opleiding en zwanger worden

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door odet, 12 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik werk nu iets langer dan 1 jaar bij mij huidige werkgever.
    ik werk als afdelingsmanager.
    nu krijg ik van mijn baas een paar opleidingen om nog beter te kunnen functioneren.

maar, ik weet nu al, dat als ik zwanger mocht worden,ik ga stoppen met werken na mijn zwangerschapsverlof.

dus, ja, moet ik eerlijk zijn tegen mijn baas? of moet ik het gewoon blijven verzwijgen?
    ze steken er geld en tijd in en ik weet dat ik weg ga.

wat zouden jullie doen?
    wat is wijs?

2. weethetwel

weethetwel Bekend lid

20 mrt 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    Ik denk dat het af zou hangen naar hoe jou contact is met je baas..

Je kan zeggen ik doe het en heb die papieren voor later als je weer wilt gaan werken.

Maar als je contact goed is zou ik eerlijk zijn.

veel bedrijven krijgen vergoeding voor zulke trainingen.
    Bijna volle 100%... dus tja... ;)

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    je bent nu nog niet zwanger..
    je weet niet hoe lang het nog gaat duren voor je zwanger raakt en misschien heb je echt wel pech. (Gun het je zeker niet hoor!)
    En aangezien niemand in de toekomst kan kijken zou ik gewoon nog niet melden dat je zwanger wilt worden en dat je daarna wilt stoppen met werken (misschien wil je dat dalijk niet eens meer, niets veranderlijker dan een vrouw onder invloed van hormonen).

Ga gewoon voor die opleidingen (pas alleen op met opleidingen waarvoor je voor 3 jaar moet tekenen, dan is het een ander verhaal) en kijk hoe het schip strand.

Ieder bedrijf weet dat zijn personeel vroeg of laat weg zal gaan.. en je weet niet eens wanneer het zal zijn. Die papiertjes kan je zeker heel goed gebruiken in de toekomst als je uiteindelijk weer aan de slag zal gaan.

Groetjes Daphne

4. odet

odet Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties.

ik denk dat je wel gelijk hebt.
    ik moet het gewoon voor me houden.
    straks kan ik geen kinderen krijgen en mijn baas heeft dan zelfs misschien wel intern iemand opgeleid die dus mij voorbij loopt.

ja, ik denk dat ik het nog even voor me ga houden.
    hoewel het moeilijk is omdat ik vindt dat ik nu dus eigenlijk niet eerlijk ben.

5. Mandarijn

Mandarijn Bekend lid

3 feb 2007
    760
    0
    16
    hou er wel rekening mee dat er een kans in zit wanneer je stopt met werken dat je de opleidingskosten moet terugbetalen aan je werkgever

6. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    goeie Mandarijn,
    Bij duurdere opleidingen is dat vaakt ,terecht, het geval.
    en dat loopt al gauw in de 5 cijfers .
    Meestal wordten de opleidingskosten in een paar jaar afgeschreven.

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Het terugbetalen van de duurdere opleidingen daar moet je dan ook voor tekenen. Ze mogen nooit zomaar de opleidingskosten terugvorderen als je nergens voor getekend hebt.

En je bent vrouw, jong... de meeste (niet iedereen hoor) denken op de een of andere manier wel over kinderen na. Doen mannen ook hoor, maar ja... die vallen niet zomaar uit :D

8. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Mijn opleiding kost mijn baas 32000 euro. Als ik binnen 4 jaar na mijn opleiding uit dienst ga, moet ik het evenredig terug betalen. Daar heb ik voor getekend.

9. odet

odet Niet meer actief

sorry, hele late reactie :oops:
    ik heb niks getekend voor die opleidingen.
    hij wil trouwens dat ik die opleidingen doe, ik heb er niet om gevraagt.
    ik zal zolang mijn mond maar dichthouden dan.

bedankt voor de reacties

10. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Zou ik blij mee zijn zo'n medewerker :(
    Lekker profiteren en dan stoppen met werken.....

