Hallo allemaal, Afgelopen vrijdag was het zover.....de eerste echo! Erg spannend, maar het wachten werd beloond. Ons babytje was goed te zien en het hartje klopte en het bewoog zelfs eventjes! Superblij natuurlijk. Daarna kwam de vraag van de verloskundige of we een nekplooimeting wilde laten doen. Als 30-jarige heb je statistisch 1 op 800 kans op een kindje met het syndroom van Down. Nu hebben mijn man en ik in principe de keuze gemaakt om deze nekplooimeting niet te doen aangezien de uitslag alleen maar aangeeft of je wel of niet een verhoogde kans hebt op syndroom van Down. En dus zekerheid heb je nooit. Mocht de uitslag een verhoogde kans aangeven dan moet je volgens de verloskundige verder het traject in met een vruchtwaterpunctie die dan weer gevaarlijk kan zijn voor de zwangerschap. Hebben jullie hier ervaring mee of advies in? Misschien om het juist wel te doen?
wij hebben ook besloten om het niet te doen om precies dezelfde reden die jij aangeeft. Het is maar een kansberekening. Je moet moet, denk ik, voor jezelf bedenken wat jij met de informatie, mocht jullie kind eventueel een verhoogd kans op syndroom van down hebben, wilt doen
Klopt. Het is maar een kansberekening. Maar als je een verhoogde kans blijkt te hebben (mocht je voor de nekplooimeting + bloedtest kiezen, in je bloed worden twee hormonen gemeten, en uit de combinatie van de nekplooi, hormoonhoogte en leeftijd komt de kansuitslag), dan hoef je nog steeds niet verder. Het is jullie keuze of je daarna een vruchtwaterpunctie laat doen. De kans dat een vruchtwaterpunctie misgaat is 1 op 300 (bij een vlokkentest is de kans dat het misgaat 1 op 200). Na de punctie moet je over het algemeen 2 weken wachten op de uitslag (soms langer, ligt eraan hoe snel de kweek klaar is). Dan heb je wel 100% zekerheid. Succes met de keuze!
Wij hebben er voor gekozen om het wel te doen. En we zijn nu ook echt blij dat we het hebben laten doen. Nu hebben we een kans van 1 op 17350 en het was een kans van 1 op 868. Dus helemaal gerustgesteld zijn we nu! Heerlijk! Maar het is een keuze die je zelf moet maken. Inderdaad moet je jezelf afvragen wat je zou doen als de kans groter blijkt te zijn!
Wij hebben het wel gedaan omdat we een medische achtergrond hebben dus mnoest zeg maar,voor mij had het eerlijk gzegd niet gehoeven! De uitslag is 1/35 dat we kindjes met down kijgen en dat is verhoogd,wil niet zeggen dat het werkelijk zo is! We krijgen volgende week een punctie ik vind het doodeng! Alleen maar zorgen (hopelijk!)voor niets.... Het is een keus die alleen jullie kunnen maken. Als ze enmaal een verhoogd risico hebben en je krijgt de uitslag van de vruchtwaterpunctie(uitslag duurt overigens 5 werkdagen)en het is down,dan weet je nog niet in welke mate dat zien ze pas bij de geboorte! De grote vraag is wat zou e dan doen met deze uitslag? Veel succes met het maen van deze beslissing!
Allemaal dank voor jullie adviezen! We blijven bij ons besluit om de natuur zijn werk te laten doen en we wachten gewoon in spanning af! Wat een zenuwslopende tijd is dit toch zeg! In ieder geval Daisy ook jullie heel veel succes gewenst en sterkte met de punctie. Ik duim voor jullie!
Mijn vriend heeft een achterneef met het syndroom van Down. Ook heeft hij nog een achternicht met een verstandelijke beperking. Desondanks wil ik niet meedoen aan prenatale screening. Inderdaad het is slechts een kansberekening. En wat nou als de kans verhoogd is? moet ik mijn kind dan weg laten halen? No fucking way. Ik houd van mijn kindje zoals het is. En misschien komt het ook wel een beetje omdat ik zelf in de gehandicaptenzorg werk. Daar heb ik natuurlijk vaak zat te maken gehad met het syndroom van Down, maar ook met andere handicaps die niet met behulp van prenatale screening zijn op te sporen. Dus ik vind het persoonlijk zinloos om zo'n screening te doen.
helemaal zinloos vind ik het niet, aangezien ze aan een nekplooi en het neusbotje veel kunnen zien, en niet alleen down. ook is er bij ons uitgebreid gekeken naar ruggenwervel, niertjes blaasje buikje e.d. het is wel zo dat hoe ouder je bent hoe betrouwbaarder de test word. en uiteraard is het een kansberekening, maar was het niet betrouwbaar dan zouden ze ook niet gedaan worden. maar garantie heb je nooit, ook al is je kindje in je buik gezond, tijdens zwangerschap kan er van alles gebeuren, ook tijdens de bevalling.
