Water mee naar school, zielig?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaVanVier1985, 16 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, mijn dochter krijgt straks water mee naar school, omdat dat moet van mij, ik vind daar echt niks zieligs aan. Ja, ze vraagt in de ochtend ook altijd om sap, maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Ze krijgt dus gewoon water en de drinkt dat ook. Ze is niet dik, maar ook zeker niet dun, dus veel suikers (wat nu eenmaal in sappen zit) is niet nodig. In de middag wordt er hier een glaasje sap gedronken. Bovendien reageert ze slecht op suiker (net als ik) wat voor mij nog een reden is om geen sap mee naar school te geven.

En echt hoor, als een kind gepest wordt omdat het geen sap bij zich heeft lijkt mij dat er snel actie ondernomen moet worden door school. Gepest worden omdat je niet met de massa meeloopt? Je kind sap meegeven omdat iedereen dat doet en je kind dan niet buiten de groep valt? Ik leer mijn kind liever dat je iedereen accepteert en respecteert, ongeacht wat hij/zij eet of drinkt, aan heeft etc. Het moet toch niet gekker worden zeg...

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    Hier gelijk weer vooroordelen.. met je wat is dat voor school joh...;) toevallig een hele leuke gezellige kleinschalige school waar toevallig nu 39 kleuters zaten ja het eind vh schooljaar. groep 1 en 2 samen. geen gepest, geen getreiter, lieve juffen, en alle kinderen zijn overgegaan. goed he?:D

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Oh, en anderen vinden mij misschien overdreven (er wordt hier thuis geen snoep, chocolade, chips en koek (op een biscuitje na) gegeten en nagenoeg geen sap gedronken). Ten eerste kan mij dat weinig schelen en ten tweede betekent het feit dat ik ze thuis redelijk strak houd natuurlijk niet dat ik doorgeslagen ben. Als er een feestje is of een andere bijzondere gelegenheid dan mogen ze gewoon een sapje, snoepje, taartje, chips etc. Maar ik vind zulke dingen uitzonderingen om te eten en dus niet voor alle dag, ik ben van mening dat zulk eten niet goed voor een mens is. Ik eet het dan zelf ook nagenoeg niet. En zelf missen ze het niet hoor, want ze vragen nooit om snoep oid.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    Niet overdreven hoor. hier eten ze normaal gesproken per dag 1 snoepje na school en verder fruit of komkommer. in de vakantie wel uitzonderingen maar zeker ook niet elke dag chips ijs oid

5. Astre

Astre Niet meer actief

Zo ingewikkeld is je punt niet ;).

De één vindt kinderen die water op school moeten drinken zielig. De ander vindt kinderen zonder schoon drinkwater zielig. Verschil in perspectief zeg maar...

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Juustem ;)

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Wat een vooroordelen allemaal. Misschien is het handig om andere moeders in hun waarde te laten?!

Mijn dochter neemt wel water mee naar school. Ze is niet zielig. Dat vindt ze zelf ook niet, want ze vraagt zelf vaak om een glas water als ze dorst heeft.

@drinken klasgenoten: Ik lees hier verhalen van moeders die van alle kindjes weten wat ze drinken. Ik heb werkelijk geen flauw idee wat de klasgenoten van mijn dochter allemaal eten en/of drinken. Ik zie wel pakjes voorbij komen, maar ook bekers. Koekjes zijn verboden voor het tienuurtje. Fruit is verplicht. Prima beleid. Zeker in de huidige samenleving waar veel te veel mensen - volwassenen en kinderen- behoorlijk overgewicht hebben.

Ik ben geen gezondheidsfreak, al denk ik wel na over het eten dat we eten. Ze krijgt thuis regelmatig ranja, maar ook melk, bouillon en thee.

@Dagje uit: En als we een dagje weggaan of gaan zwemmen, krijgt ze een pakje drinken of ik neem flesjes water mee. En dan neem ik naast een snoepje ook een stuk fruit, tomaatjes of komkommer mee.