Het is dat je nog niet zwanger bent en dat eerst maar eens moet worden, en dat dat zo lang kan duren dat je baas er ook nog wat aan heeft dat jij die opleidingen volgt.

Waarom toch helemaal stoppen? wil je dat je kind amper een relatie met je man/ vriend kan opbouwen, omdat hij omdat jij niet wil werken wel fulltime zal moeten werken?

11. mvamberenkeenan

mvamberenkeenan Fanatiek lid

29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen aan de opleiding belastingconsulente bij het College Belastingadviseurs. Een zeer dure particuliere opleiding, die geheel door mijn werkgever wordt betaald. Toen ik zwanger raakte, heb ik dat onmiddelijk verteld aan mijn werkgever. En toen ik klachten kreeg (bekkeninstabiliteit) kon ik het niet meer aan om elke week van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Dit heb ik ook eerlijk verteld aan mijn werkgever, en hij had daar alle begrip voor. In totaal mag je drie jaar over de opleiding doen, dus na mijn bevalling pak ik de draad weer op en doe ik de overgebleven examens op eigen houtje (dus zonder studiebegeleiding).

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik ben destijds ook aan een opleiding begonnen en niks getekend. Een heel leuke andere baan kwam op mijn pad en had nog een half jaar opleiding te gaan. Ik heb toen op eigen initiatief het laatste jaar zelf betaald, wil die mensen nog wel gewoon aan kunnen kijken.

Je kan ook informeren wat de kosten zijn en of je dat eventueel terug kan betalen, niet iedere werkgeven houdt er rekening mee dat je weg gaat.

13. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    MamavanAmber, ik vind dat een normale situatie die je beschrijft, je pakt het immers straks weer op, en je werkgever gaat daar nog veel plezier aan hebben.

Ik heb ook alwat cursussen af moeten zeggen helaas. Maar ook die ga ik straks uiteraard alsnog doen.

guppie 81: jouw oplossing is ook een hele nette. Je weet ook nooit waar je betreffende man/vrouw/ werkgever in je leven nog eens nodig zal hebben/ tegen zal komen.

14. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @Wannabe, niet elke werkgever is ook even eerlijk naar zijn/haar personeel toe.... dat weet jij ook toch? (heb voorbeeldje wat niet helemaal on topic is maar ja.. ik had verteld dat ik niet meer wilde blijven en ik werd echt letterlijk van het ene op het andere moment aan de kant geschoven! En ik heb nog keurig uitgewerkt, ik wilde nog meewerken aan een oplossing door te blijven zolang er geen vervanging was)

En vaak is het zo dat eerlijkheid het langst duurt.. maar ik vind er wel een groot verschil in zitten tussen al zwanger zijn of een kinderwens hebben. Want je weet niet of je wel kinderen kunt krijgen en dan ga je toch niet je eigen ramen ingooien? Of wel?

Ik heb overigens mijn opleidingen ook helemaal zelf betaald om zo niet afhankelijk te zijn van de werkgever. Nu ben ik echter op het punt gekomen dat ik de volgende vervolgopleiding niet zelf kan betalen.. en dat wordt over tijdje toch wel een bespreekpunt. Maar dan is het wel zo dat ik ergens voor ga tekenen.

15. odet

odet Niet meer actief

hallo zeg.
    lekker profiteren en dan stoppen? ik stel niet voor niks deze vraag?
    ik stel deze vraag omdat ik ermee zit!

en dat ik helemaal wil stoppen heeft met mijn thuissituatie te maken.
    ik werk full-time en mijn vriend heeft een eigen zaak en die werk 80 uur per week.
    hij verdiend meer dan ik, hij wil graag werken en ik doe zijn administratie en het huishouden en ik heb een paard, dat allemaal nog naast mijn 40 uurige werkweek.
    dus ik denk dat het logisch is dat ik ga stoppen met werken (bij mijn baas) om hem beter te kunnen ondersteunen met zijn werk.

jee, over veroordelen gesproken.......

