Nu is het wel zo dat vetten ook gezond zíjn, zolang het maar 'gezonde vetten' zijn. Mijn moeder dacht vroeger 'zo min mogelijk vet, want vet is slecht'. Op een gegeven moment kwamen we ivm voedselintoleranties bij een diëtiste en zij gaf mijn moeder en dringende advies om meer vet (bij voorkeur olijfolie) te gebruiken bij het avondeten en om ook boter/margarine te gebruiken op brood, omdat vetten belangrijke voedingsstoffen bevatten.
Ik vind het ook niet zielig hoor. Water is het enige vocht wat je lichaam nodig heeft, en vrijwel alle andere stoffen haal je makkelijker uit eten dan uit drinken. Melk, thee en water (met de nadruk op water) vind ik voor de dagelijkse gang van zaken dan ook meer dan voldoende. Dat neemt niet weg dat zo af en toe iets zoets drinken ook niet het einde van de wereld is. Net als zo af en toe een koekje eten - een koekje vormt geen maaltijd, maar mag best af en toe. Na school een beker ranja en de rest van de dag water (of thee of melk) vind ik dus een prima manier om je kind te leren hoe je matigt. Overigens vind ik het bijzonder dat door sommige moeders zo ontzettend naar gereageerd wordt op pogingen van scholen om wat aan gezonde voeding te doen. Als je kiest voor een school, dan kies je ervoor je bij die regels aan te sluiten. Je kind vervolgens tussen twee opvoeders in zetten door de regels te negeren vind ik hard. Wat kan je kind er nu aan doen dat je zelf zo graag je eigen regels bepaalt? Ik zou het echt erg vinden mijn kind de druk op te leggen om tegelijkertijd twee opvoeders met verschillende meningen tevreden te stellen.
Wij geven de ene keer water en fruit of groente en dan weer een tijdje pakjes drinken met een liga. Wisselen het dus af dat bevalt de kinderen prima en zeuren er verder niet over.
mijn zoon kreeg thuis geen limonade of pakjes. water of melk.school dus water me gehad. maar ja, hij dronk zijn water niet. ik leerde van hem na een tijdje dat hij limonade krijgt van de juf. pffff. dus begonnen met pakjes geven van chocomel.. het is zo moeilijk om snoep en limonade te mijden bij schoolgaande kinderen. elke keer traktatie met snoep...(terwijl school steeds maar de ouders waarschuwt hierover) ik denk dat de juf kinderen zielig vind of zo dat zij limonade geeft? ik wist dat helemaal niet. zoontje zegt dat het niet elke dag is dat juf limonade geeft.
Wij geven de kinderen altijd fruit of groente mee, dit vinden ze ook erg lekker, ze pakken thuis ook vaak tussendoor fruit. Drinken wisselen we af, meestal 1 beker water en 1 pakje. Lisa houdt erg van water dus heeft ook wel eens alleen water mee. Dit vindt ze zelf prima, ze zeurt soms wel eens om een evergreen in plaats van fruit omdat een vriendinnetje dat ook heeft, maar daar begin ik niet aan. Ze krijgt wel eens evergreen mee voor na haar boterham.
Ik vind elke dag water wel zielig ja. Het drinken op school draait toch niet alleen om het binnenkrijgen van vocht. Het gaat toch ook of vooral om het samen eten, drinken en genieten. Ik geloof niet dat een kind dat geen dorst heeft gaat genieten van alleen maar water en vooral niet wanneer hij andere kinderen ziet met drankjes met een lekkere smaakje eraan. Een pakje of bekertje met puur fruitsap of een klein beetje ranja kan toch geen kwaad??? Jemig, vind het wel zeer overdreven ja om een kind alleen water mee te geven. Volwassenen vinden het toch ook fijn om samen gezellig een kopje koffie te drinken? Ok er zijn kinderen die er niet veel om geven (dat is een ander verhaal), maar de meeste kinderen hebben zonder twijfel toch liever een lekker sapje ipv water.
Volgens mij hebben ze 10 minuten de tijd om een bakje fruit en een beker drinken weg te werken. De meeste kleuters die in die 10 min gezellig samen kletsen krijgen maar weinig binnen van dit alles. Mijn kinderen krijgen meestal of fruit of drinken op in die 10min. Dan lijken 2 goede stuks fruit (als energiebron En bron van vocht) een stuk belangrijker dan een beker ranja.
