Schema

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sokev, 20 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokev

Sokev Lid

28 mei 2016
    34
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi
    Onze meid is nu bijna 11 weekjes jong.
    Na veel gesukkel en onzekerheden omtrent de bv, zijn we stilletjes aan het overschakelen op kv. Op aanraden van de arts, want ze kwam de laatste week onvoldoende bij en ze zuigt ook niet efficiënt waardoor ze uren aan de borst ging..dus wens ik ermee te stoppen.

Nu zie ik dat veel mensen een schema hebben.
    Hoe start je daarmee?
    Wij willen vb de laatste fles om 22u-22u30 geven. Wanneer start je dan best 's morgens met de eerste fles. Ik ben momenteel nog thuis, dus elk uur past me. Of hou ik er nu best rekening mee dat we binnenkort weer moeten gaan werken en start ik dan best om 7u of zo? Maak je dan je kind wakker dat uur, of komt die vanzelf wakker voor de eerste fles?
    Dan om de 4u moet ik nu een fles geven van 150-180cc per beurt. Mag je ook 3u30 tussenlaten later op de avond toe om dan toch op een redelijk uur in je bed te geraken?

Wanneer valt deze laatste fles dan weg? Want ik zie ook dat mensen om 19u30 of zo de laatste fles geven? Wanneer moet een baby gaan slapen feitelijk? Nu gaat zij mee gaan slapen met ons om 22u30

Ook sliep zij tot op heden in aan de borst. Hoe leer ik dit af, want binnenkort zullen mijn borsten 'droog' staan vermoed ik.

Wanneer moet een baby overdag slapen en hoe pak ik dit het beste aan. Tot op heden sliep zij enkel iets in de draagzak of wandelwagen. Nooit in haar sleeper...had steeds honger feitelijk
    Hoe pak ik dit aan?

Wanneer mag ik starten met gp en fp? Hoe zit dit in elkaar en hoe start je daar mee. Moet je dan een fles weglaten of zo? Want ik vermoed dat een baby van 16 weken toch nog niet veel fp zal eten?
    Is dat dan 1 maaltijd in GP? Wij eten bvb s avonds warm, dus mag zij dan ook op dat tijdstip een papje hebben?
    Pfft veel vragen ik weet het.

Alle tips zijn welkom

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    #2 Adje, 20 apr 2017
    Laatst bewerkt: 20 apr 2017
    Je kan met fv nog best op verzoek voeden. Het enige wat je in de gaten moet houden is dat je niet te veel en te grote flessen geeft. Richtlijn is 150 ml per kg lichaamsgewicht en dat verdeel je over bijvoorbeeld 5 of 6 voedingen, afhankelijk van je kindjes wensen. Ik zou beginnen met 150cc en kijken hoe je kindje daarop reageert.

Ik zou een fles geven 's morgens als je kindje wakker wordt en vandaaruit verder gaan. Ik zou haar dus niet wakker maken 's morgens, tenzij je weg moet oid. Als je kindje om de 4 uur trek heeft kom je dan bv op een schema van 7 - 11 - 15 - 19 - 23. Maar dat kan ook best een beetje verschuiven en dat is niet erg. Vaak geven baby's vanzelf aan wat hun 'schema' is en soms rommelt dat schema nog een tijdje. Dat mag allebei. En tuurlijk kan je een beetje 'spelen' met die tijden en soms zelf een beetje schuiven.
    Als jij je kindje na 3,5 uur een fles geeft kan het zijn dat de fles niet helemaal op gaat en je dochter weer iets eerder trek heeft. Maar dat hoeft niet. En het is sowieso niet erg als er wel eens wat over blijft in een fles.

Je kan je kindje bij de eerste vermoeidheidssignalen in bed leggen, of kinderwagen/box of in de draagzak. Wat zij en jij prettig vinden. 's avonds kan je je kindje ook op bedleggen. Misschien wordt ze rond 22/23 uur wakker voor een voeding en slaapt ze meteen weer verder. Is gewoon even uitvogelen en kijken wat je kindje doet.

