zwangerschapssuiker

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by missmama, Aug 16, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. missmama

missmama Actief lid

Aug 6, 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    Hallo,

Ik eet veel fruit omdat ik dat erg lekker vind en tevens omdat het gezond is, maar nu las ik elders op dit forum dat er iemand was die er zwangerschapssuiker door heeft gekregen.
    Kan dit?? en wat is zwangerschapssuiker precies??

Groetjes Missmama

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

nou, je kunt geen zwangerschapssuiker krijgen door teveel fruit. Maar het kan wel zo zijn dat als je zwangerschapssuiker hebt en je eet veel fruit, dat er dan wordt aangeraden om dat te minderen.
    Fruit is prima, maar er zit wel veel vruchtensuiker in. Twee stuks fruit per dag is zeker nodig, dit mag ook, maar je hoeft het ook weer niet te overdrijven. Als je meer fruit eet moet je minder vruchtensappen drinken.
    Zwangerschapssuiker is eigenlijk zwangerschapsdiabetes. In de zwangerschap veranderen je bloedsuikerwaarden altijd en je lichaam moet zich daaraan aanpassen door de juiste hoeveelheid insuline te maken. Dit gaat bijna altijd goed, maar niet bij iedereen. Dan heb je een te hoog bloedsuiker en spreken we van zwangerschapssuiker, ofwel diabetes. In eerste instantie proberen we dat op te lossen met een dieet, maar soms heb je echt medicijnen nodig. Vanaf dat moment krijg je ook controles van de gynaecoloog, omdat de hoge suiker weer risico's met zich meebrengt voor de zwangerschap en je kindje.
    Als je diabetes krijgt is het een reactie van je lichaam en dat kan ook gebeuren bij vrouwen die nooit snoepen en weinig fruit eten, dus daar ligt het niet aan.
    Maar het is gewoon gezonder om fruit af te wisselen met bijvoorbeeld granen (eet ook eens een cracker met kaas) of zuivel, schaaltje yoghurt met muesli, of groente (worteltje, komkommer, daar zit minder suiker in).

Mirjam

Share This Page