Hallo dames, Ik weet niet of ik dit in het goede topic zet, maar ik heb even raad nodig van dames die al in de mmm zitten of ook moeilijk zwanger raken. Even kort mijn verhaal. Wij zijn nu 1,5 jaar bezig voor een 2e spruit. Na 13 rondes was ik in oktober eindelijk zwanger, maar begin december helaas een MA geconstateerd. Uiteindelijk ben ik ook nog gecuretteerd. Laat ik even voorop stellen dat ik super blij ben met mijn dochter, maar de wens is zo groot. We waren in september net begonnen aan de eerste onderzoeken in het ziekenhuis, cyclus analyse en zaadonderzoek. Hier was uit naar voren gekomen dat het zaad niet zo best is, vcm 8,5. Nu is dit in april herhaald en het vcm was nu 7,8. Nu wil de gynaecoloog dat we het nog een half jaar zelf proberen voordat we aan de IUI mogen beginnen. Daarnaast maak ik me zorgen over of er geen verklevingen zijn ontstaan, mijn menstruatie is echt een stuk minder geworden en veel bruin verlies na de miskraam. Eind mei heb ik nog een afspraak staan bij de gynaecoloog. Mijn vraag is of ik bepaalde onderzoeken en/of behandelingen kan eisen. Eigenlijk wil ik niet meer wachten en voel ik me aan het lijntje gehouden. Emotioneel zit ik er doorheen en los laten lukt ook niet meer. Hebben jullie hier ervaring in of nog raad voor mij? Bedankt!
meestal willen ze voor iui nog een hsg doen en moet je daarna nog een half jaar proberen. ik zou kijken om die hsg zsm te doen dus
Bespreek dit met je arts... hij kan dan beter adviseren. En in de periode van zelf proberen kan je zeker vragen wat er wel alvast kan. Eisen zou ik persoonlijk niet doen. Wij hebben vijf jaar in de molen gezeten, en hebben ook een periode moeten wachten. Uiteindelijk mochten we door en nu met positief resultaat
Bedankt voor jullie reactie. Ik wist ook niet dat je een hsg krijgt voor dat je met IUI mag beginnen. Zeker iets om mee te nemen tijdens het gesprek. Eisen is misschien ook wel te hard gesteld, maar ik wil vooral weten wat mijn opties zijn en waar ik aan moet denken tijdens het gesprek. Vooral om ik mij de laatste keer eigenlijk een beetje om ver liet blazen. Theeleutje, gefeliciteerd dat zal dan wel een hele ontlading zijn na 5 jaar.
Bij IUI krijg je idd nog meer onderzoeken dan die je al hebt gehad. Sowieso bloedonderzoek. Bij mij kwam daar uit dat ik antistoffen tegen Chlamydia heb (ik viel van mijn stoel). Als dat wordt geconstateerd krijg je een kijkoperatie om te zien of je eileiders toegankelijk zijn. In andere gevallen krijg je een HSG om de doorgankelijkheid te testen. Dan weet je ook of er verklevingen zijn. Het bloedonderzoek is ook bedoeld om je hormoonwaardes te testen. Wij hebben daarnaast nog een samenlevingstest gehad. Daarbij moet je een dag van tevoren vrijen en dan kijken ze max. 12 uur daarna of er zaadcellen in je baarmoederslijmvlies te vinden zijn. Tegelijk krijg je een kweek om infecties vast te stellen. Waarschijnlijk moet je man nog een keer zijn zaad inleveren voor een semenanalyse en wordt jouw baarmoeder nagekeken. Al deze onderzoeken geven de artsen een goed beeld van hoe het met jullie gesteld is. Ik hoop dat dit je iets gerust stelt. Snap dat het niet makkelijk is.
Na de inwendige onderzoeken, bloedonderzoek en zaadjes onderzoek mocht ik kiezen tussen een hsg of laparoscopie. Ik heb voor t laatste gekozen. Als er dan eventuele verklevingen zouden zijn konden ze die gelijk weg halen. Een operatie klinkt misschien heftig maar ik wou zeker weten dat het in mijn lichaam goed zat voordat we met iui zouden beginnen. Anders zou t totaal geen zin hebben natuurlijk. Dat zou je kunnen aankaarten. Wij hebben geen samenlevingstest gedaan naar vijandig baarmoeder slijm omdat wij na de laparoscopie besloten hadden om voor iui te gaan en dan brengen ze het zaadjes in voorbij je baarmoeder. Ook omdat zo'n test geen 100% goed beeld geeft. Succes!!
