Ons meisje van net 3jaar wordt straks 2weken gescheiden van onze "tijdelijke" logee. Hoe gaan we die 2 weken helder maken voor haar? Alles wat geweest is is bij haar gisteren en alles na het slapen (ook middagslaapje) is morgen. Wanneer we later op de dag wat doen dan moeten we het al duidelijk maken (bijv. We gaan nu eten, dan opruimen en daarna op visite) Iemand ideeën? Ik kan alleen een aftelkalender bedenken maar zou ze dat al snappen? Ze is echt net 3
Wij hebben vorig jaar een aftelkalender gebruikt omdat zoon steeds wilde weten wanneer we nu eindelijk op vakantie gingen. Hij was toen nog geen drie, maar dat ging best. Voor Sinterklaas, toen was hij wel drie, hebben we het ook weer gedaan. Maar toen boeide het hem minder, geloof ik. Wij gebruikten altijd de termen 'lange slaap' en 'korte slaap'. Bij de korte slaap is ons naar-bed-ritueel korter (geen tandenpoetsen, geen verhaal) en na de korte slaap ontbijt je niet. Dus dat verschil was onze zoon al wel redelijk duidelijk. Hij mocht alleen na de lange slaan een sticker plakken.
Een aftelkalender kan goed bij een 3 jarige. Je maakt dan visueel hoeveel nachtjes het nog zijn. Je kan deze kalender er dan steeds bij halen en samen tellen, als ze er naar vraagt. Iedere avond, voor het slapen gaan, het aftekenen of sticker plakken.
dat is echt wel te doen hoor. onze zoon heeft al eens afgeteld met 2 jaar wij deden het toen met een snoeppot elke dag mocht er 1 snoepje uit. en als de pot leeg was kwam papa weer thuis (4,5 mnd later) hij wist erg snel dat hij elke dag een snoepje mocht. en zei ook steeds als pot leeg is komt hij terug
Ik zou het trouwens alleen doen als het kind ook zelf ernaar vraagt wanneer het zo ver is. Als ze er helemaal niet zo mee bezig zijn, maak je er misschien zelf iets heel 'zwaars' van op deze manier.
Wij hebben met 2/3/4jr ook vaak aftelkalenders gebruikt (ook als belonings-kalender). Vond ze altijd erg leuk en meestal ook effectief. Begrijpen deed ze t zeker, vanaf 2,5 wist ze ook welke dag t was en wat ze op de verschillende dagen deed (zwemmen, psz).
Idd mee eens. Soms is het helemaal niet nodig. Mijn vriend ging vorig jaar een week van huis en uitleggen aan mijn zoontje dat hij op vakantie was ging prima. Dus als je dochter er zelf om vraagt zou ik m ook maken. En dat kan idd best voor een 3 jarige.