wie heeft er een colposcopie gehad?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ProudMum, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Het onderwerp zegt het al en ik krijg a.s woensdag de colposcopie nav uitslag pap3a.

wat kan ik verwachten en doet het zeer?

Dankjewel, gr Roxanne

2. Pupke

Pupke Fanatiek lid

6 nov 2007
    3.043
    3
    38
    Maastricht
    @Roxy,

Ik heb 2 jaar geleden ook een colposcopie gehad n.a.v. PAP 3A. Het onderzoek vond plaats op een onderzoekskamer waar een speciale gynaecologische stoel stond. Hierin moest ik plaatsnemen en de gynaecoloog deed een inwendig onderzoek m.b.v. een colposcoop, wat je kunt vergelijken met een soort microscoop. Hij heeft de baarmoedermond 'ingekleurd' met een speciale vloeistof en toen zag hij waar de afwijking zich bevond. Dit was allemaal niet pijnlijk (hooguit een beetje genant aangezien er ook een arts-assistent bij aanwezig was, evenals 2 doktersassistenten). Ik kon trouwens alles volgen op een groot tv scherm. Vervolgens gaf hij aan dat het plekje er dusdanig uitzag dat hij dacht dat uit de voorgenomen punctie toch zou blijken dat het niet goed was, dus hij stelde voor het plekje direct weg te halen. Hiervoor heeft hij me plaatselijk verdoofd. De prikjes deden niet zo'n zeer, meer ik werd wel een minuut of 2 erg naar van de spuit, maar dit hadden ze ook al voorspeld. Voor de rest heb ik niets gevoeld van de zogenaamde LETZ-behandeling. Vervolgens moest ik nog een tijdje blijven voor controle, ik meen een uur of twee. In die tijd heb ik wel wat buikkrampen gehad, maar deze waren vergelijkbaar met milde menstruatiepijn. Al met al viel het me erg mee.

Helaas bleek een jaar later dat de cellen weer terug waren of niet goed waren weggehaald, waardoor ze me hebben geopereerd en een stuk van mijn baarmoedermond hebben moeten verwijderen (conisatie). Hierdoor zou een zwangerschap wellicht moeilijker worden maar niks bleek minder waar: ik was heel snel zwanger en de zwangerschap verloopt voorspoedig. Wel sta ik onder strenge controle omdat de conisatie een grotere kans geeft op een vroegtijdige bevalling.

Ik wens je heel veel succes de komende tijd, ik weet dat het heel spannend is allemaal!

3. ProudMum

Hallo Pupke, Dankjewel voor je duidelijke uitleg! Dit is veel beter te begrijpen dan hetgeen wat allemaal op internet stat beschreven.

Gr Roxanne

4. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hoi,Hoi,
    Ik heb twee jaar geleden twee keer een colposcopie gehad, na een pap twee.

De eerste keer dat ik een colposcopie kreeg heb ik er niets van gevoeld de gyneacoloog vraagt of je wilt hoesten en je voelt er dan echt niets van(ik in iedergeval niet!)Zodra jij hoest halen ze een klein beetje vlees weg van je baarmoedermond, na die tijd heb je wel last van een vieze stinkende afscheiding(geloof me!)

De klachten gingen echter niet over ik bleef last houden van contactbloedingen pap was nu goed maar kreeg toch voor de zekerheid een tweede colposcopie en wederom geen klachten ben ook goed begeleid, maar vraag me wel af of het geen gevolgen heeft voor een evt. zwangerschap!

5. ProudMum

Hallo buikvlinder,

2 weken geleden heb ik mijn scopie gehad. Nu nog 1 weekje wachten op de uitslag.

en die ruikende afscheiding klopt echt!

6. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Hi,hi
    Ja echt stinken joh! Ik wilde toen echt geen sex, ik dacht, straks ruikt hij het en denkt ie gelijk, help me vriendin is ziek of zo, nee wilde toen niks van vrijen weten!

Ik hoop voor je dat het duidelijkheid brengt en hopelijk niets erg!

Nog ff wachten dus, sterkte!

7. ProudMum

Hahahaha, dat dacht ik ook!

8. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Roxyrox, weet je inmiddels de uitslag?
    Bij mij konden ze niets vinden toen, gelukkig!

9. ProudMum

morgen tussen 12 en 13 word ik gebeld. onbewust maak ik me steeds drukker, knallende hoofdpijn hier

10. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden
    Ze zijn ook niet de snelsten als het gaat om uitslagen!?

Maar goed elk zh zijn eigen snelheid!

11. ProudMum

nee, UMC he....

12. Buikvlinder

Buikvlinder Actief lid

13 aug 2008
    145
    0
    0
    Verzorgende IG
    Leeuwarden