Hbo social work werken/leren

Discussie in 'De lounge' gestart door flower861, 21 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flower861

flower861 Actief lid

4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

ik zit erover na te denken om volgend jaar te starten met de hbo opleiding social work. Dit is iets wat ik eigenlijk altijd al heb willen doen en nu toch echt de knoop doorgehakt om er dan toch eindelijk voor te gaan.
    Ik ben een alleenstaande moeder (33 jaar) van een zoontje van bijna 3 (hij gaat bijna ieder weekend naar zijn vader) dus ik heb wel echt een basis inkomen nodig om rond te kunnen komen.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer qua aanbieders wat betreft opleidingen (hoge scholen/thuisstudies) en weinig bbl leerplaatsen in deze richting. Zijn hier ervaringsdeskundigen die dit traject op deze manier gedaan hebben en zo ja, hoe? Baangarantie heb je uiteraard nooit, maar in hoeverre is er vraag naar? Alle tips zijn welkom!

Groetjes

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Mijn zusje heeft het niet afgerond en ik was echt heel erg verbaasd over hoe snel zij werk had gevonden, ook al tijdens haar studie. Kan wel zijn dat haar achtergrond daar een positieve invloed op had (is politieagent geweest, dus niet helemaal blanco).

3. flower861

flower861 Actief lid

4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie! Weet je toevallig ook nog waar ze gestudeerd heeft en hoe ze haar werkplek heeft gevonden? Ik hou indeed bijvoorbeeld wel in de hoogte, maar ik kan daar vrij weinig vinden. Niet zonder relevante werkervaring in ieder geval.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik denk dat het deels afhankelijk is van de sector waarin je wilt werken. Bv. jeugdzorg/jeugdhulpverlening kom je niet/amper binnen zonder opleiding en/of werkervaring. Ik ken niemand die de opleiding heeft gecombineerd met een baan in het werkveld (waarmee ik niet zeg dat het niet kan, maar dat ik niemand ken), tenzij ze bv. al een mbo-opleiding hadden gedaan gericht op een bepaalde doelgroep (vaak ouderenzorg of in de gehandicaptensector). Kinderopvang/BSO is misschien weer wat makkelijker, maar geen idee...

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.066
    113
    Ze heeft gestudeerd in Groningen, aan de Hanze. Ze is vanuit haar stage volgens mij aangenomen. Ze werkt op een ASZ, met een moeilijke groep (vandaar ook de plus van haar politie achtergrond).
    Hiervoor heeft ze ook al vanuit een stage met verstandelijk gehandicapten gewerkt. Ook tijdens haar studie.

6. flower861

flower861 Actief lid

4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou uiteindelijk in de richting van de jeugdzorg willen, maar kan me inderdaad voorstellen dat je daar zonder relevante werkervaring niet zomaar binnen komt. De gehandicaptensector trekt me wat minder, maar ik zie wel eens vacatures langs komen van kinderdagverblijven waar bemiddelingsconsulenten worden gevraagd, dat lijkt me dan wel weer leuk.

7. flower861

flower861 Actief lid

4 dec 2016
    139
    20
    18
    NULL
    NULL
    Ik woon in regio Utrecht dus ik zou het dan meer in deze hoek moeten zoeken, toch bedankt voor je reactie!

Deel Deze Pagina