Kenji slaapt over het algemeen bijna de hele dag. Soms wordt ie wakker voor zijn voeding, soms moet ik hem wakker maken. Standaard iedere dag rond 18.00 heeft ie een huilmoment, en is ie ook klaarwakker. Of ie dan honger heeft, of zich verveelt in bed, is voor ons niet altijd even duidelijk. Maar de laatste week is ie meer aan het huilen tussen de voedingen door. Dat zijn we eigenlijk niet gewend van hem. Is het dan verstandig om hem uit bed te halen, of juist weer in slaap te laten huilen? Ik doe het nu allebei, maar weet niet goed of ie nu gewoon vaker wakker wil zijn, of dat ie 'gewoon' meer huilt. Wat is wijsheid? Voor de duidelijkheid; Als ie gaat krijsen, halen we hem wel uit bed hoor.
Misschien last van het 8 weken sprongetje? Ik zou hem altijd uit bed halen als ie wakker is en gaat huilen. Het bedje moet een fijne plek zijn om te slapen. Als ie het bedje gaat associëren met 'niet leuk' wil hij straks niet meer in zijn bedje.
Ik weet niet of het 't 8 weken sprongetje is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens veel verstand heb van die sprongetjes.. Gisteren en vandaag is ie weer als vanouds trouwens: Veel slapen en wakker maken voor de voeding. Jammer dat er geen gebruiksaanwijzing bij onze baby's zit. Maar hoe ziet het ritme van jullie baby's eruit? Ik haal Kenji dus alleen even uit bed om te voeden, en daarna nog een kwartier knuffelen. Ondertussen is ie dan vaak alweer in slaap gevallen, en leg ik hem dus maar weer in zijn bedje.
HIj is echt enkel een kwartiertje eruit om te voeden? Meer niet? Dan lijkt me dat je hem als hij huilt wel even eruit mag halen: op deze leeftijd mogen ze echt al wel even wat langer wakker zijn (Als hij zelf in slaap valt, natuurlijk wel lekker in bedje leggen). Mogelijk heb je wat aan deze site: www.inbakeren.nl Een hoop over slapen, vermoeidheids- en hongersignalen, enz.
Nee, ik heb het over een kwartiertje knuffelen! Ik maak hem vaak een kwartier voor voedingstijd wakker. Op mijn gemak hem wakker aaien en tegen hem praten. Dan verschonen. Dan neem ik hem mee naar beneden, waar ik hem even in de box leg. Daar is ie het dan vaak niet mee eens, want hij wil eten! Maar ik maak zijn flesje dan klaar, en halverwege de fles slaapt ie vaak alweer. Na de fles even laten boeren, en dán nog vaak een kwartiertje knuffelen. Dus is ie ongeveer 3 kwartier tot een uur beneden.
Uhm ik weet niet meer zo goed hoe vaak en hoe lang mijn zoontje sliep met die leeftijd... Maar ik wil je als tip geven meer naar hem te kijken en meer met hem mee te gaan. En je dus minder vast te houden aan een bepaald ritme. Je kunt niet anders want de slaapbehoefte van je kleine verandert constant en je moet daarop kunnen reageren. Als het goed is heb je dan ook snel genoeg door of hij huilt omdat ie uitgeslapen is of omdat hij moeite heeft met slapen (want hij is nog steeds moe).
Als ik dit zo lees, zou ik zeggen: laat je kleintje lekker zelf komen voor de voeding: nu is ie mogelijk te moe om zelf goed te drinken en valt dan al drinkend alweer in slaap... Hij hoeft namelijk niet precies om de zoveel uur een voeding Mag de ene keer best wat langer tussen zitten dan de andere keer...
Precies; zo doen bv-moeders dat ook! Ik maak hier nooit wakker voor een voeding, hij komt als hij komt. Slapen is goed voor kleine baby'tjes, maar je merkt het vanzelf als hij echt nog niet naar bed wil, dat is anders huilen zeg maar. Probeer goed op zijn signalen te letten; oogjes wrijven, gapen zijn zo van die tekenen. En probeer ook wat actiefs te doen naast knuffelen. Van mentale activiteit worden ze ook moe. En hier hielp inbakeren echt super, want mijn zoontje had om verschillende redenen geen rust in zijn lijfje en kon daardoor de slaap niet vatten.
