel is dan wel dat je in 1 handeling klaar bent).

20. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Wij krijgen rond september altijd automatisch nog een flink bedrag terug. Tot nu toe elk jaar.

Deel Deze Pagina