Hoe logé helpen met ‘wennen’

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tuttebella, 4 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Morgen komt het kindje van mijn beste vriendin hier 1 A 2 weken logeren. Is voor het jongetje best wel spannend natuurlijk, met het vliegtuig en dan in een ander gezin. Maar hij kent ons wel heel goed natuurlijk.

Hoe kan ik hem helpen zo snel mogelijk te laten wennen? Of omgaan met het feit dat hij misschien wel een keer zegt naar huis te willen?

Hij is bijna 4 trouwens!

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Even lekker zn gang laten gaan maar wel ruim voor slaap tijd lekker samen de slaapplek in orde maken.

En een beetje verwennen in de zin van het voorleesboek kiezen voor het slapen gaan of een toetje kiezen en maken.

En als ie heimwee heeft, oef geen idee!

Tuttebella vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Begrijp ik het goed dat hij zonder ouders bij jou blijft? Kan hij facetimen/skypen met zijn ouders als hij heimwee heeft? Dat helpt vaak goed bij heimwee!

4. Tuttebella

Ja klopt! Ik ga hem ophalen en hij wordt na 1 of 2 weken opgehaald.

Skypen is idd wel een goed idee!

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Andere situatie, maar heeft toch ook met wennen te maken. Toen mijn pleegdochter bij ons kwam wonen, heb ik vooral niet te moeilijk gedaan over allemaal regeltjes en heb sommige dingen een beetje laten gaan. En verder had ze moeite met slapen in een vreemd bed in een vreemd huis (en dus bij vreemde mensen) en ben ik bij haar gaan zitten tot ze sliep.

Misschien heeft hij een vaste knuffel, die hij meeneemt. Of kan hij een foto van zijn ouders op zijn logeerkamertje zetten. Wij hebben de eerste keer dat ze haar moeder weer zag een foto gemaakt van hun samen en die ging in een mooie lijst op haar kamer. Iedere avond voor het slapen gaan gaf ze haar moeder dan ook een welterustenkusje.

6. Tuttebella

@Adje Goede tips, dankje! Zal zo even vragen of vriendin een foto van hen in de koffer wil stoppen. Dat kusje geven vind ik namelijk wel een goed idee!

Regels los laten heb ik soms wat moeite mee:|:roflmao: Maar ga ik wel proberen. Sowieso wilde ik hem een beetje verwennen door eten te laten kiezen, boekje kiezen etc.
    Hij komt bij de oudste twee meiden op een kamer, leek mij gezelliger dan in z’n eentje.

Adje vindt dit leuk.
  7. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik denk dat er al goede tips gegeven zijn. Wat ik nog zou toevoegen is elke dag even persoonlijke een op een aandacht waarin dan ruimte is voor een gesprekje met hem. Zo weet je ook een beetje wat er in z’n koppie omgaat en kun je hem daarbij geruststellen. Werkt bij onze van bijna 4 altijd goed!

8. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Zijn eigen dekbedovertrek en kussensloop mee met de vertrouwde geur van thuis, de eerste dagen zijn lievelingseten klaarmaken en misschien wat uitjes plannen die afleiding geven zodat de dagen sneller voorbij gaan. Je kunt ook op een kalender iedere dag afstrepen tot hij weer naar huis gaat.

9. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Haal jij hem in nl op of komt hij zelf naar je toe zonder familie maar vliegtuig begeleiding? Wat een stap zoiezo voor zo'n klein mannetje

MaMa vindt dit leuk.
  10. Tuttebella

Ik haal hem in NL op :)

11. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Oh gelukkig maar!

Ik zou hem lekker verwennen! Koken wat die lekker vind.. wat kleine kado'tjes
    Favoriete boekjes van thuis meenemen en eigen speelgoed

12. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik zou juist wel eigen regels aan blijven houden, dit geeft duidelijkheid aan een kind. Als hij iets niet begrijpt of zegt dat het thuis anders gaat kun je rustig uitleggen dat dit de regels bij jullie zijn. Kinderen begrijpen op die leeftijd wel dat de regels bij de een anders zijn dan bij de ander. Daarnaast geeft dit ook rust aan je eigen kinderen.

Laat hem zelf alles ontdekken en aangeven waar hij behoefte aan heeft en blijf in de buurt om hem te laten weten dat hij niet alleen is.

Voor tips mbt heimwee kun je zijn ouders vragen. Zij kennen hem het beste en kunnen denk ik ook beter inschatten waar hij dan behoefte aan heeft. Een luisterend oor, even knuffelen, facetimen of juist afleiding.

13. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Niet gaan Skypen vlak voor het slapen. Kind mist zijn ouders dan extra, juist even iets leuks gaan doen na het Skypen.

MaMa en Tuttebella vinden dit leuk.
  14. Tuttebella

@Miracle1 Daar heb je wel gelijk in. Maar een beetje soepeler kan misschien geen kwaad. Met vier meiden lijkt alles hier soms wel een militaire operatie :|:D
    Morgen wel van plan om gewoon onze regels na te leven. Maar iets soepeler dus, misschien gaat dat met de meisjes ook wel goed.

De eerste dag ging goed! Ze hebben heerlijk gespeeld en liggen nu al een aantal uur lekker te slapen. Moet zeggen dat ik het best spannend vond!

Athina en Adje vinden dit leuk.
  15. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Logisch dat je het spannend vind, probeer je gevoel te volgen. Fijn dat het al zo goed ging.

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Daar heb je ook wel gelijk in hoor. Maar ik bedoelde ook niet alle regels laten varen en alles maar goed vinden. Maar meer een beetje soepel opstellen. Ik ben altijd heel consequent en toen mijn pleegdochter kwam was ik dat nog steeds, want dat was wel belangrijk, maar ik bedacht van tevoren dat ik soms ook wel eens ja kon zeggen, waar ik normaal gesproken nee op zou zeggen.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Wat goed! Hopen dat het zo goed blijft gaan.

18. Tuttebella

Ben echt verbaasd over hoe goed hij het doet. Vanmiddag gaan we even Skypen met z’n ouders :)

Zelf vind ik het best heftig haha, 5 kinderen :D

Adje en Athina vinden dit leuk.
  19. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Wat fijn dat het zo goed gaat. Kan me voorstellen dat het pittig is.

Deel Deze Pagina