Beste lactatiekundige, Mijn dochter is vandaag precies 2 weken oud. Tot op heden verloopt het aan de borst drinken niet soepel. We hebben een wat moeizame start wat dat betreft. Omdat ik nog wel graag de borstvoeding op wil pakken, ben ik gaan kolven en uit een flesje gaan geven. Dit doe ik nu ongeveer een week zo. De productie is goed op gang, onze dochter drinkt gretig een flesje van 100 cc leeg. Daar ligt het allemaal niet aan. Wel is zij behoorlijk ongeduldig als ik haar probeer aan te leggen. Het leidt tot grote frustratie bij haar als het niet gelijk lukt en toeschiet. Dit heeft ook z'n weerslag op mij; dus ik raak ook geprikkeld. Na 5 minuten per borst houd ik er dan maar mee op. Daarbij komt dat mijn dochtertje wel wat snel geprikkeld is; zij slaapt nu ook ingebakerd met haar armpjes in een doek. Ik maak gebruik van een tepelhoedje en ook kolf ik de tepel een beetje naar voren alvorens ik mijn dochter aanleg. Tot nu toe heeft dit toch nog niet echt nut, maar goed ik ben pas net weer begonnen met aanleggen. Het spreekuur van de lactatiekundige hier in de buurt is pas volgende week weer en ik wou vragen of jij misschien tot die tijd nog tips hebt waarmee ik zelf zo goed mogelijk kan proberen haar aan te leggen. Want ik wil niet dat ze compleet op het flesje blijft om gewenning zoveel mogelijk te voorkomen. Groetjes, Denise
hoi, houd haar dicht bij je, bloot op bloot als dat kan, geef haar de gelegenheid om dicht bij je borst te verblijven (zonder dat ze direct hoeft te drinken) probeer haar met een tepelhoedje aan te leggen, maak gebruik van oxytocinespray om de melk te laten stromen (syntocinon via huisarts verkrijgbaar) en zorg dat je voldoende productie vast hebt. dit doe je door te kolven. kolf je iedere 3 uur? dubbelzijdig? als je haar aanlegt, misschien eerst een beetje voeding zodat ze al geen honger meer heeft en dan aan leggen als toetje zeg maar? let er op dat je de tepel ter hoogte van neus en bovenlip aanbiedt. zo kan ze goed aanhappen. waarschinlijk is de rugbyhouding prettig voor jullie. probeer maar uit. evt. kun je vast contact zoeken met iemand van een vrijwillige borstvoedingsorganisatie, of kijk of je niet eerder kan afspreken met de LK succes, heidi margti
Hoi Margit, Ja ik kolf elke 3 uur dubbelzijdig. Per borst 10 minuten en dat is voldoende voor een volgende voeding; zeker 's ochtends heb ik dan nog wel wat over. Dat van de borstvoedingsorganisatie is een goed idee. Ik ga ook eens uitproberen om haar eerst wat te laten drinken uit het flesje en dan nog even aan de borst. De rugbyhouding heb ik nog niet geprobeerd, dus dat zal wel even oefenen zijn. Voorlopig kan ik weer even vooruit, dank je voor de tips !