Waterbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Amom22, 25 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Ik overweeg om een bevallingsbad te kopen voor de bevalling, maar zie toch heel veel haken en ogen.
    Hoe kom ik als de placenta nog niet geboren is uit het bad?
    Ben je niet vet lang bezig met het vullen van het bad?
    Wordt het niet heel snel koud?
    Klopt het dat als je er halverwege uitgaat de weeen echt veel pijnlijker worden?
    Hoe merk je complicaties op?

En iemand ervaringsverhalen? Ben erg benieuwd?

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het belangrijkste is om dit meteen met je vk te bespreken! niet alle vk's willen een badbevalling begeleiden.

verder je vragen:
    hier kun je kiezen of je deze ook in bad geboren laat worden of niet. wil je uit bad, dan wil dat met wat hulp prima hoor
    de meeste baden hebben een indicatie hoe lang het duurt om ze te vullen. doorgaans begin je met vullen bij de eerste echt duidelijke weeen, je gaat er meestal toch pas in vanaf 4 a 5 cm ontsluiting, anders kunnen de weeen afnemen
    je kunt af en toe een emmertje warm water toe voegen of een speciale verwarmingsset bijkopen bij het bad (is wel erg duur vind ik). het bad is erg dik, dus verliest het alleen warmte aan de bovenkant.
    Klopt het dat als je er halverwege uitgaat de weeen echt veel pijnlijker worden?
    kan, maar hoeft niet
    daar heb je de vlos voor! een vk die badbevallingen begeleid weet precies waar ze op moet letten

3. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Je kunt zoiets toch ook huren?

Hou er wel rekening mee dat het niet altijd mogelijk is om in bad te bevallen ook al heb je dit van te voren wel gepland

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
  5. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Of bij de waterooievaar (www.waterooievaar.nl).
    Daar heb ik een bad gehuurd. Met verwarmingselement.
    Helaas heb ik er maar heel kort gebruik van gemaakt. Ik heb er in totaal een half uur in gezeten denk ik, toen moest ik met spoed naar het ziekenhuis. Dus daar moet je ook zeker rekening mee houden dat het ook wel eens anders zou kunnen verlopen....

6. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

deze kun je kopen, en het is veel goedkoper dan huren: www.birthpoolinabox.co.uk
    Het is een opblaasbaar bad, met een pompje in 10 minuten opgebalzen. Superstevig, je kunt op de rand zitten! Mijn zoon is erin geboren, ik vond het geweldig! En met steeds een nieuwe liner (binneninlegvel) kun je het hygienisch meerdere keren gebruiken. Ik hoop mijn volgende er ook in te krijgen.

Ik woon in engeland maar ik denk dat ze in nederland ook wel te krijgen zijn. ik vond het geweldig, een echte aanrader.

wat antwoorden op je vraagjes:
    De VK of je man kunnen je een handje helpen. Ik kan me echt niet meer herinneren hoe ik eruit kwam, blijkbaar is het geen probleem geweest!

Ja, dit was bij ons een probleem! Het ligt aan hoe groot je ketel is. Bij ons niet zo groot, dus zorg dat je op tijd begint!

Nee, dat valt heel erg mee. Je kunt altijd wat heet water erbij doen natuurlijk. En er zit een soort drijvend deksel bij, dus als je eruit gaat doe je dat erop en dan koelt hij dacht ik iets van een graad per uur maar af... Omdat je het opblaast zijn de zijkanten supergoed geisoleerd!

Niet geprobeerd. Ik vond het vooral ideaal omdat je zo goed van houding kunt veranderen. Heel relaxed. Ik herinner me weinig pijn. Maar ik ben niet gescheurd, ook dat komt door het water!

Hetzelfde als bij een gewone bevalling lijkt me? Mijn VK had een apparaatje om de hartslag van de baby onder water te kunnen meten.

Bevallingen kunnen altijd anders lopen dan gepland. een zeker % van de thuisbevallingen eindigt immers in het ziekenhuis? Mijn VK zei dat de kans hierop kleiner is bij een badbevalling!

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

8. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Hoi Dank je wel voor jullie reacties. ik woon in Engeland en kopen is hier dus idd goedkoper dan huren! Ik denk dat het ik toch neit ga doen, is veel geld en ben gewoon bang dat het gaat tegenvallen. Zie meer obstakels dan positieve punten :( ondanks dat ik vee lgoede verhalen hoor!
    Denk ook niet dat m'n vk dit zou supporten, al zou dat me een wort wezen, maar dan kan ze dus niet op complicaties letten.
    oooh twijfel twijfel :) ik twijfel nog ff door :)

9. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

He amon, grappig dat je ok in engeland woont!

ik moet zeggen, mijn VK was juist een heel groot voorstander van deze dingen, zij is degene die me op het idee heeft gebracht, em me deze website heeft gegeven. wat ik ook niet had verwacht is dat ze heel erg voor thuisbevallingen was, omdat dat hier veel minder voorkomt. Maar in de regio waar ik woon (Hertfordshire) weer relatief veel schijnbaar. Waar woon jij?

Ik zou even overleggen met je VK, als die er niet achter staat is het niet prettig misschien, maar ik heb de indruk dat een waterbevalling veel meer voorkomt hier dan in Nederland, dus misschien vind ze het ook wel super.

10. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Er valt helaas niet met mijn vk's te praten....zou ik ze eens een keer te spreken krijgen. Ik doe al heel veel moeite om een thuisbevalling te regelen, dus neem nu zelf het heft in handen! Je zult wel weten van het gezeur met de NHS,....
    Lekker zeg dat ze bij jou zo graag thuis en waterbevallingen doen! In het ziekenhuis hebben ze me wel verteld dat ze een bevallingsbad hebben, maar daar moet je dan voor de bevalling zelf weer uitkomen :rolleyes:

11. Amom22

Amom22 Niet meer actief

oh sorry, ik woon in Nottingham

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

wat een verschil, hier zijn ze echt heel anders... ik was een beetje bang voor de NHS service na alle verhalen, maar alles was super! Nooit gezeur gehad. Balen voor je zeg.

Ik neem aan dat je partner erbij is? Die kan je wel uit het bad hijsen toch? En waarom moet je er weer uit voor de bevalling? Mijn is juist erin geboren, dat is de halve lol. Misschien moet je maar even hier komen bevallen, paar uurtjes rijden toch? Haha...

13. Amom22

Amom22 Niet meer actief

haha nou ik zou het er haast voor over hebben hoor! Ja m'n man is er natuurlijk wel bij!

Denk dat ze bang zijn voor een onderwaterbevalling, dat ze neit alles net zo goed in de gaten kunnen houden als wanneer ik met m'n benen in de lucht hang ;)

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben toen mijn weeën echt pijnlijk werden in m'n ligbad gaan liggen, in de veronderstelling dat ik ze dan beter zou kunnen opvangen. Na 3 weeën hield ik het echter niet meer uit in bad; vond het echt verschrikkelijk.
    Gauw er weer uit dus, en toen op een kruk onder de douche, dat vond ik veel beter te handelen. Misschien is het in zo'n groot bevallingsbad anders, maar houd er rekening mee dat je het in bad misschien helemaal niet zo prettig vindt als je vooraf had gedacht!

Bij mij werden die weeën zeker niet veel pijnlijker toen ik het bad uitging.

Deel Deze Pagina