ik vind het beetje zielig ze hoeven niet de hele dag snoep of rania. maar 1x per dag mag wel rania. vind het ook niet leuk voor mijn kindje dat anderen het wel hebben en mijn kindje niet.
Mijn zoon krijgt altijd een beker met ranja/roosvicee mee, heeeeeeeeel soms een pakje maar die heb ik niet vaak in huis. thuis drinkt hij heel vaak uit zichzelf water. maar heb geen problemen met ranja. ik drink zelf ook niet de hele dag water.
Ik heb het overigens alleen over water. Dus geen andere drankjes. Ik vind dit heel wat over jou iq zeggen, je ziet een eetlepel siroop aangelengd met water hand in hand gaan met rottende tanden diabetes etc. Het gaat om een kind? ik neem aan dat het de nodige beweging krijgt de hele dag door. En in de avond zeker de tandjes goed poetst.. Hier geen kindjes met overgewicht, of zwarte tanden. Ik heb altijd yoghi drink mee gehad. taksi sinaas appelsap gwn limonade/sap dus met boterhammen, afgewisseld met soms mini babybel, cheesestrings of cheese dippers erbij. Hier geen zwarte rottende tanden of overgewicht. kreeg altijd complimenten over het onderhoud van me gebit van de tandarts. En overgewicht kom op! Overgewicht komt niet van 1 of 2 glasjes limonade per dag. Het komt van niet actief bezig zijn, of een trage stofwisseling. Zoals ik al zei hier sapjes naast 3x per week trainen geenovergewicht gehad!!
Ach weet je, zodra het over eten en drinken gaat krijg je de discussie over gezond en ongezond. Dit begint al bij borstvoeding vs. flesvoeding en zal niet eindigen. Mijn dochter krijgt geen water mee. Ik vind dit niet nodig. Ik heb haar even gevraagd en niemand in haar klas krijgt water mee in de beker. Ze krijgt gewoon drinken mee (appelsap, de biologische variant) en een stuk fruit. Tussen de middag twee boterhammen, wat druiven en weer appelsap. Ze vindt het lekker en ik vind het prima zo. Als een ander water mee wil geven, moeten ze dat lekker doen. Zielig? Nee. Zelf doen? Nee. En wat betreft de tanden, ziekten en weet ik wat: meerdere facetten spelen hierbij een rol. Niet alleen voeding. Ik hoef er denk ik geen lezing over te geven. Kortom, als antwoord op TS vraag: water meegeven gewoon lekker doen als je het vindt passen. Persoonlijk doe ik het niet.
Zoals je de toon zet, wordt het lied gezongen; En daarbij schrijf je ook nog dit; En dit laatste doen mensen dus
Ja precies voel je vrij om jou mening te uiten, dat is geen startschot om mij PERSOONLIJK aan te vallen. Het was ook niet mijn intensie om mensen te kwetsten die het eens waren dat water niet zielig is. Sommige mensen vatten dit heel erg persoonlijk op, en zien reden om mij persoonlijk aan te vallen. Als iemand hier plaatst : "ik vind ouders gemeen die hun kinderen ranja mee geven", zal ik zeker niet zo heftig en persoonlijk reageren. Het is en blijft dan toch hun mening. Ik kan alleen proberen het uit hun hoofd te praten.
Ik zie geen toegevoegde waarde aan ranja....nogmaals; wat is jouw toegevoegde waarde? Een glas of pakje sap van 200 ml levert evenveel suiker als 4 a 5 suikerklontjes! Ik ben er mee eens dat het niet altijd maar water hoeft te zijn mits het kind zelf aangeeft het te willen. Maar ranja? Dan kies ik liever diksap of verse sap.
Ik zeg niet dat het in mijn optiek ranja MOET zijn, diksap, verse sap, melk, gewoon sap allemaal prima. Maar kom op even serieus er zijn genoeg drankjes sapjes die geen, of weinig suikers bevatten. Wat jij mij probeert wijs te maken is dat er in een eetlepel siroop 4 a 5 suiker klontjes verwerkt zit? Tuurlijk zit er in (de meeste) siroop suiker, maar zoveel kom op?
