Wat zijn voor de mensen die kindjes hebben met weinig leeftijdsverschil (en dus snel weer zwanger waren) de voor en nadelen hiervan? Het begint echt steeds meer te kriebelen bij mij, mijn zoontje is pas 5 maanden oud. En hoewel we sowieso al niet al te groot leeftijdsverschil wilde tussen onze kindjes zijn we al van plan om sept-okt weer te beginnen met proberen. Maarrrrrrrrrrr het kriebelt nu al zo en ik vraag me dus af wat de voor en nadelen zijn. Ik heb geen makkelijke zwangerschap en bevalling gehad maar hoewel ik dat niet had verwacht is het toch al weer vrij snel dat je je daar over heen zet. Je vergeet als het ware het leed. Ik heb ook bekkeninstabiliteit gehad maar ook dat houdt mijn kriebels nu niet tegen.
Hey! Mijn dochtertje is ook 5 maanden..... En ik ben alweer zwanger! Ben wel benieuwd naar de antwoorden die mensen hier gaan geven! (al ben ik super blij en maar van het positieve uitga)
Ik had 9 maanden leeftijdsverschil tussen de eerste twee. Voordeel vind ik dat ze nu super leuk met elkaar kunnen spelen. Ze trekken echt heel erg naar elkaar toe. Nadeel vond ik dat de zwangerschap heel zwaar was en vlak na de bevalling twee baby's hebben viel ook best tegen Maar nu alleen maar voordelen en ben ik de rest alweer vergeten.
Ik denk dat voor beiden (lange tijd of korte tijd) wel wat te zeggen valt. Ik vind de zwangerschap erg zwaar met een dreumes erbij die me niet altijd genoeg nachtrust geeft en overdag veel aandacht vraagt, maar het is hier dan ook een tweeling en daardoor dus misschien ook zwaarder? Verder lijkt het me een voordeel dat je alles redelijk tegelijk hebt. Je bent sneller uit de luiers en de onderbroken nachten door van alles en nog wat, omdat je er niet eerst uit gaat en dan weer opnieuw in. Bij mij wonnen de kriebels het, maar af en toe moet ik wel ff slikken als ik denk aan de komende tijd.
@ BLONDGIRL Oh wat leuk! Gefeliciteerd! Mijn zoontje is van 3 November hihi dus bijna even oud! Heb je er bewust voor gekozen zo snel of was het ''per ongeluk'' (klinkt zo stom) Het lijkt mij zo leuk als de kindjes ook echt wat aan elkaar hebben straks! En gewoon lekker samen kunnen spelen.
Als je zo'n zware zwangerschap hebt gehad, zal ik je lichaam wel even rust gunnen. Hier nu zwanger van de tweede, zit straks 22 maanden tussen dus niet super dicht op elkaar. Maar waar ik bij de eerste de zwangerschap fluitend doorlopen heb, heb ik nu overal last van en zit ook al een poosje ziek thuis van m'n werk (ben nu 26 weken). Dit is dus echt wel iets om rekening mee te houden, zeker als je al bekkeninstabiliteit hebt gehad. Ik heb nu het voordeel dat mijn dochter al zelf loopt, maar zo'n kleintje ben je nog je hele zwangerschap continue aan het tillen.
Wow dus ook gelijk weer zwanger! Het lijkt me idd wel echt een aanslag op je lichaam. Ik durf ook nog niet met zekerheid te zeggen of ik daar wel klaar voor ben. Ik moest vanaf 20 weken toen al halve dagen gaan werken omdat ik gewoon niet lang kon zitten. En straks kan je ook niet even rustig gaan zitten als je je niet goed voelt want dan heb je al een kleintje...hmmm... Maar idd dat samen spelen lijkt mij ook geweldig leuk en handig.
Kan ik me helemaal voorstellen. Je bent ook gelijk zwanger van een tweeling! Is niet niks zeg! Wel heel bijzonder! En straks gelijk 3 kindjes in huis! Leuk!
Ja dat is ook zeker zo! Daar ben ik ook wel een beetje bang voor! Niet zo zeer de drukte met 2 kindjes maar het meeste voor mijn lichaam. Ik ben ook heel gevoelig voor hormone. En heb nu pas een maand of 2/3 dat ik me echt weer fijn voel. Daarvoor dacht ik echt nooit meer mezelf terug te vinden.
