Pfff mijn man en ik verschillen qua opvoeding over zowat alles van mening! Ik geef bv en vind het normaal dat een kindje dan 's nachts nog een paar keer komt. Ons zoontje heeft nog een late avondvoeding en een nachtvoeding of vroege ochtendvoeding. Overdag is hij wel erg snel moe (binnen een uur). Toch slaapt hij overdag telkens maar een half uur aan een stuk. Blijven liggen wil hij echt niet. Volgens mijn man komt dit doordat hij niet doorslaapt, maar ik denk dat dat helemaal niet zo gek is. Misschien ligt het wel aan zijn bedtijd. Hij ligt tussen 7 en 8 in bed, maar rond zessen is hij al zo moe.... Wat vinden jullie een normale bedtijd voor een kind van bijna 7 maanden? En zijn die nachtvoedingen zo erg? Mijn man denkt dat hij 's avonds iets van pap moet hebben, zodat hij doorslaapt, maar ik geloof niet zo in wonderpapjes en denk dat het de bv tegen zal werken. Tips/ervaringen?
Wij leggen dl ook om 7 uur op bed. Prima bedtijd voor zo'n kleintje! En helaas hier ook nog vroege ochtendvoeding. Ze krijgt om 22.30 laatste voeding (vaak in fles met rijstebloem) en dan wordt ze meestal rond 5 uur wakker voor een voeding. Af en toe red ze het tot 7.00 maar meestal niet hoor ... Overdag slaapt ze hier trouwens wel langer aan een stuk en kan ze langer wakker blijven. Wij beginnen de dag om 7 uur en dl slaapt alleen nog van 9.00 tot 9.30 en 12.30 tot 15.00. Af en toe nog van 16.30 tot 17.00, maar lang niet altijd.
Ervaringen: het komt vanzelf. Ik heb 4 kinderen waarvan alleen de vierde al met 8 weken helemaal doorsliep. De oudste (kreeg na 4 maanden kv) sliep na 8 maanden door, de tweede (volledig bv) na 25 maanden en de derde (ook volledig bv) met 13 maanden. De slaapcyclus overdag is zo'n 45 minuten dus het is normaal als een kindje na die tijd weer wakker is. Een baby doet vaak maar 1 of 2 slaapjes van meerdere uren achter elkaar. De rest zijn korte slaapjes. Een normale slaapcyclus voor een baby is dus bijvoorbeeld van 19:00 - 03:00, 03:00 - 8:00 en dan wat korte slaapjes overdag van een half uur tot een uur. Mijn ervaring is dat je uitzondering altijd heb maar dat helaas de uitzonderingen soms wel de regel lijken. Sara sliep met 6 maanden overdag ruim 3 uur achter elkaar en 's nachts 14 uur achter elkaar (dus zonder nachtvoeding). Maar dat is echt een uitzondering. De meeste baby's doen dat op die leeftijd nog lang niet.
Bedankt voor de reacties. Ik vind het ook niet erg op deze manier, ben er ondertussen wel aan gewend (de nachtvoedingen). Maar is het gek als een kindje na 45 min. al moe is overdag? Alles gaat verder goed: hij is vrolijk, eet goed, ontwikkelt volop. We gaan nu iets consequenter een schema aanhouden: voeden, evt. eten, samen spelen, zelf spelen, slapen. Vandaag wat meer op gelet, maar na het eten is hij al zo moe! Ook het spelen duurt niet lang. Vandaar dat ik dacht: is tussen 6 en 7 een normale bedtijd?
Pap is geen wondermiddel he Slaaptijden, Liv is dan wat jonger maar krijgt 5 uur a half zes een groentehap, tussen kwart over 6 en half 7 210/7 kv dus en dan naar bed dus ongeveer kwart voor 7 a 7 uur. Als hij echt om een uur of 6 zo moe is, dan doe je hem toch eerder naar bed? Waarom tussen 7 en 8 heeft dat een bepaalde reden? Warme douche/bad lekker insmeren, voeding en half 7 naar bed. Heb je een vrolijke frisse baby ondanks de korte slaapjes overdag? Dan heeft hij het simpelweg niet nodig! Heeft hij er wel last van dan misschien een naar jullie 'schema' kijken? Misschien kan je die hier even neerzetten. Heeft hij regelmaat? Liv wordt wakker tussen 9 en 10 krijgt geen nachtvoeding meer. Maar een nachtvoeding is helemaal niet gek hoor? Mocht jij er zelf las van hebben en heb je door dat het voornamelijk een slokje/troost is dan kan je eventueel af gaan bouwen. Maar kan me voorstellen dat je het kroelen ook nog wel even lekker vindt. Laat je niet gek maken en volg lekker jouw eigen gevoel.
Waarom zo lang rekken als je kindje om 18.00 u al aangeeft moe te zijn? Ik geloof dat als een kindje overdag goed slaapt, dat 's nachts ook doet. Hier sliep ze bijv. 3x 45 minuten en s nachts slecht, of 2x 60/70 minuten en 's nachts goed. Lukt het om je kindje na dat half uur nog even in slaap te sussen? Slapen moeten ze leren, en daar hebben ze soms hulp bij nodig Ik heb inbakerdoeken gebruikt bij dat helpen, en heb jaar heel lang in slaap gewiegd. Maar, toen was ze nog klein. Die wonderpap bestaat trouwens niet hoor. Ik gaf bv tot 4.5 maand, daarna kv met pap in de avondfles. Ze sliep alleen rustiger, en stelde de ochtendvoeding iets uit, maar echt doorslapen doet ze pas sinds 9 of 10 maanden.
Ons meisje is overdag ongeveer 2 tot 3 uur wakker en gaat daarna naar bed. 's Ochtends slaapt ze 45 minuten, 's middags 1,5 uur en eind vd dag ook nog als het lukt (ene keer niets, soms 45 minuten en soms moet ik d'r na 1,5 uur wakker maken). Na de fles van 19.00/19.30 uur gaat ze rond 20.00/20.30 uur naar bed voor de nacht. Ze slaapt dan door tot ongeveer 07.00 uur zonder wakker te worden. Wel of geen pap maakte trouwens geen verschil voor het doorslapen, dus daar geloof ik niet in. Ik denk dat het gewoon per kindje verschilt...
Onze zoon sliep rond die tijd nog bijna van voeding tot voeding.. Dus overdag: fles, verschonen, even rechtop houden en boeren, even knuffelen of op de buik, en hup weer zn bed in. Dus niks zelf spelen, samen spelen etc. Als hij moe was ging hij naar bed, ook als hij nog maar 45-60 min wakker was. Ik zou dat niet proberen te rekken, vaak worden baby's dan eerder wakker omdat ze te vermoeid naar bed zijn gegaan.
Mijn dochter ligt pas sinds kort om 19:00 in bed, hiervoor was dat altijd om 18:00 tot 7:30/8:00.langer hield ze het echt niet vol. Ik vond het prima, had ik lekker een lange avond. Verder sliep ze meestal 2 a 3 keer overdag en was ze max 3u wakker. Nachtvoeding krijgt ze sinds ze 14 weken was niet meer, thank God!!