Een tijdje terug plaatste ik een topic over het spugen van mn pasgeboren baby. Na een gesprek met het cb heb ik dit wat losgelaten. Hij groeit ook goed. Toch blijft er wat onrust rondom de voedingen. Binnenkort naar t cb, dan neem ik t mee. Maar voor nu kan ik misschien wat informatie/rust halen uit jullie ervaringen. Het kan zijn dat mn baby (5wk) gewoon last heeft van krampjes en de nadelen van het baby zijn, maar t woordje reflux spookt ook steeds door mn hoofd. Wanneer ga je hierin actie ondernemen en wat laten jullie reflux kindjes zien? Wat hij laat zien: - vaak huilen na de voeding. Strekken maar ook druk met de beentjes en armen. Dit duurt een kwartiertje denk. Krampjes? Of pijn in slokdarm/maagje? Hij kan ook wat kokhalzen.. De onrust is vaak maar niet bij iedere voeding. - spugen na de voeding. Geen hele grote hoeveelheden maar wel wat meer dan een mondje. Niet dagelijks. Kan ook zo een dag niet voorkomen. Wat is normaal? Hoevaak mag een baby spugen? - Langere tijd na een voeding komt er best vaak weer wat omhoog, zonder te spugen. Maar wel veel slikken, kokhalzen, vies/naar kijken. Soms ook een beetje huilen. Hij ruikt niet zuur. Is het zinvol om eens van voeding te veranderen? Niet zozeer speciale voeding maar gewoon een ander merk. Misschien is Nutrilon bijv. wat milder. Hij krijgt nu Bonbebe. Ik merk bij mezelf dat het me onrustig maakt ook, dat voelt hij misschien wel. Misschien kunnen jullie ervaringen me wat rust geven. Uiteindelijk stap ik eerder naar t cb, als het erger wordt. Maar ergens vind ik dat wel weer een hele stap. Weet niet of ze snel speciale voeding of medicijnen adviseren. Ik herken t allemaal niet van mn 1e zoontje. Na zn voeding was hij altijd tevreden zonder te spugen enzo. Oja.. en allergie? Wat zijn hier symptomen van? Bedankt alvast!
Het lijkt of ik over mijn zoontje lees. Dit had hij rond de vijf weken ook. Hij lag de hele dag met een slabbetje om omdat er steeds wat voeding terugkwam. Het was geen echt spugen, maar meer dan een mondje terug. Ook hij bleef strekken na een voeding en was onrustig tijdens de fles. Hij had ook krampjes. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Volgens de osteopaat had hij veel spanningen in zijn bovenlijfje en in zijn buikje. Na twee behandelingen was alles over. Hij overstrekte niet meer, gaf vrijwel geen voeding meer terug en de krampjes waren weg. Ik zat toen ook te denken aan andere voeding, maar het cb vond dit wat aan de vroege kant en raadde mij eerst aan om osteopathie te proberen. Ben blij dat ik dit heb gedaan!
Mijn dochtertje had dit ook.. ging ook steeds slechter slapen. Osteopaat kon niks vinden.. ik ben van Hero standaard voeding overgestapt naar Hero hypo-allergeen (dit heeft mijn oudste dochter ook gehad en zij was altijd erg tevreden). Ik gebruik het sinds tweede kerstdag en ik heb een heel ander kind. Slaapt uren overdag, slaapt snachts door en ligt gewoon rustig in de box..
Voor dit soort toch ietwat medische zaken (want bij reflux sluit het maagklepje niet goed) zou ik niet naar het CB gaan, maar eerder de huisarts raadplegen. Averlhach weet heel veel over reflux en of hetgeen jouw kindje heeft, ook reflux zou kunnen zijn. Staat het bedje van je kindje schuin? Houd je je kindje na het voeden ook een half uur rechtop?