Ik deed het eerst ook op vaste tijden en het werkte voor geen meter.. toen heb ik het losgelaten en Eef komt nu wanneer ze zelf trek heeft en dat is telkens zo rond de 4 a 4 1/2 uur.. dus ze zorgen zelf voor het ritme.. na elke voeding knuffel ik lekker met haar en als ze wakker is dan ligt ze zo nog een uur of zo te spelen.. dan slaapt ze 1 1/2 uur en dan spelen we samen tot ze weer komt om te eten.. eerst sliep ze echt na elke maaltijd wel 3 uur, maar die tijd is voorbij.. eerst kwam ze nog wel eens eerder als ze lang wakker was, maar nu kan ze ook 4 uur wakker zijn.. ze komt eigenlijk nooit meer eerder dan om de 4 uur.. ik denk dat je hem zelf zijn ritme moet laten vinden.. kunnen ze erg goed! en hoe ouder ze worden hoe wakkerder ze zijn.. is ook niet altijd leuk hoor haha.. speed-strijken, speed-stofzuigen.. x
Ik gaf niet op verzoek, maar eigenlijk toch ook weer wel. Mijn zoontje kreeg om de 3 uur een fles, maar maakte hem daar niet voor wakker. Soms kreeg ie dus wat later. Niet eerder, want dan kreeg ie te veel (zuiplapje). Dus rekken deed ik wel.
Rozemarijke, te moe om te drinken is ie echt niet hoor! Als ik de speen uit zijn mond haal is het krijsen. Hij drinkt juist nog meer dan ie eigenlijk mag, maar goed, dat is weer een ander verhaal... Zogelukkig, hier is inbakeren niet nodig hoor. Kenji heeft geen moeite met in slaap te komen. En over voeden op 'verzoek', ik weet dat er wel meer tijd tussen mag zitten. En dat gebeurt ook heus wel eens. Dan geef ik hem ipv 9.00 om 9.30 zijn fles. Maar ik ga het niet helemaal op zijn verzoek doen, vind een schema ook wel fijn.. En meer actieve dingen doen, dat zou natuurlijk ook de oplossing kunnen zijn. Hij ligt nu ook wel in de box bijvoorbeeld, maar dat is meestal 's avonds als mijn man thuis is. Dan ziet hij Kenji ook nog, anders ziet ie hem helemaal niet. Als we dan de muziekmobiel aanzetten, kijkt ie ook echt naar de diertjes die daar aan hangen. Maar ook dan is het weer hetzelfde verhaal; Hij valt na ongeveer 15 minuten weer in slaap.
Ik zou hem ook lekker laten liggen en anders iig zorgen dat je eerst zijn flesje klaar maakt en hem dan wakker maakts. Scheelt weer wat frustratie van het wachten in dé box
Je schrijft: "Standaard iedere dag rond 18.00 heeft ie een huilmoment, en is ie ook klaarwakker. Of ie dan honger heeft, of zich verveelt in bed, is voor ons niet altijd even duidelijk. Maar de laatste week is ie meer aan het huilen tussen de voedingen door... Is het dan verstandig om hem uit bed te halen, of juist weer in slaap te laten huilen? Hij huilt dus IN bed. Inbakeren is niet puur en alleen om in slaap te komen, maar ook om dieper, langer en dus beter te slapen. Mijn man is 's avonds nooit voor 19.30 thuis (eigenlijk nooit voor 8-en) en meestal ligt ons zoontje dan al op bed, gewoon omdat hij aan de nacht wil beginnen tussen 19.00 en 20.00. Hij geniet 's ochtends van de momenten met ons zoontje: die worden toevallig rond dezelfde tijd wakker en dan doet mijn man hem in bad en gaat dan beneden ontbijten terwijl ons zoontje in de box ligt te spelen. Daarna legt mijn man hem bij me om te voeden en daarna is hij weer moe en voldaan en gaat nog lekker 2 uur slapen. Dan heb ik rustig de tijd om te ontbijten en te douchen. Als je zoontje in de box in slaap valt, dan is hij dus moe en heb je dus de signalen gemist. In de box laten slapen totdat je man thuis komt, zodat die hem ook nog even "ziet" vind ik niet handig. Dan moet je hem dus weer wakker maken en dan is het vaak nog moeilijker om hem in zijn eigen bed in slaap te krijgen. Ik zou rust en regelmaat in combinatie met inbakeren gaan toepassen, leer er maar eens wat over! (zoek op Ria Blom).