Jij valt mensen ook PERSOONLIJK aan door te zeggen dat ouders die water meegeven gemeen zijn. Je hoeft het er niet mee eens te zijn en dat kun je zeggen. Maar jij benoemd ze rechtstreeks "gemene ouders" en daar krijg je reacties op. Mocht je straks zelf kinderen hebben en iemand noemt jou gemeen omdat je bijvoorbeeld geen merkschoenen voor hem/haar koopt, sta je ook op je achterste benen. Je hebt gewoon het recht niet om om wàt voor reden dan ook een ouder die de allerbeste bedoelingen voor zijn/haar kind heeft gemeen te noemen, alleen maar omdat hun opvoeding niet overeen komt met jòu opvattingen.. En nee, ik vind het ook niet nodig om water mee te geven naar school, maar zal een ander er verder ook niet mee lastig vallen als ze het wel doen. Tuurlijk kun je je mening geven en zeggen dat je hier zelf niet voor zou kiezen omdat je het zèlf zielig zou vinden voor je kindje als iedereen limonade mee heeft en jou kindje water, maar dan nog ga je over de schreef door ouders "gemeen" te noemen. Dat pikt geen enkele ouder en ik denk dat je daar eerst zelf moeder voor moet worden om dat ècht te begrijpen (en daar bedoel ik niet mee dat je geen advies kan geven als je zelf nog geen kinderen hebt, want dat kan prima..)
In de meeste siropen zit wel degelijk heel erg veel suiker. Buiten de gewone suiker zit er 9 van de 10x glucose siroop in verwerkt.. Zit er geen toegevoegde suiker in, dan zit er in de meeste gevallen wel een 1 of andere kunstmatige zoetstof in. En een zoetstof vind ik dan weer kwalijker dan gewone suiker.. Geloof me, het is vandaag de dag niet makkelijk om een sap/siroop te vinden waar geen rotzooi in zit
Dik worden doe je niet van te weinig bewegen maar van te veel te vet te veel suikers dus goeie eetgewoontes aanleren is wel degelijk belangrijk. En water is het gezondste wat er is, altijd zonder enige twijfel. (Krant van vandaag ) @2015mama. Je goede voornemens zijn prima. Het is wel verstandig om een mening over moeders te hebben als je er zelf een bent... deze wereld is je nog vreemd. Is water naar school zielig..ik denk het niet maar mijn kids drinken graag water maar als een kind niet graag water drinkt...ja dan wel. Er zijn dan genoeg niet ongezonde alternatieven die je ook kunt geven.
1 - ik heb niemand gemeen genoemd, dat denk ik dan (en toen ik mijn reactie plaatste dacht ik dat hard op) 2- Ik val/viel voor mijn inzien niemand lastig ermee ik "dacht' dat er om meningen gevraagd werd en die gaf ik. (bij nader inzien niet en al te goed idee).
Ik zit met stijgende verbazing dit topic te lezen... Het lijkt me handig als we gewoon normaal respectvol blijven reageren zonder elkaar persoonlijk aan te gaan lopen vallen. Iedereen doet het anders, en de ene geeft limonade mee en de ander water. Dat wil niet zeggen dat iemand een gemene ouder is of wat dan ook en het lijkt me ook niet handig om dit dan te gaan lopen zeggen want ja, dan kun je natuurlijk reacties verwachten. Het spijt me dat ik het zeg 2015mama maar je kunt merken dat je wat jonger bent dan de meesten van ons, en als ik jou was zou ik maar op mijn woorden gaan letten. Hier gaat onze dochter komende januari naar school, en ik weet nog niet wat ik mee ga geven. Ik weet nog niet precies hoe het rooster is en wat er wel en niet mag op school. Dus aan de hand daarvan pas ik aan wat ze mee krijgt. Als ze thuis is krijgt ze sowieso maar maximaal 1 glas limonade / appelsap of ander "ongezond" drinken, en de rest van de dag water, of halfvolle melk. Alhoewel ik met melk ook niet zo blij ben want ik vind daar ook best aardig wat suiker in zitten. Ranja heb ik niet in huis dat vind ik rommel. Overigens, als ze naar de peuterspeelzaal gaat geef ik eigenlijk altijd wel iets van appelsap ofzo mee, maar dat is dan de portie voor die dag. Rest van de dag thuis gezondere drankjes.
