Pavlova

Discussie in 'De lounge' gestart door Patatje1982, 29 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Ik dacht serieus dat ik aardig koken en bakken…..

Vandaag geprobeerd een Pavlova te maken. Resultaat na 5 minuten oven: pik zwart :eek:.

Heb het recept exact gevolgd. Oven op 100 graden boven- onderwarmte.

Wat doe ik fout? Iemand tips? Wil het as weekend nog eens proberen.

2. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.237
    1.891
    113
    Vrouw
    Toch te warm denk ik dan. Of het rooster niet in het midden van de oven gedaan?

Ik zou de volgende keer temp. verlagen naar 70graden. Misschien wel 60graden.
    Een Pavlova bak je niet maar laat je drogen in de oven.
    Geduld is wel belangrijk, want't kan laaaang duren voordat'ie klaar is.

Maar als't eenmaal klaar is..... mmmm!

3. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Ik denk ook dat je temperatuur te hoog stond, zou die verlagen de volgende keer naar 70 graden :)

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Met zwart bedoel je dat hij aan het walmen was? Of was de pavlova pikzwart?

Ik zou even checken of je oventemperatuur wel in orde is, want na 5 minuten op maar 100 graden zou eigenlijk geen problemen op moeten leveren. Daar zou eigenlijk niks zwart van moeten worden, zeker niet na 5 minuten.
    Ik heb net tomaatjes gedroogd in de oven op 120 graden. En dan nog duurt het een uur of twee voor ze enigszins gedroogd zijn, maar zwart worden zou echt een teken zijn dat er iets mis is met de oven…

De temperatuur is dus in principe prima. Ik zet hem meestal op 120 graden, en zodra de Pavlova de oven in gaat verlaag ik de temperatuur naar 100.
    Zo wordt hij aan de buitenkant mooi krokant en aan de binnenkant lekker zacht en gaar.

Je kan hem wel op nog lagere temperatuur bakken, maar dan moet hij ook langer in de oven.

edit:
    Of is je oven misschien heel klein? Dat de verwarmingselementen te dicht op de Pavlova zitten?

owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina