waterpokken en school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yolanthe, 20 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

    Agter Fanatiek lid

    3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Goh, ik zou het als ouder gewoon vervelend vinden als ik kennis van de ziekte had en ik mn kind toch een ander laat besmetten.
    Het is tenslotte geen waterpokke feestje waar je je kind bewust naartoe stuurt, of wel?
     
  2. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Maar het heeft totaal geen zin om je kind thuis te houden van iets waar hij/zij de dagen voordat hij/zij waterpokken kreeg nog was. Ik had haar niet naar het ziekenhuis, bejaardenhuis, babygroep waar ze nog nooit geweest was gestuurd hoor, omdat ze daar nieuwe mensen had kunnen besmetten. Ook als het vakantie was geweest in de dagen voordat ze waterpokken kreeg,dan had ik haar niet laten gaan omdat ze dan nog niet haar klas had besmet.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja als je al een week tot 14 dagen besmettelijk bent geweest.. is het een illusie om te denken dat er iemand in de klas nog niet in aanraking is geweest ermee

    vandaar dat zowel scholen als rivm zeggen dat je er gewoon mee naar school kunt.

    en ja ik zou wel zorgen dat de pokjes niet ineens vol zand zitten of dat je kind de vochtblaasjes overal aan afsmeert door een shirtje met lange mouwen of een lange broek aan te trekken.. dat is gewoon wel zo hygienisch.
     
  4. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

    Klopt niet, je bent langer besmettelijk NA je blaasjes dan voor je blaasjes!
    Ouders Online: Vraagbaak kinderarts - Archief
    Wanneer besmettelijk
    In welk stadium zijn waterpokken nu besmettelijk? De ziekte is besmettelijk 5 dagen voor de eerste huidafwijkingen onstaan tot 7 dagen na het onstaan van de laatste waterpokken. Dit kan dus vrij lang zijn.
     
  5. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Tja, alleen is de kans dat iemand in je gezicht ademt/ niest/ oid een stuk groter dan dat je een blaasje aanraakt. Zeker als je lange mouwen en broek aan trekt.
    De verkoudheid die voor de waterpokjes komt is het aller besmettelijkst.
     
  6. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ik zou je kind zeker vlak voor de vakantie thuis houden. Ik zou er niet blij mee zijn als mijn kindje vlak voor de vakantie besmet zou worden. Dus dat van 'ze moeten het toch een keer krijgen' kan je niet voor iemand anders beslissen.
     
  7. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Maar dat heeft dus geen zin als ze elkaar de dagen ervoor nog hebben gezien. De besmetting is allang geweest, dan kan je alleen maar hopen dat hij/zij het niet krijgt.
     
  8. cherie

    cherie VIP lid

    18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    ik heb er voor gekozen mijn kind toen thuis te houden. STEL! mijn kind had andere kindjes nog niet besmet (die ook baby echt kleine broertjes/zusjes hadden) dan wil ik het risico niet lopen om mijn kind "bewust" andere kinderen te laten besmetten. ik was er niet blij mee toen ik een klein babytje had een ander bewust zonder medeweten een kindje met waterpokken meebracht.
    weet je het niet is het een andere zaak dan kan het gebeuren pech dan.. maar als ik het kan voorkomen probeer ik dat.
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Door je kind MET blaasjes naar school te sturen verdubbel je de blootstelling en dus ook de kans op besmetting. Of eigenlijk, meer dan verdubbelt. Dus hartelijk dank voor het besmetten dan maar!
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal niet gezegd dat de besmetting al heeft plaatsgevonden. Er is een kans dat er al besmet is, maar dat hoeft nog niet gebeurd te zijn. Door toch te sturen verdubbel je voor de omgeving de kans op besmetting. Daar zitten mensen echt op te wachten vlak voor de vakantie.
     
  11. yj81

    yj81 Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Vraagje voor de moeders die het niet leuk vinden dat een kindje met waterpokken toch naar school gaat en misschien hun kind besmet:Zou je dan liever hebben dat je kind het pas op volwassen leeftijd krijgt?Ik had juist liever dat mijn dochter het zo vroeg mogelijk kreeg,dan ben je er maar vanaf toch?ik heb haar dan ook gewoon naar school gebracht vorig jaar.De week erna waren er nog twee kindjes die het hadden.Die vervolgens ook gewoon naar school gingen.het RIVM zet het niet voor niks op de site toch?
     
  12. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Blootstelling aan waterpokken zorgt niet per definitie voor besmetting en hoe langer het contact duurt hoe groter de kans is dat er besmetting plaats vindt. Het is toch ook niet zo dat zodra er één kindje de waterpokken heeft dat meteen iedereen het heeft.
     
  13. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ik had gewoon liever gehad dat ze het helemaal niet gekregen hadden en ik ze de vaccinatie had kunnen laten geven. Dan waren ze stukken beter af geweest.
     

Deel Deze Pagina