Heb topic niet helemaal gelezen, maar mijn kinderen krijgen ip ook water (en fruit en boterhammen, nog nooit snoep of koek meegegeven). Maar ze vinden sap ook erg lekker en zien wel schoolgenootjes met pakjes/flesjes drinken (ondanks dat het niet mag van school ), dus om ze niet 'te strak' te houden (omdat dit idd averechtse effecten kan hebben), krijgen ze bij mij 2 vaste dagen in de week wel sap in hun beker. Ze weten zo waar ze aan toe zijn. Geeft nooit problemen hier en over gebrek aan snoep/koek heb ik (nog) niemand horen klagen (beide scholen verzoeken overigens heel dringend om dat NIET mee te geven, er wordt ook regelmatig schoolfruit uitgedeeld). Mijn kinderen hebben neiging tot overgewicht, dus ik probeer alle gezonde eetgewoontes er zo veel mogelijk in te houden!
Naar mijn idee is dat zielig. Bij de overblijf zie je die kindjes vaak met argusogen kijken naar andere kinderen hun drinken. Nee mijn kind krijgt gewoon mee waar hij zin in heeft. En dat zal nooit water zijn. Naar mijn idee moeten de kinderen op school gewoon lekker eten en drinken op school zodat hun buikje gevuld is als ze weer verder gaan met de les. En dat is naar mijn inziens niet het geval als je ze een rijstwafel en water meegeeft.
Ik ben ook echt een stuk jonger dan jullie als ik zo naar jullie nick kijk. Ik ben dan nog geen mama, maar mama gevoelens zijn er wel degelijk. Dus ik vind het om dat als argument te gebruiken een beetje.. apart misschien of niet zo gepast? Maar om nou op mijn tenen te gaan lopen omdat de meeste van jullie het niet eens zijn met mij? Het enige wat ik vraag is respect voor mijn mening net zoals ik dat heb voor de jouwe. Ik heb recent op een bs stage gelopen, en daar kregen alle kindjes in de klas sap mee (om kwart over 10) behalve 1 kindje dat kreeg water, en echt waar dat kindje keek de hele tijd om zich heen, en vroeg wat heb jij mee in je beker?. Dat VIND IK dan zielig en dat breekt MIJN hart. Dat kindje vroeg eerst aan mij mag ik een scheutje siroop, ik verwees het door naar de juf. De juf weigerde dit omdat mama het niet voor niets water had mee gegeven. Nou weet ik niet of het medische redenen had om geen sap te krijgen. Maar naar wat het me vertelde niet. Ik dacht serieus ooh zo erg, maar om die mama nou te gaan aanspreken doe ik niet. Het is haar keus. Ik denk dat er meer zijn die hetzelfde denken als ik, vandaar dat ik zeg hoe ik erover nadenk. Ik dacht dat er om meningen gevraagd werd. De echte juf die vond het trouwens (niet echt hartbrekend) wel erg zielig voor het kindje. Wat ik hier verder nog aan wil toevoegen is dat er tot nu toe, alleen mama's heel gemeen hebben gereageerd die het totaal niet eens waren met mij. En als laatste wil ik toevoegen dat ik bijna de hele dag hier heb rondgespookt om mijn mening te onderbouwen, en dat ik denk dat ik wel duidelijk genoeg ben geweest over MIJN visie. Als iemand mij nog wat wilt zeggen, of duidelijk wil maken. Kan dat natuurlijk via de privé bericht! Dan hoef ik niet de hele tijd op deze pagina te zitten Nog maals het was enkel een mening die je van harte kan nemen of langs je heen kan laten gaan. Ik heb niemand geprobeerd te kwetsen.
Mee eens.. Ik vind het in de verste verte niet zielig wanneer een kind water mee naar school krijgt. Wat ik wel zielig vind, is al dat veroordelen, dus óók van de ouders van kinderen die water mee naar school krijgen, naar de ouders van kinderen die iets anders krijgen
Misschien was er wel een heel goeie reden (los van het feit dat het domweg gezond is...) om water mee te geven... en ik vind het veel zeggend dat je een hele klas treft die GEEN water mee krijgt... Misschien had het kind er zelf wel om gevraagd (zoals mijn dochter elke dag doet).. en ja.. soms kan je spijt krijgen van je keuzes.. Deal with it. De meeste mensen die hier schrijven zijn in mijn ogen al jong... laat staan hoe jong jij bent. Maar oud of jong maakt in mijn ogen niets uit.. ervaring wel. Je bent geen moeder en moet je dan eigenlijk niet op dit terrain begeven. Je kent de wereld nog niet. En reken maar.. het is een wereldje (maar dat heb je nu wel gemerkt...) Zielig zijn kinderen op een berg in Irak.. Zielig zijn kinderen in de Oekraine. Een kind wat water mee naar school krijgt en liever iets anders had gehad, heeft pech. Dat is niet zielig.