Mijn buurmeisje is gezakt voor haar Engels examen en omdat ik 's avonds toch altijd thuis ben voor de kinderen, heb ik prima mogelijkheid haar bijles te geven. Ik heb PABO gedaan, werk op een internationaal kinderdagverblijf en vind zowel talen leuk als bijles geven, maar heb met bijles geven nog bijna geen ervaring. Heeft iemand handige tips of websites die ik kan raadplegen? Alvast bedankt.
Ik heb tijdens mijn middelbareschooltijd jááren bijles gegeven en wat ik het belangrijkste vond was: lees de boeken door van degene aan wie je bijles geeft. Misschien een suffe tip, maar meer heb ik niet voor je. Zo weet je wat er precies geleerd moet worden en hoe de methode een beetje in elkaar steekt. Succes!
Ik zou vooral haar woordkennis verbeteren en daarnaast leesvaardigheid. Haar eindcijfer wordt voor 50% bepaald door leesvaardigheid. Ik laat mijn leerlingen (Duits) de teksten vertalen. Meerkeuze vragen maken ze als open vragen. Laat haar aangeven waar ze de antwoorden denkt te zien staan. Bouw het op, begin bv met examenteksten VMBO TL, dan kan ze succeservaringen opdoen en ga je later verder met HAVO examens.
Heel erg bedankt voor jullie tips. Morgenavond gaan we er voor de eerste keer samen naar kijken en ik neem jullie tips ter harte. De genoemde website zal ik zo nog even doornemen. En ik ga nog even de PABO-boeken opzoeken hoe ik ook alweer de leesvaardigheid het beste kan vergroten, tis allemaal een beetje weggezakt... Ik hoop zo dat ze t gaat halen...
Geef je bijles zodat ze haar herexamen kan gaan halen? Dan is het denk ik vooral oefenen met oude examens en samen doornemen hoe je teksten leest en meerkeuzenvragen beantwoord. Ik heb jaren geleden Engels bijles gegegeven en stelde zelf 'begrijpend lezen' vragen naar aanleiding van een artikel uit een engelstalig tienertijdschrift. Als ze het leuk vinden leren ze vaak veel sneller. Ik merkte trouwens ook dat het soms meer ligt aan de vaardigheid van examens maken dan daadwerkleijk aan het Engels. Dus als er druk achter zit is het goed op te peilen waar de schoen wringt. Succes ermee in ieder geval.
Ik neem aan dat ze het jaar over moet doen? De herexamens zijn immers al geweest... de uitslag van de herexamens komen woensdag al binnen... Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat ze weet hoe ze teksten moet aanpakken en daarnaast woordkennis vergroten. Er zijn ook testen waarmee je kan kijken wat voor type lezer zij is (kan via de decaan van de school) hiermee kan je een gerichte aanpak maken voor de teksten (een schoolse lezer moet een tekst anders aanpakken dan studerend lezer) Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken wat voor leerstijl zij heeft. Want ook de leerstijl kan erg van invloed zijn op de manier van aanpak, hiervoor zijn verschillende testjes op internet te vinden. Verder vergoot je natuurlijk de taligheid door veel te lezen in de taal en bijv films zonder ondertiteling te bekijken. Wat ik op school ook wel eens deed was contact zoeken met een school in het buitenland en mijn leerlingen met een leerling uit bijv Engeland laten chatten. Misschien ken je zelf wel iemand die engelstalig is en kan ze daar ook de taal mee oefenen.
Pffft, waarom altijd als ik ergens mee aan de slag wil gaan, wil mijn kleine jongen niet slapen Ik heb haar nu maar gevraagd een kwartier later te komen Hopelijk valt hij dan toch straks in slaap... Waar ik maar mee ga beginnen: Examen VMBO T uitgeprint en samen maken. Inderdaad haar laten vertellen waar zij het antwoord denkt te lezen... En ik denk dat songteksten vertalen van haar favoriete muziek ook een goede manier kan zijn... Verder moet ik het allemaal nog een beetje uitdenken. Ik ga ook die testen nog even opvragen bij haar decaan. Schoolboeken heeft ze niet, zegt ze. Overige tips zal ik ook zeker gebuiken. Bedankt! Zij heeft haar her niet kunnen maken omdat ze ziek was en krijgt in Augustus nog een kans?