16. odet

odet Niet meer actief

ik heb dus gisteren positief getest, ik ben dus zwanger. :D

maar nu?
    nu tochmaareven wachten tot de 3 maanden?
    wat zouden jullie doen in mijn geval?
    ik vindt het zo moeilijk.
    ik wil hem niet besodemieteren, maar ja, ik wil mezelf natuurlijk ook niet in mijn vingers snijden.

ik heb vorige week wel geprobeerd om onder een bhv cursus uit tekomen, maar ik moets het gewoon gaan doen. (kan niet tegen bloed e.d. dus ikheb gezegt dat ik het waarschijnlijk niet ga halen en dat ikhet dus liever niet doe)

17. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Ik snap niet helemaal wat je een vooroordeel vind. Een man/vrouw die 80 uur werkt heeft toch weinig tijd voor zijn kind?
    80 uur pw is ruim 13 uur pd ( 6 dagn in de week) 7 uur slapen en er is nog 4 uur pd over om te eten te ontspannen , tijd voor jou en tijd voor de baby.
    En dan nog de hele zondag vrij.

Mijn vriend en ik willen samen kinderen en dus zorgen we uiteraard samen.

Maar dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik vroeg me gewoon af waarom stoppen als je net een leuke opleiding mag doen, leek me zonde.

Je moet je eigen keuzes maken en als jij niet wil werken, is het, als je bij een prettig eerlijk bedrijf werkt, wel zo eerlijk om daar open over te zijn.

Bij een vervelend oneerlijk bedrijf is het uiteraard anders, maar dan zat je er vast niet zo mee.

Het gaat erom dat je een opleiding gaat doen en zegt dat je ondanks dat je het moeilijk vind, het voor je wil gaan houden.

Daar geef ik mijn mening over, dat vind ik niet zo netjes om te doen.
    Met de kanttekening, dat je natuurlijk maar af moet wachten of je zwanger wordt.

Je zou bv kunnen beslissen zelf de opleiding te betalen als je halverwege zwanger wordt, of dat als je binnen een jaar na de opleidingen stopt ook aanbied het eea terug te betalen.
    Het nu zeggen lijkt me ook weer geen goed idee, wie weet duurt het jaren voor je zwanger wordt, daar kun je nu geen rekening mee houden natuurlijk.

18. odet

odet Niet meer actief

ja, wannabe,ik snap wel wat je bedoeld, maar het gaat niet anders.
    als je een eigen bedrijf hebt zal je daarhardvoor moeten werken.
    hij is nu zo groot dat hij te veel werk heeft voor 1 man en te weinig voor 2.
    dus vndaar het vele werken.
    maar voor het gemak is het beter als ik stop met werken om hem te ontlasten.

ook heeft het er niks mee te maken dat ik niet wil werken, ik ga dan bij mijn vriend werken.

ik voel me aangevallen door je tekst.

"Zou ik blij mee zijn zo'n medewerker
    Lekker profiteren en dan stoppen met werken..."

wie zegt dat ik profiteer?
    ik probeer het gewoon zo goed mogelijk op te lossen.

"Waarom toch helemaal stoppen? wil je dat je kind amper een relatie met je man/ vriend kan opbouwen, omdat hij omdat jij niet wil werken wel fulltime zal moeten werken"

ook hier veroordeel je me.
    je zegt dat ik niet wil werken.
    heb je mij horen "zeggen" dat ik niet wil werken?
    het is gewoon beter om het zo te doen.

19. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Meid, gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Lastige situatie zit je in zeg! Maar je kan nu toch vertellen dat je zwanger bent aan je baas? En zo te lezen heb je genoeg te doen als je stopt met werken, bij je huidige baas dan want je werkt gewoon door alleen nu thuis en bij je vriend :D
    Succes!

20. odet

odet Niet meer actief

ja, ik kan het nu vertellen, maar als het dan alsnog fout gaat met de zwangerschap, dan is mijn baas al wel bezig met iemand anders te zoeken.

ik blijf het een lastige beslissing vinden......

Deel Deze Pagina