@Zelf drinken: Iemand vroeg wat 'watermoeders' zelf drinken. Ik drink koffie, thee, water, ranja, bouillon, sap en soms frisdrank. Alcohol drink ik eigenlijk nooit.

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bij ons op school is water verplicht. En als het op is, kunnen ze zelf bijvullen aan de tap.

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Nu ben ik waarschijnlijk apart, maar mijn zoon krijgt Wickey mee naar school, eet koekjes, snoepjes, ijsjes en chippies.
    Als de school van mijn kind gaat verplichten dat hij water mee naar school MOET nemen dan plaats ik hem liever over. Betuttelen houd ik niet van en kan prima beslissen op welke momenten mijn kind suiker krijgt. Oja en voordat er gedacht wordt dat ik een obese kindje heb. Hij eet ook meer dan genoeg groente, fruit en drinkt ook water, ja. Alles mag hier, maar met mate.

10. adi

adi Niet meer actief

helemaal mee eens, ik schrik eerlijk gezegd van de reacties van de vrouwen die blijkbaar meegekeken hebben op basisscholen. Anno 2014 is het bij mijn weten doodnormaal om gezond beleid te hebben op BS, en zijn pakjes sap en verpakte koeken een no/go in de klas.
    Bij mijn kinderen op school ook, en toch zijn er ouders die zich hier niet aan houden (blijkbaar denken ze dat hun kind anders gepest zou worden :(??).
    Dus gaan de juffen stickers plakken bij kinderen die wel gezonde tussendoortjes meenemen.Dus valt het kind met sapjes en koekjes juist sociaal buiten de boot in een kleuterklas. Helaas zijn deze maatregelen blijkbaar nodig om de ouders 'op te voeden'.

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ouders opvoeden? Die term snap ik al helemaal niet?
    Zijn ouders niet gewoon vrij om zelf beslissen wat zij goed achtten voor HUN kind?
    Prima dat een school een beleid heeft hoor en voor de andere kinderen lijkt het mij niet anders dan fair dat iedereen zich er aan houdt, maar aan het einde van de dag hoeft ook een school mij niet te vertellen wat IK geschikt moet vinden als tussendoortje. Dat kan ik prima zelf inschatten.

12. adi

adi Niet meer actief

Een beleid geeft aan wat wel toegestaan is op school en wat niet. Ouders die deze regels negeren geven in feite hun kind het voorbeeld dat de schoolregels een optie zijn, geen afspraak/verplichting. Als petjes verboden zijn in de klas betekent het dus dat de kinderen nog steeds zelf mogen bepalen of ze die wel/niet ophouden?
    Zich aan de regels houden is gewoon een onderdeel van de opvoeding, school bemoeit zich immers niet met de tussendoortjes thuis.

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik weet niet precies hoe het er tegenwoordig in NL aan toegaat op de basisscholen, ik schrik wel van sommige berichten hier.

Het lijkt mij echter niet zo zeer een kwestie van 'opvoeding' (die term ligt erg gevoelig bij ouders), maar meer een kwestie van 'voorlichting.'

Blijkbaar schort daar nog het e.e.a. als ouders denken dat Ranja gezond is, suikers geen kwaad kunnen zolang kinderen hun tanden maar poetsen en vetten prima zijn zolang het kind nu nog geen overgewicht heeft. Om maar een paar voorbeelden te noemen..;)

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij hebben het hele jaar hoge temperaturen en dus is het idd zo dat kinderen water moeten meenemen. Ik zie het probleem niet?

15. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het is ook zeker geen probleem hoor, maar (en dan zal de school van mijn zoon er een uitzondering in zijn) voor gezonde voeding zijn, betekent niet automatisch dat je tegen de ongezonde snacks ben.