Dank je, Be Happy Hoe lang duurt een flesvoeding? De ideale tijd voor een baby is 15 tot 20 minuten en dan echt de drinktijd. Voor een baby die krampjes heeft, reflux of anderzijds wat problemen kan je veel beter 20 minuten aanhouden. 15 minuten is het minimum omdat een baby die tijd nodig heeft om verzadigd te kunnen raken. Daarnaast heb je dan meer kans op betere verzadiging van zuigbehoefte. Deze 20 minuten kun je bereiken door de juiste fles icm de juiste speen. Zelf ben ik wel echt fan van de dr browns fles. Door de fentiel vaak wel lastiger schoon te maken, maar ik vond de voordelen zoveel zwaarder en zag zoveel meer verbetering zodat ik het schoonmaken in het niets vond vallen. Level 1 speen gaat bijvoorbeeld langzamer dan de difrax s speen een andere speen. Maar als deze zelfs te snel gaat hebben ze voor zowel de brede als smalle variant een newborn speen, deze gaat nog langzamer. Daarnaast is de houding van fles geven belangrijk. Het beeld wat ik altijd had, en ook heel vaak zie bij babys, is een liggende baby en een verticale fles. Echter loopt de melk er dan toch al enigzins zelf uit. Daarom is de betere houding je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen. Bereiden van de voeding is ook belangrijk en dan doel ik niet alleen op hygiene. Flesvoeding oplossen in heet, net van de kook af, water en aanvullen met koud water is doorgaans de beste methode. Meestal is het 1/2 om 1/2 of 1/3 heet en 2/3 koud kraanwater. Nooit schudden, maar rustig roeren. Bij schudden creer je luchtbellen in de melk en deze luchtbellen komen in de maag en evt darmen. Dit geeft dus weer extra krampen en extra druk op de maag. Deze paar dingen gelden dus eigenlijk voor elke baby. Sommige babys spugen vaak zonder dat zij zelf hier last van hebben. In dat geval is het vervelend voor jou (en je wasmachine ), maar niet voor je kindje. In dat geval hoef je dus ook niets extras te doen. Vies kijken en huilen geeft aan dat er mogelijk wel wat pijn of ongemak in het lichaam zit. Natuurlijk ook een afwijkende groeicurve kan problemen aanduiden. Zowel als te weinig groeien als sneller groeien. En dan kan je goed zelf kijken wat je kunt doen. En daar zou je de leefregels voor kunnen gaan toepassen. Dit geeft doorgaans weinig tot geen extra onrust, dus kan het geen kwaad. Wisselen van voeding kan verbetering geven, maar kan ook voor extra onrust zorgen. Als je wisselt kan je kijken naar voeding die lichterverteerbaar is, maar liefst wel zonder jbpm. Dus dan is bovenstaande + leefregels beter om eerst te proberen. Werkt dat niet voldoende zou je altijd nog ander voeding kunnen proberen. Als je wil kan ik je zo nog alle leefregels geven.
Bedankt voor jullie reacties.. Wat een dag vandaag. Om de 2 uur voor een voeding komen, kort slapen en huilen... Hoop op een rustigere dag morgen. Hoofdeind van zn bedje staat al iets omhoog en in de box ligt hij op een voedingskussen. Ook niet plat dus. Het spugen, huilen, slikken, enz heeft hij ook als hij rechtop zit... Zal eens timen hoelang hij over een fles doet. Vaak zijn we wel 20 min bezig maar dit is wel met boertje tussendoor. Hij drinkt uit de Difrax fles met speentje s. We hebben nog Avent flessen. Zou die speen ook langzamer drinken? Tijdens de voeding zit hij tegen mn bovenbenen, die ik opgetrokken heb. Best rechtop dus. Voeding maken met gekookt water ga ik proberen.. nu gebruiken we de magnetron. Schudden doen we niet. Graag zou ik de leefregels willen weten. Baat t niet....
Echt, difrax in een kastje gooien en de dr Brown aanschaffen & HA voeding was hier een wereld van verschil. Daarnaast bezoekje bij de osteopaat, zat een blokkade en was na 3 behandelingen foetsie en een blije baby!
Andsre voeding wacht ik nog mee dan... En zowiezo wil ik in overleg met een arts overgaan op speciale voeding. Wil niet nog meer problemen veroorzaken. Zal me eens inlezen over een osteopaat. Maar eerst andere fles, andere bereiding en evt leefregels veranderen. Alles tegelijk veranderen lijkt me niet handig denk.
Die fles is sowieso een aanrader. Mijn ervaring is dat wanneer je kindje gevoelig is, de flessen van difrax dan niet echt mee werken helaas. mocht je dr dr Brown hebben en de spenen lopen niet lekker.. de difrax spenen passen wel op de dr Brown
Klinkt een beetje als verborgen reflux. - kleine flesjes (liever klein en vaak dan veel en minder vaak. Als er veel voeding in de maag komt, komt er meer druk op te staan en vergroot de kans op problemen; terug stromen van de melk naar de slokdarm) - alles schuinzetten. Dus onder het hoofdeinde van het bedje een paar dikke boeken/planken. Alles wat schuin kan schuin zetten. - na elke voeding circa 30 minuten overeind houden. (Dag en nacht) - goed laten boeren (bij fv, NIET schudden, maar roeren) - zorgen dat hij rustig drinkt (zeker 15-20 minuten) - eventueel indikken met jbpm Ik ben zelf een voorstander van hypoallergene voeding ipv standaard flesvoeding. Vooral bij krampjes etc bracht het hier wel verlichting. Bij koemelkallergie kunnen er verschillende klachten zijn, hier was het rode uitslag op het gezicht, heeeeel veel huilen, erge krampjes.
