Hoi, Ik heb al eens eerder contact gehad met jullie over borstvoeding na een borstverkleining. Ik kan jullie zeggen dat bij mij de borstvoeding geweldig goed is gegaan. In het begin heb ik nog wat bijvoeding gegeven, maar op een gegeven moment gestopt en ik kan dus eigenlijk wel zeggen dat ik, ondanks een borstverkleining, nagenoeg volledig borstvoeding heb gegeven. Toen Marijn 3,5 maand was, ben ik weer aan het werk gegaan. En ik ben zelfs gaan kolven! Ik moest in het begin echt 2 keer kolven wilde ik een voeding hebben gekolfd, dus als ik aan het werk was, kreeg (en krijgt) Marijn eens per dag een fles kv. En op een gegeven moment kolfde ik in 1 beurt zelfs bijna een hele voeding (ik kwam soms op 180 cc). Ik was (en ben) echt ontzettend trots op mezelf. Nu is de kolfopbrengst de laatste dagen niet meer zoveel als dat het was. Nu is het 100/120 per kolfbeurt, en als ik dus 2 keer per dag kolf, heb ik in ieder geval 1 voeding voor de volgende dag. Maar de laatste dagen is Marijn 's avonds helemaal niet tevreden. Hij is aan het huilen na een paar minuten aan de borst en gaat aan mijn tepel trekken. Ik merk dat hij gefrustreerd is en hij heeft van de week dan ook 3 keer een fles kv gehad 's avonds omdat hij naar mijn gevoel geen melk krijgt. Overigens komt hij ook 's nachts nog altijd voor voeding. Daar maak ik geen punt van, maar ik val wel altijd in slaap waardoor hij eigenlijk al vanaf een uurtje of 2 bij ons in bed ligt. Is het mogelijk dat dit dan toch het einde van borstvoeding is? Of is het de 6 maanden dip (die is er toch?)? Hoe zou ik de productie weer wat meer kunnen stimuleren? ALs ik thuis ben, leg ik hem zoveel mogelijk, dus dat doe ik al. Ik zou het in ieder geval heel fijn vinden om de 6 maanden te halen en daarna nog 's morgens zelf te voeden en 's avonds als ik uit mijn werk kom en voor het naar bed gaan. Sorry voor mijn hele lange verhaal! En alvast bedankt voor het antwoord. Groetjes Lydia
Hoi Lydia, Sorry voor de late reactie, in verband met de herfstvakantie was het hier wat druk... Hoe is het nu? Wat geweldig dat het zo goed is gegaan! Dikke pluim voor je inzet hoor! Je mag terecht trots zijn op wat je hebt bereikt! Dat je kindje niet tevreden lijkt na de voeding kan te maken hebben met het feit dat hij naar zijn zin niet voldoende voeding snel genoeg tot zijn beschikking krijgt. Het zou ook in een andere hoek kunnen zitten, bijvoorbeeld ontwikkeling, misschien last van het een of ander, of vermoeidheid die er 's avonds uit komt? Merk je dat het met name is op dagen dat je hebt gewerkt of maakt dat niet uit? Het kan ook zijn dat je zelf misschien minder weerstand had? in dat geval kan het van tijdelijke aard zijn. Wanneer je bijvoorbeeld iets onder de leden hebt of wanneer je eisprong weer op gang gaat komen bijvoorbeeld, kun je ook tijdelijk een dipje merken in je productie. Op zich hoeft dit niet het einde van de borstvoeding te betekenen. Borstvoeding wel of niet geven valt of staat natuurlijk niet met het vervangen van 1 voeding. Je kunt mijns inziens gewoon extra geven wat hij extra wil hebben en de rest nog zelf voeden. Ook gewoon voor de gezelligheid bij mama drinken valt onder borstvoeding geven! Zelfs wanneer je nog maar 1 voeding geeft op de hele dag, is dat borstvoeding geven, dus ik denk dat je je missie 6 maanden gaat halen! misschien een wat aangepaste missie, maar toch! je hebt het allerbeste van jezelf gegeven! Chapeau! Ik hoop dat je hier wat in kunt vinden, groet Heidi Margit
Hoi Heidi Margit, Bedankt voor je antwoord. Jullie ook chapeau voor het goede werk dat jullie altijd doen! Ik ben ook erg trots op mezelf hoor! En ik heb er vrede mee dat ik nu nog 3 keer per dag borstvoeding geef. Hij is bijna 6 maanden en ik heb nog een ander klein kereltje van bijna 2 rondlopen die ook de nodige aandacht wil. Ik heb nu besloten dat ik nu nog eens per dag op mijn werk ga kolven. En ik zie wel weer hoe zich dat verder ontwikkelt. Groetjes Lydia