Dag dames, Wij hebben op het moment een koop appartement die we willen verkopen. We willen graag over naar een eengezinswoning die we dan ook willen gaan kopen. Wie heeft er al eens een woning verkocht en daarna een nieuwe woning terug gekocht? En hoe hebben jullie dit aangepakt? Wij hebben nu een oriënterend gesprek aangevraagd bij de bank om te kijken hoeveel we kunnen lenen, en morgen ga ik een makelaar bellen om ons te helpen met het verkopen van onze huidige woning. Pakken we het zo goed aan of zien we iets ontzettend over het hoofd? Dankje wel! Groetjes Nala010
Wij hebben in 2012 onze flat in 3 maanden verkocht en toen een hoekhuis gekocht. Ik zou in ieder geval meerdere makelaren laten komen. Het verschilt heel erg, wat zij er voor rekenen en hoe ze het willen aanpakken. Eentje bij ons wilde dat we begonnen met een vraagprijs van 165.000,-, terwijl dat in onze ogen veel te hoog was. Onze buren vroegen dat ervoor en staan nu al ruim 3 jaar te koop. Ook hebben wij bewust voor een NVM-makelaar gekozen, dan sta je hoger genoteerd op funda. Verder zou ik niet naar de bank gaan, maar naar een onafhankelijke hypotheekadviseur. Deze heeft inzage in alle hypotheekverstrekkers en kan dus een beter aanbod doen, dan de bank. En verder zorgen dat je voor de foto's zoveel mogelijk opruimt. Een geen overvolle berging op de foto, dat geeft de indruk van ruimte-gebrek. Succes met de verkoop.
Verschillende makelaars laten komen. Verschilt nogal in wat ze vragen, wat hun voorwaarden zijn, wat ze voor vraagprijs willen vaststellen en wat ze voor je doen. Begin alvast met opruimen, weggooien, opknappen e.d. van je huis. Op internet vind je heel veel tips als je je huis gaat verkopen. Goed doorlezen en uitvoeren. Bijv. fel gekleurde muren verven, bloemen neerzetten, ruimte creëren. Heldere, ruimtelijke foto's zijn heel belangrijk. Qua hypotheek ook meerdere aanbieders afgaan. Scheelt ook veel onderling.
De volgorde is in ieder geval verstandig. Eerst je eigen huis verkopen en vervolgens iets nieuws kopen. Je kunt natuurlijk de markt in de gaten houden, zodat je een beetje weet wat er is op het moment dat je huis verkocht wordt. Je zou ook al e.e.a. kunnen gaan bezichtigen. Zo krijg je alvast een beetje een idee van wat je wel en niet zou willen. En wat betreft hypotheken en makelaars idd vergelijken. Het kan je een hoop geld besparen.
Bedankt voor de antwoorden dames. Ik heb voor nu een afspraak gemaakt met 2 makelaars een vbo makelaar en een nvm makelaar.
Spannend! Ik zou naar de Hypotheker gaan op het moment dat je huis verkocht is. Eerder niet, want het kan wel even duren en financieel advies komt pas als je gaat kopen. Het is wel fijn om te weten wat je kunt besteden zodat je vast een beetje rond kunt kijken, maar een huis kopen voordat je huidige woning verkocht is zou ik niet doen. Wij hebben 5 jaar gewacht op de verkoop van ons huis, en wonen nu eindelijk in het huis wat echt van ons samen voelt (verkochte woning was het huis van vriend en zn ex)