Dan zou ik zeker wachten en je lichaam de tijd geven te herstellen! Je hebt straks gewoon geen tijd om rust te nemen als je weer zwanger bent. En ze spelen ook niet altijd leuk samen hoor, elkaar de hersens in slaan zijn ze ook goed in
Hahhaha ja dat gebeurd ook natuurlijk, maarja hoort er ook wel een beetje bij met broertjes en zusjes. Ik heb 3 zussen en dat gebeurde toen ook gewoon hahahah. Maar moet idd ff mn lichaam de kans geven om te herstellen. En heel stom, maar heb vorige zomer alle gezellige wijntjes moeten missen. Weenie of ik dat nog een zomer kan missen hihi. Maar het lijkt me dan weer wel heel fijn om een voorjaarskindje te hebben.
Weinig leeftijdsverschil is natuurlijk erg leuk, wat inderdaad qua samen spelen leuke voordelen oplevert. Ik heb er ook nooit heel veel tijd tussen gewild, maar huisarts adviseerde mij om eerst 9-12 maanden te ontzwangeren. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, want juist als jou baby 1-1,5 jaar is heeft het veel aandacht nodig en ben je nog erg veel aan het tillen met een al zwaarder kindje. Mijn tweede zwangerschap is lichamelijk veel zwaarder als de eerste, zeker omdat mijn lichaam minder rust krijgt nu er al een kleine rondloopt. Dus mijn advies; denk ook goed om je lichaam! Ik wens je iig heel veel succes met weer zwanger worden wanneer je daar weer aan toe bent.
Bij mijn kinderen zit er iets minder dan 2 jaar leeftijdsverschil tussen. Vooral als je een zware zwangerschap hebt gehad, zou ik je lichaam even bij laten komen. Het risico op vroeggeboorte en complicaties is volgens mij ook groter als ze echt zo dicht op elkaar zitten. Wat ik voordelen vind aan een niet al te groot leeftijdsverschil, ze hebben dezelfde interesses, zelfde ritme etc. Druk ben je toch al, dus dan nog maar wat drukker de eerste tijd. Je hoeft vanaf een bepaalde leeftijd geen rekening meer te houden met slaapjes enzo van babybroertjes en zusjes, maar kunt gewoon dingen doen die beide kinderen kunnen en leuk vinden, je zit niet jaren in de luiers etc. Nadelen, ik denk dat als ze wat groter zijn een klein broertje of zusje bewuster meemaken en het kunnen/willen helpen verzorgen enzo.
Minpunten: de zwangerschap van mijn 2e was best zwaar (zh-opname vroegtijdige weeën, bedrust, en zodra dat veilig was en ik voorzichtig weer mocht gaan bewegen bi ), wat de verzorging van de oudste wel lastig maakte. Ook vond ik het moeilijk om na de geboorte van de jongste de aandacht goed te verdelen, omdat de oudste ook nog veel zorg vroeg. Positief: zijn beste vriendinnen, delen speelgoed, kleding, hebben onwijs veel aan elkaar! Zitten redelijk in dezelfde fases qua ontwikkeling en algemene interesses, jongste trekt zich op aan oudste, dus leert daar ook veel van. De oudste sliep ook nog overdag met de geboorte van de jongste, dus kon dat redelijk gelijk plannen. Eerste jaar was heftig, maar zou het zo weer doen!
Hier zit er 14maanden tussen. In het begin is het aanpoten. Hier was de jongste de eerste 10 weken erg ziek wat een lange nasleep had. Dus dat vreet energie maar die tijd vergeet je alweer heel snel. Nu zijn ze 2 en 3 en is het al zoveel makkelijker. Ze spelen veel samen, je krijgt steeds meer tijd voor je eigen terug. Ik kan nu ook veel beter van ze genieten dan toen ze kleiner waren. En ja de zwangerschap had ik niks te klagen. Heb 2 hele makkelijke zwangerschappen en bevallingen gehad. Maar luister wel goed naar je lichaam.
