Opruimen, advies nodig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lumiere, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn zoon wil wel opruimen voor papa maar als ik met hem ben weigert hij.

We zijn er spelenderwijs mee begonnen: hij heeft een bak met spulletjes waar hij in bad mee speelt. Als hij uit bad wil en mijn vriend zegt dat hij alle spulletjes in de bak moet doen, dan doet hij dat (na enig protest). Maar als ik met hem bed kan ik op mijn hoofd gaan staan, het bij wijze van spreken in het chinees zeggen, maar hij weigert om ook maar 1 speeltje in de bak te doen. Ik heb het vragend geprobeerd, gebiedenderwijs, zelf het voorbeeld gegeven, gecomplimenteerd als hij het wel doet, maar dat helpt allemaal niets.

Speelgoed in de tuin of in de woonkamer idem dito. Vanavond had hij alle spullen buiten liggen en hij wilde vlak voor bedtijd nog tv kijken. Okay, zei ik, ruimen we eerst de spulletjes op, pak jij de bal maar. Nee, zegt hij. Tv kijken! Eerst bal pakken, zei ik. Hij probeerde naar binnen te glippen maar de deur was dicht. Gaat hij op de stoep liggen brullen. Uiteindelijk heb ik hem brullend en wel opgetild en pal naast de bal neergezet. Waarna hij uiteindelijk die bal pakte en naar de schuur bracht.

Ik verwacht echt niet dat hij het hele huis opruimt, maar opruimen hoort er wel gewoon bij. En het frustreert me dat mijn vriend het wel voor elkaar krijgt.
    Wat kan ik hierin beter doen?

Oja, hij is bijna 2

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hmm... lastig zeg! Hier vind hij opruimen al van kleins af aan erg leuk. Het is begonnen als een baby-dreumes spelletje, maar inmiddels ruimt hij bijna altijd op als ik het vraag.
    Wat denk ik wel belangrijk is, is om vol te houden als je iets van hem vraagt, dus dat doe je goed en dat zou ik voortzetten.
    Hier had hij vorige week een broodje gekregen die hij lopend op at, maar halverwege leek het hem leuk om het brood in stukjes te trekken en dan op de grond te gooien. Dat moest hij van mij stukje voor stukje opruimen. Heb hem inderdaad ook steeds naast het stukje gezet, z'n hand naar beneden gebracht om het op te pakken en dan aan de hand mee nemen naar de prullenbak.
    Maar volgens mij gaan we nu ook een lastige fase in, ze worden bijna 2 he, dus ik denk dat we nog wel wat te verduren krijgen. ;)

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon samen doen, hem aanmoedigen, en klaar. Ik zou er geen strijd van gaan maken, want dat levert je niks op. Dus blijven proberen met aanmoedigen, positief blijven etc. 'Oh, pak jij even de bal? Dan pak ik de hark!' Doet hij het niet? Dan probeer je of het alsnog samen lukt ('Kom, leggen we samen de bal even in de schuur!'), werkt ook dát niet, tja, morgen weer een dag ;)

4. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je dagen op schema leeft kan je leuke dingen plannen aansluitend op de momenten waarvan je weet dat het problemen oplevert. Dus als hij dan niet snel helpt gaat t van tv tijd af. Of als hij na het in bad gaan niet de spullen opruimd gaat het vd voorleestijd af.

Wat dat gillen betreft zijn wij er snel vanaf gekomen door het op een belachelijke manier na te doen. Dan gaat onze zoon lachen en is hij weer afgeleid. Maar ja geen idee of dat nog werkt als hij bijna 2 is. Sowieso nooit de zin geven bij zulk gedrag.

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon heeft heel snel in de gaten wanneer hij iets "wint", dus zijn zin geven was ik niet van plan haha.

Samen doen heb ik geprobeerd, maar hij gaat gewoon zitten kijken hoe ik alles doe en reageert totaal niet als ik hem vraag of verzoek iets te doen. Totdat ik hem zoals vanavond oppak en naast de bal zet, dan is het heel hard brullen.

Hij mag van ons voor het slapen altijd nog een kwartiertje tv kijken, daar hecht hij waarde aan. Maar ik vraag me af of hij het al kan begrijpen dat er tv-tijd afgaat als hij niet helpt opruimen. Zou hij niet te jong zijn om dat verband al te leggen?

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    besef van tijd heeft ie natuurlijk nog niet..
    dus tijd afnemen zal ie dan denk ik ook niet snappen.
    dl luistert vaak ook beter naar papa dan naar mij..
    papa is zo groot en zijn stem is zo zwaar..
    dus dat herken ik wel dat naar mama minder goed geluisterd word.
    denk dat je vooral consequent moet blijven dat ie echt meehelpen moet.
    misschien kan je daar ook wel weer een stickersysteem voor instellen..
    elke dag dat ie goed geholpen heeft met opruimen stickertje plakken.
    is dat iets?

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hij is nog geen 2, tijd afpakken gaat echt niks uithalen... Net zoals een stickersysteem, tuurlijk zijn stickers leuk, maar de connectie leggen 'oh als ik opruim krijg ik een sticker!' legt hij echt nog niet.

Hier op de psz zingen ze een opruimliedje, moedigen ze keer op keer aan samen op te ruimen, en that's it. Dat kwartje valt vanzelf wel ooit, nogmaals; ik zou hier geen strijd van maken.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik ben gewoon heel streng. Niet opruimen is niet met het volgende spelen/tv kijken of welke volgende activiteit dan ook. En als ze drama schoppen mogen ze dat op de gang doen en daarna alsnog opruimen.
    Wel help ik vaak met opruimen en geef ook altijd een complimentje of bedank ze als ze het gedaan hebben.

Deel Deze Pagina