Precies mijn punt! Voorlichting anno 2014 kan nog steeds veel beter. Ik denk echt dat alle ouders het beste met hun kind voor hebben, maar gewoon uit onwetendheid soms 'verkeerde' keuzes voor hun kinderen maken. Weet vrij zeker dat een heleboel ouders bvb echt denken dat Ranja gezond is of geen kwaad kan en hetzelfde is als bvb diksap.
Mijn zoon begint volgende week op school en die krijgt een fles water mee en af en toe kokosnootwater. Ik snap niet wat er zielig aan is. Als we op een verjaardag/feestje zijn mag hij best wel iets anders, maar de basis op school en thuis is water. En dat weet hij zelf ook.
Helemaal niet zielig! Vind het eerder zielig voor kinderen die altijd maar 'lekkers & zoet' krijgen. Een kind heeft meer aan een goede basis qua voeding, waarin het heel normaal is om water te drinken.
Onbeperkt fruit is niet echt gezond.... 1-2 stuks fruit per dag is gezond. Maar ook in fruit zit suiker, dus als je gezond wilt doen moet je het niet onbeperkt aanbieden.
Het verbaast me dat sommigen denken dat onbeperkt fruit en onbeperkt melk drinken gezond is.. Als je zo into gezond eten bent, zou je beter op de hoogte moeten zijn.
Ik heb alleen nog nooit iemand horen zeggen: 'tjoh ik heb nu al weken veel fruit gegeten en ben toch kilo's aangekomen!' ...... net zoiets als dat sommigen denken dat je van avocado's dik wordt ... Fruit mag hier ook onbeperkt op vaste momenten, en dan lekker gevarieerd! Er zit nogal een verschil tussen fruitsuikers en suiker in koekjes etc. Melk daarentegen ben ik het helemaal met je eens, met mate is het gezond voor kinderen en vooral voor kleine kinderen, maar niet onbeperkt.
Vraag me nu wel af heh, aangezien hier toch best wel 'gezondheidsfreaks' zitten. Zelf drinken jullie ook enkel water, thee, melk en er wordt zeker nooooit een zak chips achterover gedrukt?
Wat is het toch fijn dat wij in een land wonen waarin we ons afvragen of het zielig is als onze kinderen water mee naar school krijgen
Ik drink voornamelijk water en thee ja, maar ook wel eens een glaasje fris. Maar niet standaard, dat is denk ik het verschil. Mijn dochter krijgt ook wel eens verse sinaasappelsap of appelsap of wat voor sap dan ook, maar niet standaard en niet elke dag ... Ik vind het heerlijk om in het weekend wat chips te eten, maar nogmaals, niet elke dag ... Ik denk dat dat het grote verschil is voor veel mensen (voor mij iig). School is iets waar je dagelijks naartoe gaat, dus hoort daar naar mijn mening een eet/drink patroon bij dat voor dagelijks is. Een glaasje sap/limonade/etc. is een uitzondering en water is normaal. Dus water mee naar school lijkt mij ook niet meer dan normaal ...
Ik drink door de weeks inderdaad voornamelijk water, thee en koffie. Maar wat is er nu mis met water drinken? Ik vind het ook gewoon lekker, en sinds ik minder zoet drink vind ik de toegevoegde suikers eigenlijk helemaal niet meer zo fijn smaken. Het is een kwestie van wat je gewend bent. Overigens ben ik dan geen 'gezondheidsfreak', zoals jij het zo leuk formuleert. Maar als je het raar vindt dat mensen gezonde dingen lekker kunnen vinden lijkt dat misschien wel zo.
Ik drink alleen water en thee, en dan ook meestal nog kruidenthee. Ik drink geen frisdrank en sappen. Ik drink wel koffie. En nee, ik eet bijna geen chips. Soms een bakje, maar dat is meer niet dan wel en dan alleen in het weekend. Ik zie mezelf niet als gezondheidsfreak, maar ik vind het onnodig om door de weeks te snoepen en te snaaien. Dan vliegen de kilo's er in no-time aan en dat wil ik voorkomen. En zo doe ik het ook met de kinderen.