zwanger en ineens zo bang

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by dt50, Oct 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dt50

dt50 Actief lid

Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    Hallo,
    Ik heb een dochterje van 10 maanden en ben (gepland) weer zwanger. Ukkie in mijn buik is nu zo'n 6 weekjes.
    En nu...is de stress enorm toegeslagen.
    Ben de hele dag aan het piekeren (kan ik dit wel, wat als de tweede een huilbaby wordt, wat doe ik mijn oudste aan, wat als ukkie grote afwijkingen heeft, wat als de kinderen de heeeeele dag ruzie maken etc.)
    Vorige zwangerschap heb ik dit ook gehad (bedenk ik me nu).
    Waarschijnlijk een combinatie van hormonen en mijn medicatie (heb RA, gebruik derhalve medicijnen die bij zwangerschap mogen).

Ik schrik van mijn eigen gedachten. Kan het heel goed men mijn man bespreken, maar ook hij schrikt van mijn stress. Blijkbaar heb ik dat de vorige zwangerschap niet zo laten merken.Wat mogelijk mee speelt: ik voel me niet lekker, duizelig, misselijk, transpireren etc.

Iemand ideeen waardoor dit 1) ontstaat en 2) hoe ik van de zwangerschap kan genieten? want dat doe ik nu dus niet.
    Herkennen jullie dit? of ben ik "uniek"?

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Het is best normaal dat de angst je ineens naar je keel schiet. Ook niet gek. Je hebt gemerkt dat een kindje ook al best je wereld op zijn kop zet laat staan twee.Je hormonen dikken dit aan. Maar je zal merken dat alles een plaatsje zal krijgen en je steeds meer aan de gedachten zal gaan wennen. Ook als de kleine er is bekijk je het van dag tot dag!
    Als de gedachten blijven spoken is het goed hier eens met een buiten staander over te praten. SOms is het lekker dat iemand het voor jou even op een rijtje zet!

Imke

3. dt50

dt50 Actief lid

Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    Ik heb dat de vorige zwangerschap ook gehad. En toen was mijn meisje er: en meteen hield ik zo veel van haar. De stress heeft wel nog even aangehouden, maar toen mijn man na 2 weken verlof weer ging werken, was de stress helemaal over. Alles verliep vanaf moment 1 goed.

Maar helaas zijn er nu veel mensen in mijn omgeving die zo snel zwanger worden afraden (vooral de mensen die bij de tweede een huilbaby hadden).

Gelukkig heb ik echt een heel lieve man, die zelfs meedenkt aan oplossingen voor alle problemen die ik weet te bedenken.
    Is er iets te doen aan mijn duizeligheid / draaierigheid? Want dat is echt niet prettig, heb dehele dag het idee dat ik kan flauwvallen.

4. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOihoi,

Wat een fantastische man heb je! Ik hoor trouwens zelden dat je bij de tweede ook al is die snel er achter aan sneller een huilbaby krijgt.
    Als je binnen een jaar zwanger word kan je wat lager in je ijzergehalte zitten. GEbruik je vitamine speciaal voor de zwangere vrouw? Dit is een aanrader gebruik er evt floradix naast!

Imke

5. dt50

dt50 Actief lid

Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    ik gebruik inderdaad spec. vitamientjes.
    Ik zie inderdaad wat witjes, misschien dat floradix wat kan helpen.
    Waar kan ik deze kopen

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

bij de apotheek, betere drogist of reformwinkel.

Mirjam

Share This Page