Heb de voeding net getimed.. nog geen 15 min. Dat is dan drinktijd. Dus zonder boeren maar wel met pauzes die hij zelf inlast. Veel te snel dus! Strax probeer ik de Avent nog eens. Als hij daar langzamer mee drinkt, is het ook goed toch?
Het heeft niet alleen te maken hoe lang hij erover doet, maar ook hoeveel lucht hij binnen krijgt. De avent schijnt ook nogal luchtgevoelig te zijn. Dus misschien drinkt hij bij deze wel netjes in 20 min, maar komt er nog wel lucht bij en dat werkt dan helaas niet mee. Bij de dr Brown zit een pijpje. Deze filtert de lucht eruit en de lucht blijft dan bovenin de fles circelen waar geen voeding zit. Ik ben trouwens net als Dizzy voorstander van HA voeding. Zeker bij kindjes die zo gevoelig zijn. Je kunt dit gewoon bij de drogist halen, is niet op doktersrecept hoor. De samenstelling is verder hetzelfde, het is alleen iets makkelijker verteerbaar.
Heel veel flessen, zoals avent, hebben maar 1 plek waar de lucht erbij kan. Namelijk aan de bovenkant bij de speen. Alle lucht moet dan dus door de melk heen, anders zuigt de fles vacuum. Doordat de lucht door de melk gaat zorgt dit voor lucht in de melk en dus meer kans op krampen. Dit is ook de reden waarom dr brown gebruik maakt van dat ventiel en die buis erin. Mijn oudste dronk de avent, difrax, tommee tippee en nog 1 binnen 10 minuten leeg. De dr browns fles de eerste keer ruim 15 minuten en daarna bijna 20 minuten. Zoveel kan een fles verschillen.
Leefregels, een aantal zijn al eerder genoemd, maar hier even op een rij; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar; heet water (net van de kook af) in de fles, poeder erbij en roeren. Aanvullen met koud water tot de juiste hoeveelheid water en nogmaals roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn). - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik.
Punt 1 wat je goed moet onthouden: ALLE baby's hebben reflux!! De ene heeft er veel last van en de andere totaal niet.. maar alle baby'tjes hebben het! Het maagklepje is niet goed volgroeit nog en daardoor kan alle melk lekker makkelijk terug omhoog stromen en weer uit het mondje komen (of zoals sommige baby's doen: ze slikken het meteen door). Doordat het uit de maag komt is het wat zuur, dat smaakt vies en irriteert. Baby's reageren op prikkels en dat er eten omhoog komt is natuurlijk een hele vervelende prikkel! Nu is het maagzuur bij een baby al veel minder zuur dan bij volwassen (trucje van moeder natuur) dus maagzuurremmers hebben totaal geen nut tegen het spugen. Het verzacht daar in tegen wel iets als de kleintjes er heel veel last van hebben!! Maar ze spugen alsnog.. H.A voeding is commerciële troep.. werkt alleen als je d'r mee begint vanaf het begin af aan of na BV maar verder heeft het totaal geen toegevoegde waarde.. Het is alleen wat lichter verteerbaar! (Deze info hierboven heb ik van een kinderarts uit het ziekenhuis gekregen! Wij zijn daar geweest met onze dochter omdat die verborgen reflux had.. ze slikte alles wat terug kwam meteen door met gevolg een hoop gestrek en gekrijs!!) Dan heb je nog johannesbrood pitmeel.. dit maakt de melk dikker en zodra het afkoelt en in het maagje komt wordt het nog dikker en dikke voeding komt minder makkelijk omhoog.. Nadeel daarvan is dat het amper door de spenen komt en je daardoor weer een grotere speen nodig heb en het kindje soms weer te snel grote hoeveelheden melk binnen krijgt en daardoor weer spuugt.. Dus daarin moet je goed zoeken naar een speen waar de melk met johannesbrood doorheen komt en dat ze netjes 20-30 min over de fles blijven doen.. Als je het gaat gebruiken moet je d'r wel rekening mee houden dat de darmpjes ook moeten wennen aan jbpm en sommige kindjes krijgen er diarree van en sommige raken verstopt... (ons meisje deed het er prima op overigens, weekje wennen en toen ging het weer goed). Dan heb je ook