waterpokken en bruiloft

Discussion in 'De lounge' started by Caithlin79, Feb 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Oh ik baal ontzettend momenteel. Ik heb morgen een bruiloft van een vriendin, waar ik al tijden naar uit zit te kijken.
    Nu hoorde ik van een andere vriendin dat haar zoontje (die ook komt) de waterpokken heeft. Het is net uitgebroken dus hij zit nog in de besmettelijke fase.
    Ik heb gelijk contact gehad met m'n moeder en ze weet niet zeker of ik ooit waterpokken heb gehad, ze dacht van niet.
    Op internet las ik dat het alleen gevaarlijk is voor de baby in de 5 dagen voor de bevalling tot 3 dagen na de bevalling en ondanks dat ik al ver in de zwangerschap zit verwacht ik niet op korte termijn al te bevallen.
    Maar wat nou als m'n dochters worden aangestoken en over 2 weken in die besmettelijke fase zitten?

Ik belde de verloskundige en hoopte op geruststelling, maar zij vond het juist vreemd dat die vriendin haar zoontje meeneemt terwijl hij waterpokken heeft. Niet alleen om mij maar ook om andere (eventueel kwetsbare) mensen die op die bruiloft aanwezig zijn.
    Er is ook iemand die net zwanger is, eerste trimester, geen idee of zij ooit de waterpokken heeft gehad. Weet wel dat het in het eerste trimester potienteel heel gevaarlijk kan zijn voor het vruchtje.

Ik heb net met haar gebeld en ze gaat even met de huisarts overleggen.
    Maar pfff... zit me er nu wel heel druk om te maken :( Wat vinden jullie, overdrijf ik?

2. Meilan

Meilan Bekend lid

Oct 18, 2008
    639
    0
    0
    Liner Manager
    Antwerpen
    Ook ik vind het heel vreemd dat ze haar zoontje toch gaat meenemen, ondanks de waterpokken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet.
    Moest ik in jouw schoenen staan, ik zou niet goed weten wat gedaan. Ik denk dat ik die vriendin (hoe close zijn jullie?) toch zou bellen om dit te bespreken. Het is idd niet enkel voor jou, maar ook voor andere mensen en kinderen (!) daar aanwezig. Moest ik met mijn dochter op een bruiloft aankomen en ik hoor dat er een kind met waterpokken in de besmettelijke fase aanwezig is, ik zou hier absoluut niet mee kunnen lachen! Doe je naar mijn mening gewoon niet.

Veel succes!

3. Elena22

Elena22 VIP lid

Feb 10, 2010
    8,116
    1,801
    113
    Kraamverzorgende
    Ik vind niet dat je overdrijft hoor!
    Vind het een beetje raar van die vrouw dat ze haar besmettelijke kindje mee neemt :( Kan je niet die vrouw bellen en je ongerustheid uitte en vragen of ze haar zoontje thuis laat (uiteraard met oppas)?

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,042
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    Volgens mij is het niet meer besmettelijk als het al te zien is!
    De besmetting vind daarvoor plaats.

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ja ik heb haar net al gebeld, daarom gaat ze nu ook de huisarts bellen.

Zij zegt dat je het in principe overal kan krijgen. Ook op de creche, op school etc. Dus dat haar kind weghouden geen garanties biedt. (ik zei dat je het daarom niet gelijk hoeft op te zoeken)
    Ook dacht ze dat haar zoontje het van háár had gekregen, dus dat ze dan ook niet zou kunnen komen. Maar dat lijkt me sterk, want ze heeft het zelf als kind al gehad, dan kan ze dat nu toch niet meer overdragen?

Maar goed, ze laat het nu van de huisarts afhangen. Als die zegt dat het verstandig is haar zoontje thuis te houden, dan doet ze dat. Ik hoop maar dat ze zo'n advies krijgt, mijn voorpret voor de bevalling is momenteel even helemaal weg uit bezorgdheid voor het babytje in m'n buik :(

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Zolang er vochtblaasjes zijn is het besmettelijk.

7. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

Jun 26, 2006
    2,646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    Ik weet niet wat de relatie van de moeder van het besmette jongentje is en jouw vriendin maar als ik me even in de andere situatie breng en stel mijn broer zou trouwen en een van mijn kindjes heeft de waterpokken (en ze zijn er niet ziek van) zou ik ze ook gewoon meenemen.

Daarbij is iemand al besmettelijk 2 dagen voordat het uitbreekt. Misschien heeft papa het ook al onder de leden en die kan jou ook aansteken (om maar even iets te noemen)

Verder kun je het inderdaad ook overal oplopen en er is uiteraard ook een grote kans dat je niet besmet wordt.

Misschien ben ik een van de weinige die zo denkt, sorry

8. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik denkd at je het niet gehad hebt als kind, als je moeder het niet meer weet.

want een kind met de waterpokken vergeet je niet zo snel meer .

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Waterpokken zijn inderaad al van te voren besmettelijk het heeft daarom ook geen zin om een kind thuis te houden van het kdv/psz of school. Maar in deze situatie hebben de kinderen van to het kind met de waterpokken nog niet ontmoet in de afgelopen tijd. En in deze situatie kan ik me heel goed voorstellen dat to er ook niet op zit te wachten!

Hoop voor je dat je vriendin haar zoontje niet mee neemt naar de bruiloft, want dat zou het beste zijn. Hoewel het volgens mij wel heerst op het moment! Hier ook een oppaskindje met waterpokken en ik duim dat ze het hier niet krijgen.

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ze neemt haar zoontje niet mee! Ze gaf toe dat ze het in mijn plaats ook niet prettig zou vinden als ik mijn kinderen dan meenam met waterpokken.
    Ook is de kans er gewoon dat ik risico loop of de kleine, hoe klein ook.

