hoe hebben jullie ritme gevonden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Adnalie, 11 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    Hoi,
    ik heb een dochter van 10 weken en ben nog erg zoekende naar een ritme. De ene dag is de ander edag niet..... De ene dag wordt ze om 7 uur wakker, de andere dag om 8.30. Ook komt ze vaak nog snachts voor een voeding. Ik merk aan mezelf dat ik erg zoekende ben naar een ritme. Vooral in de avond wil ik toch proberen om dingen op vaste tijden te doen.
    Nu gaat ze namelijk om 21.30 in bad en krijgt haar laatste voeding (borstvoeding) daarna. Het liefste wil ik dat ze bijv rond 19.00 een voeding krijgt, daarna gaat slapen en vervolgens rond 22.00 een laatste voeding krijgt. Wat ik me dan dus afvraag: ze slaapt vaak van 17.00 tot 19.00 en als ik haar dan dus direct na de voeding van 19.00 in bed zou doen, zou ze denk ik niet gaan slapen. Het lijkt me ook niet zo verstandig want dan is ze denk ik midden in de nacht klaarwakker.
    Hoe doen jullie dat savonds? Hoe laat gaat jullie kindje slapen? En is hij/ zij dan wakker geweest daar voor? En wat adviseren jullie met het badje? Voor de voeding van 19.00 doen, dan voeding, even spelen en dan naar bed?
    En hoe hebben jullie een ritme gekregen? Hoe ga je daarmee om als hij / zij smorgens later wakker wordt, dan veranderd toch alles? De ene keer slaapt mijn dochter overdag ook 45 min de andere keer 2 uur.

Ik weet dat ik naar mn dochter zelf moet kijken, maar ben gewoon benieuwd hoe jullie dat doen/ gedaan hebben.

alvast bedankt!

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    overdag heeft finn ook nog geen ritme.. hij komt zelf keurig om de 3 uur voor zn voeding, 7-10-13-16-19, slaapritme heeft ie nog niet. als ik zie dat ie moe is, leg ik hem in bed. Op een gegeven moment merk je zelf wel dat het een beetje dezelfde tijd begint te worden.
    voor de fles van 19.00 doe ik hem in bad en daarna zn voeding. dan gaat ie naar bed. Om 23.00uur maak ik hem wakker voor zn voeding en dan slaapt ie door tot ong. 4.00uur.
    Kijk inderdaad goed naar je dochtertje, ze geeft zelf goed aan wanneer ze moe is, en ze is nog maar 10 weken.
    Succes!

3. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    sanne, is hij dan wakker geweest voor de voeding van 19.00? Of wordt hij wakker, gaat in bad, krijgt voeding en direct weer naar bed?

4. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ligt eraan.. overdag heeft hij ook nog geen slaapritme.. als ik zie dat hij moe is, breng ik hem naar bed, ongeacht hoelaat het is. Dus ook laat in de middag.. maar tot nu toe slaapt hij na 19.00 uur ook gewoon,

5. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    maar als hij na 19.00 echt niet wil slapen, haal ik hem eruit, laat hem even in de box spelen en dan daarna naar bed.. mij is verteld om hem in bed te leggen als je ziet dat ie moe is, op een gegeven moment ontwikkelen ze zelf een ritme.. Ik heb geprobeerd om er een ritme in te pompen, maar dat wou echt niet! dus nu probeer ik het op deze manier en tot nu toe lukt het aardig!

6. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    ja dat doe ik ook op dit moment.
    Dus hij gaat ook wel eens direct na het slapen in bad, voeding en weer direct naar bed?

7. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    ik vind het zo moeilijk he :(.....
    ik wil het graag goed doen, maar ja wat is goed.... Ik probeer naar mn dochter te kijken, maar soms is dat best moeilijk.

8. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ja, en tot nu toe slaapt ie dan ook weer verder, volgens mij is het 1 keer voor gekomen dat ie niet wilde, toen heb ik hem er uit gehaald en even in de box gelegd.. maar elk kind is natuurlijk weer anders.. ik merk wel dat finn redelijk wat slaap nodig heeft, anders is ie niet te genieten..

9. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    maar het kan best zijn dat Lieke daar niet intrapt.. dat ze denkt, ik heb net toch ook al geslapen! Finn trapt er wel in!:D maar ik ben van mening dat ze zelf hun ritme ontwikkelen, en dat je een beetje met de wensen van de kleine mee moet gaan.
    wat ik ook 'savond doe, is het flesje boven op zn kamertje geven, lekker donker maken, zodat ie al half slaapt als ie zn fles opheeft...

10. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ja, tuurlijk is dat moeilijk'! Vind ik ook, maar ik merk wel dat je gewoon naar je kindje moet kijken en luisteren en de tekenen die ze geven. je doet het hardstikke goed! maar ze is ook nog zo klein, ze hoeft ook nog geen ritme te hebben!

11. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    nee dat is zo....
    en idd op dit moment, nu we het badje om 21.30 doen, maken we het ook altijd donker op de kamer, ga ik de schommelstoel zitten en gaat ze daarna idd slapen.

12. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    als het dus wat vroeger is (19.00uur) probeer het dan precies hetzelfde te doen.. waarschijnlijk slaapt ze dan ook lekker in!
    en zo niet, je kunt het niet dwingen! daar ben ik zelf ook al achter gekomen..

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Zo klein en nu al een ritme??
    Dat werkt niet, denk ik. Ze komen wanneer zij dat willen.
    Mijn dochtertje slaapt al vanaf het begin echt vast vanaf 22.00 uur en wordt dan echt alleen een paar keer wakker voor voeding en slaapt dan meteen weer verder. En rond 08.30 uur is ze dan uitgeslapen en staan we op.

Overdag is ze nu vaker wakker, maar slaapt ook nog veel. dat veel slapen overdag heeft geen enkele invloed op haar slaapritme in de nacht. Het zijn baby's, die slapen gewoon onwijs veel ;)

14. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Esmee was het eerste half jaar een moeilijk baby, wat wil zeggen, ze huilde veel, sliep slecht en had veel last van krampjes.

We voeden op verzoek en na een 4 maanden flesvoeding.

Esmee kon hier niets mee. Ze raakte hierdoor helemaal van slag.

Vanaf een maand of 3 zijn we een vast ritme gaan invoeren. We wekten haar om 7.00 en dan begon de dag. Na de fles was het spelen/ wandelen/ honden uitlaten en wanneer de eerste vermoeidheidsingnalen zichtbaar waren dan deden we haar naar bed. Meestal werd ze weer wakker voor de volgende voeding. Zo niet.. dan maakten we haar wakker en dan weer het zelfde ritueelte.

Voor de laatste fles deden we haar in bed. Kreeg ze een pyama aan. Zo maakten we haar duidelijk. WE gaan de nacht in.

Het werkte hier super. Esmee had haar duidelijkheid en structuur. Het is nu nog steeds een meisje wat erg vast zit aan haar slaapjes. Soms niet zo prettig, maar voor haar wel. ;)

15. Kejay

Kejay Niet meer actief

Jolan, geloof me, dit komt echt vanzelf!!! Ik denk dat je er teveel op gefocussed bent om dingen op vaste tijden te doen. Ik ben het helemaal met je eens dat ritme voor een baby belangrijk is, maar ik weet dat je hier nu al zo lang mee loopt te tuben dat het volgens mij ook stressvol voor je is.

De ene dag is de andere niet, probeer flexibel te zijn en niet krampachtig dingen op die specifieke tijden te doen.

Keana krijgt om 17 uur een voeding. Meestal is ze dan wakker daarna. Zodra ze in haar oogjes wrijft, breng ik haar naar boven en gaat ze slapen. Moet haar meestal wakker maken voor de voeding van 21 uur. Komt ze een half uur later, dan krijgt ze dan haar flesje. Ze is dan zo moe dat ze gewoon weer in slaap valt en doorslaapt tot 8 uur!

Lieke gaat iedere dag op hetzelfde tijdstip in bad. Keana gaat om de dag, de ene keer samen met mij in bad en de andere keer onder de douche. Het ligt dus net aan de situatie op dat moment. Het schijnt zelfs niet goed voor het huidje te zijn om dit iedere dag te doen, maar goed, dit is ieders eigen keuze.
    Ikzelf vind het wel prettiger om het voor de laatste voeding te doen. Maar als ze slaapt, ga ik haar niet speciaal wakker maken omdat ze in bad MOET, laat haar slapen en dan krijgt ze gewoon haar laatste voeding en meteen weer naar bed. Dan gaat ze de volgende ochtend met mij onder de douche. Ik was haar wel iedere dag met een zwitsal washandje. Gezichtje, oksels en van onderen.

Het is moeilijk om een ritme te vinden op deze leeftijd. Ik denk dat je iets te snel wilt. Kijk naar je meisje en leer haar lichaamstaal kennen. Aan de hand daarvan kun je handelen.

Ik heb enigszins een ritme, maar Keana is ook al een maand ouder.
    Ze krijgt flessen om 8-12-16:30-21. Daarbij kijk ik naar de behoefte en wanneer ze slaapt. Het kan dus ook zijn dat het 8:30-13-17:30-22 is. (weet niet hoe het werkt met bv)
    Ze heeft meestal haar vaste slaap uurtjes, maar ook dat wisselt heel erg. De ene dag slaapt ze minder dan de andere.