nog de osteopaat! Ik zou daar zo ie zo even een bezoekje aan brengen met de kleine. Er is altijd wel iets wat niet lekker zit en even verholpen kan worden. Z'n bevalling is voor een kleintje ook niet niets! Bij ons heeft ze 4 behandelingen gehad en kon daardoor veel beter poepen!! Ze poepte niet elke dag en zat mega vol en daardoor duwde die darmen zo tegen d'r maagje aan en kon alles nog makkelijker omhoog komen. Ze zat ook nog eens een beetje vast en daardoor overstrekte ze zich veel. Dat overstrekken was meteen verdwenen! Kan het dus zeker aanraden om eens langs te gaan! Zoek aub wel een goede!!! Onze meid is nu 4 maanden en we zijn gestopt met het jbpm en hebben de dr Brown fles met difrax speen S en ze doet 15 min over d'r fles en spuugt alsnog kleine beetjes maar het gaat een heeeeeel stuk beter! Wij hebben jbpm gebruikt en gaven dit met de dr Brown fles met difrax speen M en verhouding van 1,5 schepje jbpm op een fles van 180/2. Ik ben d'r mee gestopt omdat het op z'n grote fles aan het einde afkoelde en echt pap werd!! Ze kreeg het niet meer opgedronken.. Mijn advies zou zijn om zo ie zo dr. Brown flessen te halen en zo klein mogelijke speen (fase 1 is smaller dan difrax S en ze hebben zelfs nog een prematuur speen) zodat ze rustig de fles drinken. Bedje schuin zetten, goed laten boeren en na de fles even rechtop houden.. Het gaat vanzelf over!! Hier ging het met 3 maanden veel beter en bij 3,5 was het echt veel meer verbeterd!!
Oja en idd fles aanmaken met gekookt water!!! Gouden tip geweest hier ook!! Ik doe altijd 50/50 met heet en koud.
Rebelleflower, had inderdaad al gelezen dat eigenlijk alle babys wel last hebben van reflux. Ons mannetje heeft er alleen net even te veel last van naar mn zin. Buiten dat ik het vervelend vind hem steeds om te moeten kleden, lijkt hij er wel wat pijn van te hebben. Al heeft hij vandaag minder gehuild na de voedingen. We hebben de Avent geprobeerd maar hier drinkt hij te snel uit. Al was hij vanavond erg hongerig, zou daar ook nog aan kunnen liggen. Maar als bijna iedereen de Browns adviseerd, zal ik ze ook gaan proberen. Waarom is dat eigenlijk, voeding met gekookt water klaarmaken? Vanwege het oplossen van de voeding? Of heeft het te maken met kalk in het water enzo?
Snap je goed hoor! Ons meisje had d'r ook heel veel last van en kon echt ontroostbaar krijsen Vreselijk!! Zat echt met handen in me haar en ik heb d'r zelf vaak huilend bij gezeten dat ze aub stil werd! Dat omkleden kan je oplossen door leuke slabbetjes om te doen. Ik heb hier van de zeeman speciale spuug slabbers. Lijkt een beetje alsof ze een sjaaltje om hebben. Is een driehoekig slabbertje met druknoopjes aan de achterkant. Net genoeg om de kleertjes schoon te houden. Ziet d'r ook nog best leuk uit! Via alieexpress kan je ze ook nog bestellen in leuke printen. Ik gebruik ze nu ook veel tegen het kwijlen en in de auto als ze daar perongeluk spuugt dan hoef ik alleen die slabber te vervangen. Dr Brown is gewoon een super goede fles! Kan niet anders zeggen. Alleen voor pap (tegen de tijd dat je dat gaat geven) zijn ze niet te doen! Ik gebruik d'r een andere fles voor (difrax). Maar dat is nu niet aan de orde. Qua gekookt water is idd de kalk en bacteriën! Heet kraanwater wordt niet 100% gekookt in de boiler waardoor er snel kalk en bacteriën kunnen vormen. Koud kraanwater is wel goed! In NL hebben we het schoonste kraanwater dacht ik! Er zijn zelfs hogere eisen aan kraanwater dan aan bronwater! Je kan ook de fles aanmaken met koud water en dan opwarmen in de magnetron. Maar ik doe zelf eigenlijk altijd 50/50 gekookt en koud, of als het niet lukt met bijvoorbeeld een flesje van 90ml water dan doe ik 60/40 verhouding gekookt en koud.
Hier was ook de oplossing HA voeding en dr. Brown fles. Ze is veel rustiger, spuugt niet meer, slaapt overdag en sliep ineens de nachten door!