Ik voel me er nu wel een beetje rottig onder, want ik weet dat ze heel graag haar zoontje mee had genomen en daar wel een beetje van baalt. Maar ben wel heel blij dat ik me er niet meer druk om hoef te maken :)

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Nou het is natuurlijk zo dat je iets nooit 100% kunt voorkomen. Ik kan zelfs besmet raken in de supermarkt, dat weet ik best.

Maar nu de kennis er ís dat hij de waterpokken heeft en in de besmettelijke fase zit en er sowieso 2 zwangeren aanwezig zijn, wanneer je dan toch je kindje meeneemt stel je die mensen dus bewust bloot aan een risico.
    Afstand houden heeft ook niet zoveel zin, want de kinderen zijn echt gek met elkaar dus gaan zeker met elkaar spelen en ravotten.

12. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Gelukkig! Hoef je je er niet meer druk om te maken en kun je lekker genieten morgen. Veel plezier! En niet rottig over voelen andersom had zij ook niet gewild dat jij jouw waterpokkindje mee had genomen. Overigens wel "geluk" dat hij ze al heeft, voor hetzelfde geld had hij ze zondag gekregen (dan was hij wel besmettelijk en er wel geweest).

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dank je wel! En idd je hebt gelijk, ik ben ook erg blij dat we het nu vantevoren weten en er rekening mee kunnen houden :)

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,861
    3,373
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hopelijk kan de huisarts uitsluitsel geven... Bij onze dochter op het kdv heerste het, toen ik 37 weken zwanger was. De helft van de kindjes was gespikkeld ;) .

Thuishouden had toen natuurlijk al geen zin meer. Huisarts en vlos gaven aan dat het ook niet zo'n groot probleem was volgens mij, dat ik me er in elk geval niet druk om hoefde te maken. Voorkomen kon tóch al niet meer. (uiteindelijk heeft ze het niet gehad overigens)

Ik heb zelf met 34 weken ofzo nog wel (heel licht) gordelroos gehad (broertje van de waterpokken) , maar ook dat was niet gevaarlijk volgens vlos/huisarts.

Ik snap dat het in dit geval rot is. Het gaat niet om je eigen kindje. Maar ik kan me ook voorstellen dat de andere ouders, het kindje gewoon meenemen.
    In de meeste gevallen is het ook zo, dat andere ouders met kinderen (boven het jaar) het maar liever gehad willen hebben bij hun kindje... Híér ook zo.. ! Maar de oudste heeft het helaas nog steeds niet gehad.
    Op dit moment zit ik er even niet op te wachten, met een heel kleintje - maar anders... hou ouder hoe meer last, dus laat ze het maar jong krijgen...

Maar oke, ik ben benieuwd wat de huisarts zegt.

Wel een rottige situatie zo in elk geval...

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    @Athina, je idd hier net zo hoor! De meiden hebben het dus ook nog niet gehad, wat mij betreft mag het ook nu komen, dan hebben ze het gehad.
    Maar in mijn specifieke hoogzwangere situatie toch liever nog ff niet ;)

16. Eltime

Eltime Actief lid

Jul 17, 2009
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat het is opgelost, ik zou het ook raar vinden als ze haar zoontje mee zou nemen.
    Zelfs al zou jij het niet krijgen en je dochters wel, dan mogen ze na de bevalling niet eens bij de baby in de buurt komen als ze net dan de waterpokken, ook niet een pretje!
    Veel plezier morgen ;)

17. Dithje1982

Dithje1982 Actief lid

Jan 16, 2008
    310
    0
    0
    Emmen
    Denk dat je goed gehandeld hebt, ook goed aan andere gedacht ;)

18. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Wat leuk een bruiloft!! :D

19. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Je hebt goed gehandeld, fijn dat ze haar zoontje niet mee neemt. Erg jammer voor hun, maar het is niet anders! Ik vind zowieso dat ze dat niet kunnen maken tegenover anderen.
    Toen ik nog 4 weken 'moest' kwam er een vriendin langs, haar zoontje had ook de waterpokken. In de nog besmettelijke fase, ik heb zelf wel waterpokken gehad maar mijn 2 jaar oude zoontje nog niet. Ik heb ze toen ook weg gestuurd en met de verloskundige gebeld. De kans was groot dat mijn zoontje het zou krijgen, 2 weken incubatie tijd en ongeveer 2 weken besmettelijk. Dus zou hij niet bij de baby mogen komen en volgens de verloskundige niet eens in één huis mogen zijn. Hoe doe je zo'n kind een trauma aan. Goed dat ik mijn gevoel gevolgd heb, kindje is een dikke week te vroeg geboren. Was dan dus nog volop besmettelijk geweest.

Maar wat ben ik in die periode tegen veel situatie aangelopen, ging ik lekker zwemmer was er ook een kindje met open waterpokken. Ik ben niet bang dat mijn zoontje de waterpokken krijgt maar wel op dat moment! Leek me een akelige situatie!

20. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

nee het is besmettelijk zolang het nog niet is ingedroogd zeg maar, dus als ze er zijn dan zijn ze juist heel besmettelijk maar idd ook van te voren.

Ik vind het ABSURD!! dat iemand zijn kind met waterpokken meeneemt en bewust andere mensen hieraan blootstelt, het is gevaarlijk in je laatste paar weken idd (en als je dochter het krijgt is dat pas over 2 weken en kan dan 1 week besmettelijk zijn minimaal) dus dan zit je op je termijn dat je "mag" bevallen..

Ik zou eerder die persoon aanspreken maar goed dat ben ik , omdat ik het echt asociaal vind om dat te doen, daarnaast zijn veel kindjes met waterpokken toch niet echt in hun hummetje dus horen toch gewoon thuis..

Share This Page