Ik heb mijn zoontje net voor het eerst een hapje brood gegeven (met boter en smeerkaas). Hij keek erg vies, sabbelt er wel lang op, maar kokhalst veel en wil het uiteindelijk niet meer hebben (gaat huilen). Is dit een kwestie van wennen aan de smaak en structuur of moet ik gewoon nog even wachten met brood aanbieden? Ik heb hem nu niks meer gegeven want ik ga natuurlijk niet pushen. Maar ik wil wel weten of ik het hem om 12.00 weer aanbied of niet.
ja kan het geowon blijven aabieden...hij moet nog leren wat ie er mee moet doen in zn mond, vandaar het kokhalzen.,..tis natuurlijke en raar gevoel in zn mond.. ik begon zonder beleg of boter...alleen het brood...begon trouwens met een korstje...
ik lees overal dat je beter zonder beleg kan beginnen. smeerkaas is ook heel erg zout natuurlijk. hier gewoon droog brood en pas sinds 2 dagen een klein beetje boter erop gedaan ja kan het altijd aanbieden natuurlijk. hij moet het leren, en als hij het niet wil, dan probeer je het een andere keer toch weer
Hier zijn we begonnen met een broodkorst om op te sabbelen (met 6,5 maand ofzo) dat ging prima, en toen een broodje met boter, pas nu (met bijna 8 mnd) krijgt hij beleg. (appelstroop/perenstroop of vers fruit) smeerkaas wordt idd afgeraden. Zelfde verhaal voor smeerworst etc. pindakaas/tahin etc. mag geloof ik vanaf een maand of 9
hm zonder beleg dus? in 't boekje van cb stond met smeerkaas, smeerworst, appelstroop of jam. Speciaal kindersmeerkaas en smeerworst aangeschaft. Zal hem wel eens een broodkorst aanbieden dan. Als hij geen brood wil zal ik dan pap of gewoon een fles melk geven?
smeerkaas is behoorlijk zout, ook de kindervarianten...maar als je het wilt geven, moet je dat natuurlijkz elf weten.. Al zou ik eerst de smaak van brood aanleren, zeke rmet 6 mnd...en dan mss als het brood eten goed gaat een belegsoort kiezen.. hie rbegonnen met boter en appelstroop
Ik zou eerst een beginnen met hem een korst brood te geven. Op die manier kan hij er rustig aan wennen en heeft hij zelf de regie in handen. Als het eten van een korst brood goed gaat kun je rustig aan eens beginnen met een boterham te geven. Je kan hem dan zelf het brood laten eten, of hem voeren. Net wat je zelf prettiger vindt. Ik heb zeker de eerste maand alleen boter op brood gedaan en verder niks. En pas als hij echt een broodje eet tussen de middag een fles laten vervallen. Voor nu zou ik hem gewoon een fles geven en daarna een broodkorst.
Ik ben wat later begonnen met brood, pas met 7 maanden. Hij krijgt nu een week of twee elke ochtend een stuk broodkorst om mee te spelen. Ik denk dat ik deze week ook wat brood met een beetje boter ga geven. Het is weer even wennen hè. Nu werken wij sinds kort ook met hele stukken groente en fruit, want meneertje wordt niet graag met een lepeltje gevoerd. Zelf doen is veel leuker! Brood kan hij natuurlijk makkelijk zelf eten. Hij vindt de smaak ook wel lekker, geloof ik. Dus brood ging hier gelijk goed. Maar we hebben bij andere smaken ook wel gemerkt dat hij er erg aan moest wennen en het gewoon vaker moest proeven / voelen voordat het goed ging.
Nou, net om 12.00 een fles gegeven en daarna een broodkorst. Hij sabbelt en kauwt er wel op. Op een gegeven moment had hij een groot stuk in z'n mond, dacht dat hij stikte. Wel eng hoor brood geven. Hierna lekker naar z'n bedje gebracht want meneer was alweer moe.
Laat hem maar lekker sabbelen en kauwen, zo went hij aan het brood. Het echte eten ervan komt vanzelf. Het is nog helemaal niet belangrijk dat hij al brood eet. Als hij straks de broodkorst echt gaat opeten kan je beginnen met een boterham.
Een kind stikt niet zo gauw, ze hebben een prima kokhalsreflex en spugen te grote stukken vanzelf uit. Als je dit soort dingen eng vindt, kan ik je aanraden een cursus EHBO aan kinderen te volgen. Dan weet je wat je moet doen als er per ongeluk eens iets misgaat. Het feit dat je weet wat je moet doen, zorgt er voor dat je een stuk relaxter bent!