@pluys: Ja hoor das een voordeel..daarom hebben wij wel de 20 weken echo gedaan..mocht er iets zijn, dan zouden we direct hulp hebben bij de bevalling enzo....vooralsnog lijkt alles goed gelukkig. T is en blijft gewoon lastig, helemaal als je een negatieve uitslag krijgt..dan kom je weer voor een moeilijkere keuze maken. @ TS: heel veel succes dus met het maken van een keuze!
wij hebben ook geen testen/meting laten doen, zou er verder toch geen consequenties aan verbinden. De 20 wkn echo wel want er kunnen dan ook afwijkingen aan het licht komen die dan na (of zelfs voor) de geboorte zo goed mogelijk behandeld kunnen worden (bijvoorbeeld bij afwijkingen aan het hartje) Ook vind ik het belangrijk dat er naar de placenta gekeken wordt, of ie niet voor de uitgang ligt etc. Voor TS: het verbaasd mij dat jij deze kosten zelf moet betalen. Ik dacht dat prenatale screening sinds een aantal jaar bij het standaard aanbod (en dus vergoed) hoort. Succes met je beslissing
Dat geldt alleen voor de 20 weken echo. Een combinatietest (nekplooimeting + bloedonderzoek) wordt alleen vergoed bij een indicatie. Dus bijvoorbeeld als syndroom van Down in je naaste familie voorkomt, of als je 36+ bent bij 18 weken zwangerschap, dat soort indicaties.
Wij laten alleen de 20 weken echo doen en de standaard onderzoeken bij de VK. Wij zijn allebei 27, goed gezond en geen afwijkingen in de familie. Als het wel een kindje wordt met een lichaamlijke of geestelijke afwijking nou dan heeft het zo moeten zijn en is hij/zij van harte welkom!
Ook wij hebben geen extra onderzoeken laten doen. Ik ben 23 en mijn man 27, (waren 22 en 26 tijdens "bevruchting") en de risico's zijn dan zo laag en als het echt niet goed is zouden ze dat ook wel tijdens echo's zien dachten wij! Succes....