Ik sluit me geheel aan bij mijn voorgangster ergens hierboven... Zwakbegaafd zijn houdt in dat je al moeilijk verantwoordelijkheid kan nemen voor jezelf, laat staan voor een kind! Nee, zwakzinnigheid en de zorg voor een baby gaan gewoon niet samen! Een baby hebben betekent meer dan alleen maar verschonen en voeden. Een normaal functionerende vrouw vind een baby al een enorme taak, laat staan een zwakbegaafde vrouw. Dat kindje komt volgens mij enorm tekort... Je mag al blij wezen als haar baby op tijd verschoond en gevoed wordt :S Weghalen dat kind!!! Voordat hij/zij hier de dupe van wordt.
Zo ik vind dit heel erg hard wat je hier zegt. Ze heeft hulp nodig dat zeker maar om nou te zeggen dat ze geen kinderen waard is daar heb je echt het recht niet toe, je kent haar nog niet eens!
Ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt door een melding ervan te maken, ik hoop dan ook dat ze zo snel mogelijk actie ondernemen en dat het geen naar verhaal wordt, waar te laat hulp bij was! Natuurlijk maak je je nu nog meer zorgen na dit voorval, misschien kan je vragen of ze misschien je hulp of raad nodig heeft?? Geeft jezelf een beetje gemoedsrust... ( als ze niet snel iets doen met je melding dan)
Och jee, arm kind! Ik lees volgens mij hierboven dat je er een melding van hebt gemaakt, dat had ik ook zeker weten gedaan. Die vrouw heeft echt geen clue... En dat inzicht gaat ze niet opeens wel krijgen. Als dit echt letterlijk zo is gebeurd (waarmee ik niet wil zeggen dat ik je niet geloof ) dan hoop ik dat het kind bij haar wordt weggehaald.
Zou natuurlijk kunnen, maar het is zeer onwaarschijnlijk. En gezien haar reactie kan ik me dat ook absoluut niet voorstellen.
Kinderbescherming bellen! Maar dat heb je ook gedaan en dat vind ik erg goed. Dit is echt verschrikkelijk en die buurman spoort niet dat hij niet inziet dat deze vrouw niet voor haar kind kan zorgen. Er zijn kindjes in Afrika die het erger hebben, ja, maar dat wil niet zeggen dat je andere erge dingen dan maar moet toestaan. Dat is hetzelfde als zeggen dat er nog genoeg moordenaars vrij rondlopen en men dus maar geen tijd moet verspillen aan het opsporen van verkrachters.
Vreselijk! Ja er zijn kindjes in Afrika die het erger hebben, maar denk je dat de moeders van die kindjes in Afrika daar gelukkig mee zijn? Nee dus, maar die hebben geen keus.
O wat naar, en goed dat je gebeld hebt! Iedere keer dat je zoiets meemaakt (minder erg kan ook) meteen bellen. En als de uk weer alleen is meteen politie bellen, die maken dan melding en dan gaat het een stuk sneller! Ik werk in de zorg en weet inmiddels dat die mensen het goed bedoelen. Maar met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Vaak blijft het bij basale zaken als verzorgen en voeden, en dat gaat vaak al mis. Laat staan andere dingen zoals veilige hechting, verantwoord opvoeden e.d. Die kindjes worden vaak geslagen omdat ze niet weten er anders mee om te gaan. Voor mensen met een verstandelijke beperking is het heel lastig om goed voor hun kinderen te zorgen. Vaak leren kinderen al vroeg dat ze bepaalde zaken missen en moeten zorgen voor hun ouders. Hoe triest ook, het kindje is beter af bij een goed pleeggezin/adoptiegezin.
Ik hoorde vorige week nog een reden waarom sommige zwakbegaafden hun kinderen niet mogen houden. Ze houden er wel van en willen er goed voor zorgen, maar het kan bij sommigen zomaar eens voorkomen dat ze het kind in bad aan het doen zijn en dat de deurbel gaat. En zij hebben geleerd dat ze dan de deur open moeten doen en doen dat dan ook meteen.... Maar laten dus het kindje gewoon los, omdat ze niet beseffen dat het kindje onder water kan glijden en kan verdrinken. Verder weten wij (aanstaande) moeders nog wel meer situaties waarbij extra goed opgelet moet worden. Bij minder begaafde mensen zie je vaak dat het besef van oorzaak-gevolg niet voldoende aanwezig is en dat is dan ook meestal de reden waarom besloten wordt dat het kind niet kan blijven.