Wat een genot... De hele dag slapen. Geniet er maar van zou ik zeggen. Het kan ook anders, hier sliep ons mannetje vaak maar 2 uur op een dag alles bij elkaar.
Hier ook zo'n slaapkopje hoor! (en dat was bij mijn eerste ook heeeeel anders) Ik geef haar flesje, verschoon haar en knuffel nog wat met haar. Dan gaat ze in de box of wipper en als ik haar zie gapen (meestal een uurtje nadat ze de fles heeft gekregen ongeveer) gaat ze weer naar bedje toe. Dan slaapt ze vrijwel meteen (soms ook niet hoor maar dat zijn uitzonderingen). Meestal slaapt ze tot aan de volgende voeding. Als ze eerder wakker word en huilt geef ik haar speentje en als ze blijft huilen pak ik haar lekker eruit en mag ze wat 'spelen' tot aan de volgende voeding. Maar zoals gezegd meestal slaapt ze gewoon 3uurtjes ongeveer ertussen. Ik vind het heerlijk dat ze zoveel slaapt en merk ook dat ze het echt nodig heeft!
wat heerlijk zeg die lange slapers! en wat een verschil met de eerste 3 maanden van mijn zoontje ts, je zoontje wordt wel ouder dus misschien kun je hem wat eerder uit bed halen. behalve als hij pas net slaapt, en zichzelf wel gewoon weer in slaap huilt... dan zou ik hem laten liggen.
Nou, ik denk niet dat het nodig is om hem in te bakeren. Hij slaapt toch nog lang genoeg, zo'n 2 tot 2,5 uur. En om 22.30 krijgt ie zijn laatste fles, en om 6.00 's ochtends moeten we hem vaak wakker maken. Nóg langer slapen is naar mijn idee dan niet perse nodig. En we hebben nu al een 'oplossing' voor het huilen gevonden, en het werkt goed zo. Namelijk als ie huilt even afwachten. Soms is het wat jengelen, en valt ie weer in slaap na 5 minuten. Als ie echt begint te krijsen haal ik hem uit bed, en mag ie in de box/wipstoeltje/schommelstoel of mag ie even bij mama of papa liggen. Als ie weer moe begint te worden gaat ie weer naar bed. 's Ochtends heeft mijn man echt geen tijd om op zijn gemak met Kenji bezig te zijn. Die moet om 6.15 de deur uit. En ik laat hem niet in de box slapen totdat mijn man thuiskomt, dan ligt ie gewoon in bed. Of box, als ie wakker is. Ik bedoelde dat mijn man de voeding van 19.00 voor zijn rekening neemt, en daarna nog even in de box gaat. Als ie dus in slaap valt, gaat ie weer naar bed. En gisteren heb ik het er met het CB nog over gehad, en de wijkverpleegkundige zei dat Kenji waarschijnlijk nog zoveel slaapt omdat ie prematuurtje is. Hij mag nu dan wel dik 2 maanden zijn, maar gecorrigeerd is ie net 1 maand. Kindjes van 1 maand slapen doorgaans ook de hele dag is mij verteld. Ook zei ze dat inbakeren totaal overbodig is, omdat Kenji geen moeite heeft met inslapen en ik al heel veel rust en regelmaat bied.
Waarom open je dan een topic als het allemaal zo goed gaat? Beetje jammer dat je de aardige adviezen allemaal in de wind slaat. Het is dus een heerlijk kind dat fantastisch en voldoende slaapt. Nou, houden zo dan maar! Mijn zoontje slaapt overigens nog steeds minimaal 16 uur per dag. Baby's van twee maanden -gecorrigeerd of niet- slapen nu eenmaal bija de hele dg, dat is jonge baby's eigen! Het is voeden, even knuffelen en weer naar bed.
Ik had het topic geopend omdat ik een vraag had over het laten liggen in bed of niet als ie huilde. Ik vroeg geen adviezen om inbakeren ofzo. Maar laat dit topic maar voor wat het is, lees het maar niet meer, want ik schijn alleen maar irritaties bij je op te wekken.