Hallo, Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst (altijd fijn op zaterdag wanneer je ze niet kan bellen....). Het gaat over de aanslag van 2010. Ik blijk dus minder inkomsten uit loon of uitkering heb opgegeven. Dus ik heb zeg maar 5 euro opgegeven terwijl ik er 10 heb verdiend dat jaar. Dus nu is er een bedrag aan loonheffing ingehouden van heel 2010, maar omdat ik te weinig inkomsten heb opgegeven, houdt dat dan in dat ik over de overige inkomsten ook nog loonheffing terug krijg? Omdat ik dan alleen heb teruggekregen over de inkomsten die ik heb opgegeven.... Ik ben echt benieuwd hoe ik dat vergeten kan zijn zeg! En bovendien laten we onze belasting altijd invullen.....
Dat ligt eraan hoeveel inkomsten je hebt gehad over 2010. Over je gehele inkomsten wordt inkomstenbelasting berekend. Van dat bedrag gaat de betaalde loonheffing en zowiezo algemene heffingskorting en arbeidskorting af en eventueel andere heffingskortingen. Daar komt een positief (betalen) of een negatief (terug krijgen) bedrag uit. In jouw geval wordt er ook rekening gehouden met je voorlopige aanslag. Om te kijken waar je aan toe bent, zou ik gewoon het aangifteprogramma nog een keer invullen met de juiste gegevens.
Als ik het goed begrijp heb je dus te weinig inkomsten opgegeven? Dus waarschijnlijk teveel toeslagen gekregen dan waar je recht op hebt? Dus ipv 10 euro wat je verdient hebt 5 euro opgegeven? DAn heb je zeker nog kans dat ze dat gaan berekenen. Maar je hebt ook kans dat je alles opnieuw moet indienen van die jaren dus opnieuw aangiften moet doen over die jaren, je krijgt dan papieren opgestuurd. ( ik vind je berichtje wel moeilijk te begrijpen)
Bedankt. Ja, staat er een beetje raar. Ik heb zeg maar 5 euro opgegeven en daar dus loonheffing enzo van terug gekregen. Maar omdat ik meer heb verdiend heb is er in totaal dat jaar meer loonheffing ingehouden lijkt mij, omdat er ook nog loonheffing is ingehouden van die andere 5 euro. Nu heb ik maar voor 5 euro loonheffing teruggekregen terwijl ik dus voor 10 euro loonheffing had moeten terugkrijgen. Dus als ik het goed begrijp en intepreteer krijg ik nog een deel loonheffing terug. ( die andere 5 euro die ik niet(of ons belastingmannetje) heb doorgegeven). Ik had verder geen zorgtoeslag of andere toeslagen dat jaar, dus het gaat puur over de loonheffing.
Als je je aangifte hebt laten invullen, dan zou ik beginnen met morgen contact op te nemen met je "belastingmannetje". Die kan je dan (normaal gezien) precies uitleggen wat er is fout gegaan en hoe het opgelost moet worden. Lijkt me sowieso beter dan rechtstreeks naar de belastingdienst te bellen en te zeggen dat je minder hebt opgegeven dan je verdiend hebt.
Maar de belastingdienst weet dit al, want ik kreeg gister dus een brief van ze daarover. Dat ze dus geconcludeerd hebben dat ik meer heb verdiend dan opgegeven aan de hand van de gegevens die zij van werkgevers en uitkeringsinstanties hebben verkregen van mij van dat jaar........ En dat er dus een x bedrag aan loonheffing is ingehouden over dat jaar.
Als klopt wat in de brief staat dan kun je bellen naar het doorkiesnummer dat onderaan de brief staat en zeggen dat je het eens bent met de correctie. De betreffende persoon kan dan waarschijnlijk ook gelijk voor je uitrekenen hoeveel je nog terugkrijgt (of moet betalen!). Je kunt ook wachten tot de reactietermijn is verstreken en dan krijg je een paar weken later ook de definitieve aanslag. Als het niet klopt, door bijvoorbeeld faillisement van het bedrijf waar je gewerkt hebt, dan is het slim om een kopie van de brief van het uwv op te sturen en de loonstrook van het laatst uitbetaalde loon.
Ik denk dat je een naheffing krijgt, omdat je te weinig inkomstenbelasting hebt betaald. Je zult dus hoogstwaarschijnlijk een flink bedrag bij moeten betalen ipv dat je terug krijgt