recept: baby lasagne!

Discussion in 'Voeding' started by Marieken, Oct 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    mn kleine meid (en ik) hebben 3 dagen heerlijk gesmuld van verse "baby" lasagne. tot mijn verbazing lukte mijn uitprobeersel een keertje! dus hier ga ik het vaker maken.

*flinke lading groentes (bloemkool/wortel/spruiten/sperziebonen/broccoli/spinazie) koken en pureren.
    * mager gehakt rul en door bakken met beetje olijfolie en pureren.
    *met rijstemelk cuisine / soya cuisine/ kookroom / melk en/of water een sausje van maken dat redelijk dik blijft.
    *om en om in een overschaal(tje), beginnen en eindigen met saus
    * bestrooit met geraspte wortel en plakjes courgette en (geiten) kaas

in de oven 25 a 30 min op 250 graden.

onze dame is trouwens 7 maanden en eet dit net zo makkelijk als wij zelf. gewoon kleine hapjes met de lepel.

hoop dat iemand anders er net zo van geniet als wij :)

2. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Lijkt mij super leuk!
    Enige is dat denk ik 7 mnd te voer is zoveel ingrediënten?

Hier dame die tafel opvreet net zo makkelijk als flesje maar ik zal het niet durven bij 7mnd geven..

3. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    lijkt me ook erg lekker! Alleen twijfel ik wel over de sojamelk... volgens mij is dat niet aan te raden aan kinderen onder de 1 jaar... maar als je bijv. voor gewone melk/geitenmelk gaat dan lijkt het me geen probleem..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het pureren achterwege laten.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik ook.
    Volgens mij kunnen al die groentes wel bij elkaar. Mijn dl zou het waarschijnlijk heerlijk vinden :)

6. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    ik zie her helemaal voor me. Ga ik binnenkort proberen!!

7. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    hoe wil je lasagne maken van stukken wortel en brocolli roosjes dan? :)
    het moet toch juist als saus dienen..
    je kunt natuurlijk wel raspen en prakken :D

en de soya is meer voor de wat oudere idd, daarom staat er een heel rijtje, dan kun je kiezen :)
    hier soya wel gebruikt omdat madam lactose int/kma heeft en ik de soya van mezelf al open had staan. dus klein scheutje :) maar zeker niet dagelijks hoor, ben ook geen fan van soya.
    wil binnenkort met rijstemelk gaan proberen.

en piccolina, er zitten geen ingrediënten in die mijn dame nog niet los geprobeerd heeft dus mengen lijkt mij geen probleem meer.
    uiteraard bij starters kun je het beter eenvoudig houden.

oh en ipv het gehakt kun je natuurlijk ook gemalen en gekookte kip doen :D

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik maak altijd lasagnesaus van stukjes groente. Laat dit samen met de tomaten een tijd pruttelen, maar dan hou je dus wel de stukjes ja.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Leuk recept!

Niet helemaal van toepassing misschien, maar mag ik je erop wijzen dat soya bij kea doorgaans geen alternatief mag/kan zijn voor melk bij kindjes onder 1 jaar. Kindjes met kea hebben 60% kans op een soya allergie. Waar kea meestal na het eerste jaar (en anders 95-97% voor het 4e levensjaar) 'verdwijnt' is een soya allergie voor het leven.

10. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    patrijs: laat je de groentes dan tot prut koken in principe? maar tomaten zijn dan weer niet zo ideaal voor 1 jaar geloof ik..
    vanaf 1 jaar zou ik er zeker een blikje tomaten puree/blokjes door heen doen.

averlhach: ik weet het ;)
    ik denk enkel niet dat ze een soya allergie krijgt door het nuttigen van soya, en tot nu toe reageert ze er niet op. daarbij heeft ze een hele lichte kma/lactose int. want ik kan gewoon alles eten en lactose vrije melk drinken zonder krampjes voor haar. enkel pure melk/zuivel (via mij) resulteert in een nacht drama en krijsen :S
    zoals ik al zei, niet dagelijks.
    maar ik waardeer je advies!

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ohja, ik volg het voedselintroductieschema van Stefan kleintjes. Dus heb gewoon vanaf een maand of 7 tomaat gegeven. Dus verse tomaat in stukjes in de pan en de groente in stukjes erbij. En dan smoren maar :)

12. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    en zo zijn er over alle voedingsmiddelen verschillende meningen van wat wel en niet kan he ;)

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Fijn dat je het waardeert, ondanks dat je het al weet. Twijfelde of ik het wel mee moest geven omdat daar het topic niet over gaat. Maar voor een ander die het leest is het misschien ook handig om te weten.

Wat je verder wel of niet doet is volledig eigen keuze ;) (uiteraard :p)

14. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik dacht dat tomaat wel al mocht voor een jaar. Nou had ik het idee dat hij erop reageerde, dus wacht weer eventjes, maar volgens mij mag het wel al.
    Kan vlees al? Daar wachtte ik nog mee. Het stomme is dat ik bij de oudste eigenlijk nergens over nadacht en nu opeens voedselintroductieschema's aan het gebruiken ben :)

15. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    vlees zijn ook verschillende meningen over, stefan kleintjes zegt vanaf 9 mnd,

http://www.borstvoeding.com/files/introductieschemaV7.pdf

ons cb zegt vanaf 6 mnd, en heb ergens nog gelezen over vanaf 7 mnd.
    ik gebruik een kleine hoeveelheid gekookte kip, vis, ei, geitenkaas of gehakt in de maaltijden. maar madam eet dan al vanaf 4 mnd en eet nu ook echt met veel plezier flinke maaltijden :)

16. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier krijgt dl al een tijdje vlees en vis hoor! Ze vind het heerlijk! Stefan kleintjes is best wel 'preuts' met sommige dingen vind ik... Zolang je goed in de gaten houdt waar ze op reageert.. Hier heeft ze ook pas geleden kiwi op (bij oma) en ook geen reactie..

17. tuc

tuc Niet meer actief

klinkt erg lekker, bedankt ts voor het delen. Ik maak zelf alles zonder pakjes en zakjes, dus hij kan in principe alles mee eten, maar alleen lasagna maak ik van een knorr pak, krijg dat zelf niet lekker. Dus deze ga ik zeker proberen. En voor de melk gebruik ik gewoon wat opvolgmelk....

18. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    tuc: is het voor jezelf nog te eten met opvolg melk dan?
    klinkt idd wel als een goed idee, lekker romig. maar om zelf te eten.. ;) hoop dat die lekker word! laat je het even weten of dat is lukt?

kellebel: las pas van de week dat kiwi nog niet mocht en dat krijg dl elke dag sinds ze fruit eet hahaha

ik heb weer lasagne bladen op de boodschappenlijst staan dus die maak ik morgen weer :D

19. tuc

tuc Niet meer actief

Haha nou ik heb van die kleine ovenschaaltjes dus was van plan om met die opvolgmelk alleen voor hem tr doen;)

20. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    arnhem
    ah, das wel een goede oplossing dan ja hihi

ik heb enkel een middelmaat ovenschaal dus dan maak ik voor haar en mezelf. de rest vh gezin lust dat niet dus hun krijgen dan iets anders.
    maar een mini ovenschaal voor haar is geen slecht idee!
    hoe lang zou het dan houdbaar zijn denk je?

Share This Page