Groente of fruit is echt pas vanaf 4 mnd. Eerder is niet goed voor de darmpjes. Later mag ook. Het vervangt geen fles. Het zijn dan echt oefenhapjes, waarbij je kindje went aan andere smaakjes. Je begint dan met bijv een lepeltje wortel en dat geef je drie dgn om te zien wat de reactie is van je kindje. En zo bouw je dat rustig op.

Ik heb niet zo veel verstand van bv, dus afleren aan de borst in slaap vallen weet ik niet. Maar misschien kan je kijken of ze zelf in slaap valt na een fles. Misschien wil ze op de arm in slaap vallen en kan je haar wegleggen. Eventueel een speentje geven, mocht ze toch nog extra zuigbehoefte hebben.

3. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik ben het eens met adje! Wat een schema betreft deed ik het wel een beetje anders. De eerste fles (7.30) en de laatste fles (22.30) waren altijd op mijn verzoek. Daarvoor maakte ik onze dochter ook Wakker. De tussenliggende voedingen waren op haar verzoek, soms kwam ze na 2-3 uurtjes alweer voor een fles en soms na 3-4 uurtjes.

4. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Wat Adje zegt inderdaad.

Verder zou ik echt zo lang mogelijk wachten met bijvoeding. Klinkt allemaal leuk en wij zijn ook heel enthousiast bij onze zoon hiermee begonnen maar eerlijk... soms vraag ik mij nu dat hij bijna 2 is af of we het voor hem deden of voor ons deden (omdat je zo enthousiast alles graag wil doen met je kind). Daarnaast krijg je lekker druk op je van het CB en mensen om je heen en ik heb er spijt van dat ik hier naar heb geluisterd.
    Met 4 maanden hebben 9 van de 10 kinderen het echt nog niet nodig.
    Met onze tweede gaan we dan ook echt langer wachten.
    Overigens kan ik ook niet zeggen dat onze zoon er geweldig door is gaan eten want hij eet voor geen meter :confused:
    Als je er mee begint dan echt pas vanaf 4 maanden, eerder is het slecht voor de darmen. Het vervangt geen fles en ik zou het lekker zelf maken en in het begin invriezen in een tray voor ijsklontjes. 1 ijsklontje is dan genoeg en je hoeft niet elke avond maar een mini beetje te maken.

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Veel is al gezegd en daar ben ik het mee eens.

Aan de borst in slaap vallen ken ik niet, maar misschien kun je kijken wat je kindje doet na een voeding. Misschien wil ze nog een speentje of vindt ze het fijn om lekker bij jou te liggen. Mijn zoontje vond het heel fijn om na de voeding met zijn koppie op mijn schouder te liggen en ik wiebelde dan zijn kontje. Was hij zo weg. En mama genoot daar ook van

Voedingen:
    Heel in het begin waren we in het ziekenhuis en weet niet zo goed hoe ze zijn begonnne. Waarschijnlijk gewacht tot hij zelf kwam en dan een paar uurtjes wachten voor se volgende voeding.
    Toen we thuis waren was hij twee weken oud. Hij kon zelf goed aangeven wanneer hii eten wilde dus maakten we hem snachts niet wakker.

Ik kreeg toentertijd, een voor mij, handige tip. Hou een starttijd aan. Bij ons was dit 7:30. Vanaf dat moment vier uren rekenen voor de volgende voeding. Als hii eerder komt, is dat goed. Ik liet er niet meer dan vier uur tussen. Zo kwam ik ongeveer uit op: 7:30-10:30-14:30-18:30-22:30
    In de nacht liet ik hem zelf komen. Stel dat hij om 4:00 uur wakker wordt voor een voeding dan krijgt hij sowieso de eerste ochtendvoeding om 7:30 uur. kwam hij wel iets eerder dan gaf ik een heel klein flesje zodat hij het volhield tot 7:30.

Deel Deze Pagina