Iedereen heeft een ander ritme, sommige nog niet, en jij zult ook die van jou vinden!

Je bent bang dat Lieke s'nachts wakker wordt als je haar na 19 op bed legt, maar ik zou het gewoon proberen! Misschien slaapt ze wel gewoon door! Probeer het badje eens eerder te doen, kijk hoe ze reageert. Ik wou dat ik je meer kon helpen, maar jij bent degene die Lieke het beste kent! Experimenteer een beetje in de avonduren, als het dan niet werkt, weet je dat ook weer!

16. Jonie2

Jonie2 Bekend lid

10 apr 2008
    579
    0
    0
    Ik merk nu pas dat hij een echt ritme krijgt.
    Hij had wel altijd om de 3 - 3,5 uur honger, maar qua slapen keek ik gewoon of hij moe was.
    Ik zou toch proberen mee te gaan met je kleintje.

17. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Hier ook nog niet echt een ritme.
    Ik liet Danian altijd beneden slapen overdag, maar sinds kort leg ik hem in bed zodra ik zie dat hij moe is.
    Het gaat aardig goed meestal valt hij meteen in slaap.
    Soms een uurtje soms 2 a 3 uur dat verschild.
    's Avonds hielden we hem ook beneden, omdat we hem altijd wakker moesten maken voor de laatste fles en hem uit zijn diep slaap haalden.
    We hebben ook geprobeerd om hem te laten liggen en hem zelf laten komen, maar dan kwam hij soms om 1 uur al, dus dan was het 2 keer 's nachts.
    Nu leggen we hem tussen 19.30 uur en 20.00 uur in bed na de fles en geven hem voor wij gaan slapen eten.(Hij gaat om de dag in bad na de voeding van 19.00 uur / 19.30 uur)
    Doordeweeks is dit om 22.30 uur en in het weekend blijft mijn man later op en geeft hij hem tegen 23.30 uur de fles.
    Dan komt hij meestal tussen 4.00 uur en 05.30 uur dat verschild ook nog per nacht.
    Hij heeft ook nachten gehad dat hij om 2.00 weer kwam, maar de laatste keer heb ik hem toen de speen gegeven en viel hij weer in slaap tot 04.30 uur.
    's Ochtends is het steeds tussen 7.30 uur en 8.00 uur.
    Hij huilt dan ook niet, maar ligt te mummelen.
    Als hij wakker is heeft hij meestal na 2 en een half uur a 3 uur weer honger.
    Als hij slaapt maak ik hem niet wakker overdag en zit er langer tussen.

18. Adnalie

Adnalie VIP lid

24 jul 2008
    11.311
    0
    36
    hoi hoi tamtam!
    is hij dan wakker voor de voeding van 19.30? Zodat hij al lekker moe is als hij naar bed gaat? Of gebeurt het ook wel eens dat hij dan net wakker wordt? Hoe doe je dat dan op zo'nm oment?

19. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter is ook tien weken en er begint nu iets van ritme in te komen. Tussen 7 en 9 krijgt ze de eerste fles en de laatste tussen 22 en 23 uur. Verdeeld over de dag krijgt ze 5 flessen van 170. Na de fles gaat ze even in het wipstoeltje en als ze moe wordt leg ik haar in haar bedje, maar soms ga ik ook wandelen met de wagen of ik ga weg met de auto en dan slaapt ze in de maxi-cosi. De uitstapjes doe ik echter maar 1 keer per dag anders wordt het teveel onrustig voor Nova. In badje doe ik om de dag 's ochtends na het wakker worden en daarna meteen de fles. Dan is ze zo moe van het badderen en drinken dat ze vrij snel daarna weer in slaap valt. 's Avonds krijgt ze om een uur of zes, zeven een fles en dan gaat ze meteen daarna naar bed en om ca. tien uur maak ik haar wakker voor de laatste fles. Sinds 3 nachten slaapt ze nu tot de volgende ochtend door. Wel moeten we er om een uur of 5, 6 's ochtends uit om haar speentje te geven en dan pit ze weer effe door.

20. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Vaak is hij wakker, want dan is hij beneden.
    Als hij in de wipper ligt te slapen dan wachten we tot hij wakker wordt, maar meestal komt hij uit zich zelf op die tijd.
    Dan voeden we hem en wachten we even tot hij aan geeft dat hij moe is en brengen we hem naar bed.
    Om de dag doen we hem meteen in bad en brengen hem dan naar bed.

Deel Deze Pagina