Hoi Daisy, Ik was ook heel erg zenuwachtig voor de vruchtwaterpunctie. Ik kan absoluut niet tegen prikken. Maar bij mij viel het heel erg mee. Ik heb niet gekeken en voelde heel even dat de naald erin ging, maar ik kon dat geen pijn noemen. En daarna voelde ik er helemaal niks van. Bij ons duurde de uitslag trouwens 10 werkdagen, in het VU is dat de normale termijn (kan zelfs iets langer zijn, ligt aan de groei van de kweek). Succes!
ik ga deze nekplooimeting ook doen. ik wil het gewoon weten voor mezelf. Mijn vriend vindt dit ook belangrijk zo weet je wel waar je ventueel aan toe bent. Maar dit moet je echt voor jezelf beslissen. groetjes cindy
Wij laten het niet doen. Al 2 keer in mijn omgeving meegemaakt dat na een meting en punctie bleek dat kindje zou worden geboren met een afwijking. En in allebei de gevallen kwam er een kerngezond kindje op de wereld. Kansberekening bleek er naast te zitten. Beide stellen hebben voor niets 5 maanden in de stress gezeten. Was heel verdrietig. Je bereidt je toch voor op het ergste. En je moet er toch niet aan denken dat je het weg had laten halen. Dus daarom willen wij het niet.
Nou blijkbaar niet. Allebei de stellen waren voorbereid op een kindje met een afwijking en bleek in beide gevallen niet te kloppen. Een kindje had iets van een longafwijking (taaislijmziekte) en andere weet ik niet meer. Is echt waar! Heb het daar ook met mijn gyn over gehad toen hij over nekplooimeting begon. Ik vertelde het en zijn reactie was dat je gelukkig nooit te weten komt of het kindje gezond was als je het weg laat halen (omdat het dan nog niet volgroeit is). Hij zei dus niet: nee het is definitief de juiste uitslag.
Begrijp je. Maar voor mij is er dan geen reden om het weg te laten halen. Dan heb ik voor mezelf zoiets van dan wil ik het pas bij de geboorte weten. Ik geloof dat een kindje dat heel erg aan kan voelen of hij/zij gewenst is of niet. Daarom zou ik het mezelf ook niet moeilijk maken door zo'n test te laten doen. Daarnaast ben ik natuurlijk nog best wel jong, dat brengt voordelen met zich mee
@Jannes,als je de nekplooi meting laat doen dan is dat een zogenaamde gemiddelde dat ze dan nemen,het klopt dat heh niet 100&betrouwbaar is maar daarentegen een vruchtwaterpunctie is wel 100% zeker want dan kunnen ze het aan de chromosomen zien vandaar! Ik weet dit omdat ik er nu middenin zit en zo is het mij verteld door verschillend gyneacologen. Het is absoluut geen schatting! @Puck70,ja ik heb m zelf vorig jaar ook gehad maar toch alleen de gedachte heh,bah! Het was eerst 14 dagen voor de uitslag maar ze hebben tegenwoordig een nieuwe methode(Nijmegen Radbout),gelukkig!Dus is het nu maar 5 werkdagen... @Wupje,dank je wel meis! En succes met jullie besluit meis! Ik hoop dat je een fijne zwangerschap hebt!
Ik geloof je meteen hoor... echt waar. Maar in beide gevallen bleek het kindje niets te hebben. Misschien zijn ze er overheen gegroeid of heeft het zich anders ontwikkeld. Ik weet het niet. Ga het wel vragen, want ik weet echt zeker dat ze een slechte prognose hadden en het kindje gezond was. Maar maakt ook niet uit.. wij doen het daarom in ieder geval niet.
Ik heb het bij de vorige gedaan. Ik had geen foliumzuur geslikt en de gyn wilde toch even kijken naar een evt. open ruggetje en toen is er dus ook een nekplooimeting gedaan. Maar achteraf bleek dit helemaal niet zo normaal te zijn (qua procedure), want ik zei alleen dat ik geen foliumzuur had geslikt en ik mocht meteen voor die echo opkomen. Op zich zou de uitslag voor mij niets toevoegen. Ik ben principieel tegen abortus. Het kindje is bij mij gewoon welkom. Dus ik zou het nu ook niet meer doen, geloof ik.