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste ziekenhuizen je geen keuze zullen geven tussen een HSG of operatie. Als ze een HSG uit kunnen voeren zullen ze die - waarschijnlijk uit kostenoverwegingen - eerder doen. Er is nu ook een schuimtest trouwens die een stuk minder pijnlijk is. Ik zou bij een keuze ook eerder voor de operatie kiezen. Bij ons was de samenlevingstest bedoeld om te kijken in hoeverre de antistoffen die mijn man aanmaakt invloed hebben op de beweeglijkheid van het sperma. Met 98% hechting werden bij mij toen geen zaadcellen aangetroffen en mochten wij - eigenlijk alleen maar puur gebaseerd op dit onderzoek - op voor IUI. Ik heb gemerkt dat ieder ziekenhuis een ander protocol hanteert. Nu voor een 2e kindje hoef ik niet nogmaals mijn hele cyclus te laten controleren, maar andere meiden moeten dit in hun ziekenhuis weer wel. Maak alles wat je hier leest gewoon bespreekbaar en stel vooral veel vragen. Ben je niet tevreden, kun je altijd overstappen naar een ander ziekenhuis.
Is het ook, en dagelijks nog aan het bedenken....is het echt zo . En zo'n wonder gun je iedereen... Het is inderdaad goed om je voor te bereiden. Bij ons is er sprake geweest van bloedonderzoek bij beiden, sperma onderzoek bij mijn man (tweemaal om beter beeld te krijgen), inderdaad een hsg.... Deze onderzoeken geven ook de kans om de opties die je in het eerste gesprek hoort te overdenken en dan bij de uitslagen goede vragen te stellen over je behandelplan.
Een HSG is helaas niet standaard voor het starten met IUI. Wij hebben deze week onze 3e iui ( op basis van slecht zaad), en de gyn wil tot op heden geen HSG doen omdat ze daar geen aanleiding toe ziet.. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het wel erg graag wil, en nu mag het evt na deze ronde. Het zelf weer moeten proberen hoor vaak als je toch zwanger bent geraakt vlak voordien Is natuurlijk super frustrerend want je wil net zo graag geholpen worden als een ander. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken allemaal, wie weet heb je wel een begripvolle arts.
Ik heb al twee bloedonderzoeken gehad, antistoffen tegen chlamydia en progesteron op dag 3, 6 en 9 omdat ik maar een kort LF fase heb. Deze twee uitslagen waren allebei goed. Over een samenlevingstest heeft ze nog niet gesproken, ga ik ook zeker mee nemen in het gesprek. Net zoals een HSG of een laparoscopie. Izie, jammer dat het bij jullie nog niet gelukt is. Hopelijk is de HSG niet nodig . De gynaecoloog is helaas niet zo begripvol, ze is vooral van de regeltjes en de protocollen .
De meeste ziekenhuizen voeren geen samenlevingstesten meer uit, dus houd daar rekening mee. Een HSG wordt niet standaard gedaan voor de IUI, meestal moeten ze daar wel aanleiding tot hebben. Aangezien jullie al een kindje hebben en je recent nog zwanger bent geweest denk ik dat ze bij jou geen aanleiding tot HSG zien. Ik zou bij het volgende gesprek 2 punten aankaarten: 1. ondanks de goede uitslag van de progesteron testen toch om Utrogestan vragen. Ik had ook goede progesteron testen, maar toch een korte LF. Op internet lees je van vrouwen dat die Utrogestan toch net dat kleine zetje kan geven om zwanger te worden, en dat is misschien ook niet zo verkeerd bij een volgende zwangerschap om zwanger te blijven. Mijn arts (klein streek ziekenhuisje) geloofde niet in Utrogestan, maar hij zei dat het belangrijk was dat ik vertrouwen had/kreeg in elke ronde, en als de Utrogestan daar aan mee zou helpen dan wou hij me dit wel voorschrijven. Let wel: Utrogestan is een vervelend goedje, het zijn vaginale bollen en ik heb er flinke bijwerkingen van en je moet met inlegkruisjes rondlopen. Toch geeft het me wel vertrouwen want het verlengde mijn LF direct al met de laagste dosis tot een keurige 14 dagen! 2. Ik zou meer op mijn strepen staan om sneller tot IUI over te gaan. Probeer anders tot een compromis te komen, bijvoorbeeld over 3 maanden overgaan tot IUI. Met een VCM tussen de 3 en 10 is het zeer gebruikelijk om tot IUI over te gaan. Ik begrijp de artsen hun mening op zich ook wel, want je kunt zwanger worden zonder IUI en met IUI zit je toch gelijk al iets dieper in de medische molen en is daarom ook belastender.
Sorry voor mijn late reactie, maar ik wil jullie nog even bedanken. Ook Catmommy voor je opsomming. Kan ik goed gebruiken zo. Ik wil je ook nog veel succes wensen en hard voor je duimen!