Goed om te lezen. Hier straks (hopelijk) ook 14 maanden verschil; 2 meisjes. Ik reken ook op hele drukke jaren in het begin maar dat het daarna wat makkelijker wordt. De zwangerschap nu is wel anders, iets minder allesoverheersend en merk dat ik de slaapjes van dl wel erg lekker vind om zelf bij te komen
Mijn oudste twee schelen 16 maanden. Zwangerschap vond ik niet per se zwaarder, maar heb ook wel veel mazzel met makkelijke zwangerschappen Nadelen: -het is best zwaar om twee kleintjes te moeten verzorgen. - de oudste snapte het nog niet als ik echt wat met de baby moest doen - vooral in de periode met eerste hapjes lijkt het of je dagen alleen maar gevuld zijn met hapjes en slaapjes (& luiers!) Voordelen: - oudste sliep 's middags nog tijdens mijn zwangerschap en toe de baby er was. Dan kon je heerlijk je rust pakken - daarna sliepen ze gelijk, maar dat moet je net treffen - ze kunnen heerlijk samen spelen (&ruziemaken, haha) - ze zitten in dezelfde leeftijdsfase, handig voor uitstapjes enzo - je zit toch nog in de luierfase, dus geen grote stap terug
Hier verschillen ze iets minder dan 2 jaar. Dat was op zich prima te doen, korter zou ik het niet willen. Vaak gaan ze toch ook pas na 1 jaar echt vaker/goed doorslapen, zijn ze wat zelfstandiger, hoef je ze niet meer te tillen etc. En het is voor je lichaam ook belangrijk eerst goed te herstellen van de zwangerschap, plus dat als je borstvoeding geeft die door een zwangerschap heel makkelijk afloopt/stopt. Bij mij gebeurde dat in ieder geval wel, vond ik niet erg omdat mijn dochter toen al een jaar was, maar met een baby zou ik dat wel bezwaarlijk vinden. En na de geboorte van de tweede vond ik het wel zwaar om de hele nacht met de jongste bezig te zijn, en vervolgens de oudste om 6.00 uur klaarwakker aan mijn bed te hebben staan pfff. Plus dat ze toen allebei nog de hele dag thuis waren, geen peuterspeelzaal of wat dan ook. Maar voor henzelf is het geweldig, ze speelden en spelen eigenlijk altijd samen, zijn de beste vriendinnen. Maar minder dan 1,5 jaar leeftijdsverschil zou ik zelf liever niet doen.
Bij mij zit er 2 jaar tussen de eerste 2. Op zich prima, heb redelijk goede zwangerschappen gehad dus het was wel pittiger met de tweede zwangerschap, maar nog steeds goed te doen. Het samen spelen herken ik echter totaal niet. Iedereen zegt (zei dat toen ook) oh lekker dicht op elkaar, dan hebben ze wat aan elkaar. Nou, sinds dat de jongste kon kruipen (met een jaar) is er nog geen dag zonder ruzie en strijd geweest. Ze zijn nu bijna 6 en 8, dus ik heb weinig hoop dat dat nog gaat verbeteren voordat ze het huis uit gaan. De karakter botsen echt heel erg, dus wat dat betreft had er beter veel langer tussen kunnen zitten. De jongste scheelt dus ruim 7 en 5 jaar met haar broer en zus en wat een verademing. geen strijd, want ze accepteren en begrijpen dat zij andere behoeftes heeft dan zij. En ze spelen meer met haar dan met elkaar. Ik wil je niet afraden om snel voor een tweede te gaan, mits lichamelijk/geestelijk verantwoord , maar wilde wel even meegeven dat het niet aan het leeftijdsverschil ligt of ze met elkaar kunnen opschieten/spelen.
Tussen de jongste twee zit 16 maanden verschil. Ik kan eigenlijk geen nadelen bedenken. Tijdens mijn zwangerschap sliep nr 2 nog twee keer per dag dus dat was fijn, ook na de geboorte van de baby sliep hij nog 2 keer en ja ook met weg gaan had hij de behoefte niet om zelf te lopen en zat ie ook nog lekker in de kinderwagen, nu nog. Ik moet er wel bij zeggen dat nr 2 een heel makkelijk kind is. Nr 1 en nr 2 schelen 2 jaar en 7 maanden maar dat heb ik meer als pittig ervaren. Tijdens de zwangerschap een peuterpuber in huis, doodvermoeiend. Na de geboorte had nr 1 last van jaloezie dus hij was een tijd zeer vervelend maar wel lief voor de baby. En nr 1 sliep sowieso ook niet meer tijdens mijn zwangerschap en daarna. Dus nachtvoedingen en ook weer sochtends paraat staan voor de rest van de dag. Geen rust momenten. Toen nr 3 geboren werd was nr 1 inmiddels 4 en dat was dus ook veel fijner. Ik zou nu dus nooit meer kiezen voor leeftijdsverschil van 2 tot 2,5 jaar, maar dus eerder kiezen voor heel kort op elkaar of 4 jaar verschil.