Hoe erg het ook is voor de vrouw in kwestie, het is goed dat je de melding hebt gemaakt. Ik weet niet of je de uitdrukking kent: It takes a whole village to raise a child...Zegt in deze situatie genoeg toch? Deze vrouw heeft waarschijnlijk geen tijdsbesef en begrijpt niet wat de gevolgen kunnen zijn van een kindje zolang alleen laten. Als niemand dan een oogje in het zeil houdt, gaat het vroeg of laat een keer mis. Gelukkig is er dan een oplettende buurvrouw die (hoe moeilijk dat ook is) wel de melding maakt en hiermee wellicht iets ergs heeft voorkomen...
Hier ben ik het helemaal mee eens. En.. Wat reageren sommige mensen hier hard. Natuurlijk is het het belangrijkste dat het goed gaat met het kindje maar die moeder kan toch ook begeleid wordt, er moet goed bekeken worden wat er wel en niet mogelijk is.
Ja, dat moet goed bekeken worden. Ik denk dat ze dat ook gedaan hebben, en geconcludeerd hebben dat ze het voortaan alleen af kon. Maar dit is m.i. de verkeerde conclusie geweest, anders was zoiets toch niet gebeurd? De moeder heeft met deze actie bewezen dat ze dus niet in staat is om zonder begeleiding haar kind te verzorgen. En het is echt niet alleen dit incident, hoor. Dit is toevallig door TS opgemerkt, maar wat doet die moeder allemaal nog meer of nog meer niet, wat slecht, of zelfs gevaarlijk, is voor het kindje? De meeste dingen ziet niemand, want die gebeuren binnenshuis. Ik zat me net te bedenken, trouwens... Hoe lang zal dat kindje er met een poepluier gelegen hebben?
Och, wat sneu. Wat raar dat ze geen begeleiding heeft! Ik zou echt de kinderbescherming bellen, voordat het echt mis gaat.
Ik vind dat het kindje direct weggehaald moet worden daar... dit vind ik al een zéér ernstig voorval, stel je voor dat het nog erger is 'de volgende keer' Dit zijn van die verhalen dat er dadelijk eerst iets ergs met het kindje moet geboren (dat hij/zij dood is ofzo) en dan gaat iedereen achteraf er over zeuren!
ik dacht tegenwoordig echt dat ze heel erg streng zijn... dat als je dus bij een verloskundige loopt dat je dan in principe al in de gaten word gehouden... het consultatiebureau komt bij je op bezoek etc.... als de moeder echt niet voor haar kindje kan zorgen dan kan het kindje natuurlijk gewoon niet blijven.... maar het feit dat het kindje bij haar is... het is ook ontzettend moeilijk om van veraf te bepalen wat iemand wel en niet kan... en claudia mijn vergelijking met een hond ging er meer om dat jij veronderstelde ,omdat ze wist hoe laat het was en waar de supermarkt is dat ze dan ook dondersgoed weet dat ze het kindje niet alleen kan laten... maar daar zit hem nou net vaak het probleem... de weg leren... klokkijken... mijn broertje is ernstig verstandelijk beperkt en zelfs die weet feiloos de weg te vinden... en hij kan klokkijken....daar hoef je echt niet pienter voor te zijn om dat te leren... nou ik vind dat ts goed heeft gehandeld... volgende keer gewoon weer actie ondernemen. het is duidelijk dat wat er ook zal gebeuren.. de situatie zoals hij nu i kan absoluut niet... he bah lijkt me echt rot... ik zou continu uit het raam zitten te kijken of alles nog wel goed gaat...hopelijk gebeurd er snel iets... gr Jose
Hard? Vind jij dat echt hard als je je voorstelt dat dat baby'tje daar een tijd alleen heeft gelegen? Helemaal alleen in dat huis, niemand die zich om haar bekommerde? Terwijl ze aan het huilen was? Dat je als ouder daartoe in staat bent, vind ik vreselijk. En natuurlijk beseft zij zich dat waarschijnlijk niet, maar dat is juist het probleem. Dat besef gaat ze echt niet van de 1 op de andere dag wel krijgen. Iemand in dit topic opperde begeleid wonen. Dat zou ik dan nog eventueel de enige mogelijke oplossing vinden. "Gewoon" begeleiding waarbij iemand regelmatig bij haar komt kijken, klinkt in mijn oren niet voldoende.
Hoe jammer het ook is, sommige mensen zijn niet geschikt om een kindje op te voeden omdat ze een aantal dingen nooit zullen inzien. Het is niet alleen een poepluier verschonen en een flesje geven. Ik zeg niet dat dat bij deze mevrouw ook zo is, al heb ik mijn twijfels maar ik kan niet over haar oordelen omdat ik haar niet ken, maar dat ze haar kindje zomaar een aantal uren alleen laat (waarvan ik al heel naar wordt als ik eraan denk) klopt niet.