In mijn geval ga ik dus overwogen om met snoepen, snacken en zoete drankjes. Als ik dus vind dat hij zijn pakje Wicky mee naar school mag, dan vind ik het heel erg prettig als daar ook gewoon respect voor opgebracht mag worden. Het is overigens nog altijd MIJN keuze of ik meega in zoiets, of niet.

16. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat het per plaats/school verschilt. Bij ons (gewoon in NL) kun je in de straal van zeker 2-3 km geen bs vinden waar ze geen gezond beleid voeren mbt tussendoortjes. Waar de kinderen dus alleen water/melk/aangemaakte sap + fruit of boterham mee mogen nemen naar school.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.502
    113
    kind zielig omdat het water mee krijgt naar school? Nee

Als ik mijn zoon nou thee zou meegeven naar school terwijl ik weet dat hij dit dus absoluut niet lust dat zou ik dan wel zielig vinden.

Pakjes mee naar school, hier vraagt de school juist om dit niet te doen met het oog op het milieu, daarbij ben ik van het knieperige soort ;) en dan kom je al snel tot de conclusie dat een beker met wat drinken erin veel goedkoper is dan pakjes :D

Hier hebben we thuis als regel dat ze elke dag fruit meenemen en dat ze dan op vrijdag mogen kiezen wat ze meenemen. (vaak kiezen ze een rijstewafel of een plakje ontbijtkoek)

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Hier eigenlijk nooit ranja of yogi oid. Ja bij anderen krijgt ze wel eens wat maar dat komt sporadisch voor.
    Bij het eten drinkt ze halfvolle melk, tussendoor meestal diksap. Maar dat is een halve mm diksap in de beker, rest water. Soms vul ik de beker ook bij met water.

Mijn dochtertje is vandaag voor het eerst naar de psz, ook daar krijgt ze een beetje diksap mee. Echt mm diksap, beker halfvol met water. Even voorgeproefd, vond het vrij zoet dus helft er uitgegoten en weer bijgevuld met water. Ze heeft een prima gewicht en krijgt verder eigenlijk nooit snoep. De gewone maaltijden eet ze erg goed. Ik zie geen reden om haar tussendoor alleen maar water te laten drinken. Ik hou zelf ook wel van een smaakje aan mijn drinken.
    Wanneer ze thuis vraagt om meer drinken geef ik wel eens water, maar dat komt niet zo vaak voor. Ja als ze slapen moet en haar tanden dus al gepoetst heeft, dan krijgt ze water.

Maar of het zielig is? Nou nee, wanneer een kind het lekker vindt is het niet zielig. En voor kinderen met (dreigend) overgewicht is het alleen maar verstandig misschien.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    Hier krijgen ze vaak water mee, maar ook wel eens pakjes drinken (met name als ze overblijven tussen de middag). Ze vinden het allebei lekker, prima dus toch.

Hier trouwens geen gezond beleid op school. Ja, ze roepen het wel allemaal, maar in de praktijk komt er weinig van terecht. Mijn dochtertje was laatst een van de weinigen die tijdens haar pauze fruit mee had.

Mijn zoontje krijgt altijd een broodje mee of een eitje ipv fruit omdat hij allergisch is.

20. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Mijn zoontje krijgt alleen maar water, hij weet niet beter. Zoetigheid zal hij nog genoeg krijgen later, als ik hem wen aan water drinken ipv zoette sap plukt hij daar alleen maar de vruchten van lijkt me.

Net zoals snoepen, hier zijn het gezonde tussendoortjes, onbeperkt fruit. En als ik zelf ergens een taartje eet, krijgt hij uiteraard lekker wat hapjes mee.

Ik ben van mening dat dit beter is, als andere moeders anders doen zijn ze daar helemaal vrij in. Maar ik vind het zeker niet zielig dat ik mijn kind water lekker leer vinden. UIteindelijk is bewezen dat overgewicht ook komt door slechte eet en drinkgewoontes. Dus dat wat ik mee kan geven doe ik. ZOnder daar al te krampachtig mee om te gaan.

Deel Deze Pagina