Hoi, Mijn zoon is nu 2 maanden en ik vraag me af of hij niet te weinig slaapt. S'ochtends wordt hij vaak rond 7 uur wakker voor een fles (heeft dan de nacht doorgeslapen). Na de fles en even knuffelen gaat hij weer zn bedje in tot ong 9 uur/ half 10. Daarna slaapt hij niet meer dan 15 minuutjes achter elkaar tot ong 8 uur in de avond. Overdag slaapt hij alleen even in de box, de maxicosi, auto, wipper e.d. Als ik hem rond 1 uur in zn bedje leg, huilt hij verschrikkelijk, en het lijkt ook of hij niet echt moe is. Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt! Mirro
Dit lijkt me inderdaad erg weinig slaap en je hebt kans dat je kindje niet naar bed wilt omdat hij over zijn slaap heen is. Bespreek het in ieder geval een keertje op het CB. Zij kunnen je goeie tips geven, bijvoorbeeld over inbakeren. Wat bij ons erg hielp is een heel strak ritme hanteren. Slapen, eten, spelen, slapen, etenl, spelen. Slapen wordt gedaan in bed, met de gordijnen dicht. Ook al slaap je niet of wil je niet slapen, toch in bed liggen (dat duurde een week en nu slaapt ie altijd keurig). We kijken goed wanneer ons kindje moe wordt (standaard zo'n 2 uur na wakker worden) en leggen hem dan nog wakker in bed. Kan ie spelen maar ook lekker in slaap vallen. Bij twee maanden was dit ons ritme: 8:00 wakker + fles 9:30 naar bed, minimaal 45 minuten, maximaal 60 minuten slapen / in bed blijven 10:30 aankleden en fles 11:45 - 12:00 naar bed 2,5 uur in bed (min 2 u / max 2,5 uur) 14:00 fles 16:30 slaapje in de box of in bed (30 - 45 min) 18:15 fles 19:30 naar bed met bedritueel (eerst in bad bijvoorbeeld) 22:30 laatste voeding Een kindje van 2 maanden slaapt gemiddeld zo'n 16 - 17 uur per dag maar dat kan erg verschillen. Je hebt kindjes die met 12 uur afkunnen en sommige hebben 20 uur nodig. Maar slaap is nodig om te groeien en alles te kunnen verwerken.
Dat is idd weinig slapen. Ik zou zeggen overdag altijd in zijn bed laten slapen. Niet in de box of in de wagen etc. Bij eerste tekens van vermoeidheid, direct in bed leggen. Uiteraard zal hij in het begin flink protesteren. Als je wil dat je baby goed aan zijn slaap komt en uitgerust is, dan zou ik volhouden om hem voor zijn slaapjes in bed te leggen. Daar krijgt hij de meeste rust.
Bedankt voor je antwoord! Wat wel goed is om te weten is dat hij niet moe is. Als hij een paar keer geeuwd dan leg ik hem in bed en slaapt hij 10 minuutjes. Daarna is hij echt klaar wakker. En wat ik me ook afvroeg, hoe doe je het met het schema als je weg moet? Ik denk nl dat mijn kleintje door alle uitstapjes het ritme kwijt is en gewend is geraakt aan hazeslaapjes..
Hi! Klaar wakker is erg bedriegelijk bij babies omdat zij heel goed over hun slaap heen kunnen stappen maar op den duur breekt dit ze op (ze groeien niet goed meer en raken oververmoeid). Mijn uitgangspunt is dat twee slaapjes per dag 'goed' moeten zijn (en twee voedingen) dat betekent dus dat die thuis gebeuren. Als we een dagje weg zijn geweest dan wil ik de volgende dag proberen de rust terug te brengen. En ik heb er eerst voor gezorgd dat het ritme erin zat voordat ik echt uitstapjes ging maken. Voordat het ritme er goed in zat ging ik dus alleen wandelen op slaaptijden (omdat hij altijd in slaap viel in de wagen). Nu kan ik daar flexibeler mee omgaan omdat hij goed in ritme blijft. Ik zou het echt eens bespreken met het CB. Ze hebben hiervoor vaak goeie tips
Ik weet niet hoeveel je uitstapjes op een dag doet? Als je vaak veel weg bent dan is er uiteraard geen ritme in te brengen. Maar als je kleintje er prima op reageert en niet zoveel slaap nodig heeft, dan is er niets aan de hand. Toen mijn zoontje zo jong was, probeerde wij niet elke dag veel uitstapjes doen. Toen hielden overdag toch wel rekening met zijn slaapjes. Nu nog trouwens. Hij werd nl. flink chagrijnig als hij niet voldoende sliep. Natuurlijk gingen we weg, maar niet te vaak hele dagen. 's Avonds daarentegen hielden we er geen rekening mee. We namen hem mee en hij sliep daar gewoon de hele avond.
Ons schema is als volgt: 04.00 - 1e voeding tot 09.00 slapen. Dan 09.30 2e voeding dan tot 11.00 wakker in de box. 11.00-12.30 slapen dan een uurtje wakker in de box Dan 13.30 3e voeding. Dan meestal wakker tot 18.00 met meestal tussendoor 2 x hazenslaapje in bed of in de box. Of in de kinderwagen als ik naar buiten ga. Dan om 18.30 de 4e voeding. Dan van 19.00 tot 20.30 weer een slaapje Om 22.30 de laatste voeding. En dan slapen tot 04.00. Had graag dat ie de nachtvoeding weg laat, maar goed, dat komt ook nog wel ooit.
Vind het wel grappig, had net een onderwerp neergezet over voeden op verzoek en nu lees ik hier allemaal schema's. Houden jullie je er echt strikt aan? Mijn dochter krijgt eten als ze wakker wordt en als ze na de voeding nog niet moe is speel ik even met haar of leg haar in de box. Als ze moe is gaat ze meteen weer naar bed. De tijden van voeden verschillen dus heel vaak omdat ze zich niet elke dag op dezelfde tijden meldt. Ze is meestal na de voeding een half uur a drie kwartier wakker, maar 's ochtends na de voeding is ze vaak zo moe dat ik haar meteen weer in bed leg. Ik moet zeggen dat het 'voeden op verzoek' heel erg goed gaat. Ze reageert er steeds beter op.
Hallo, Onze zoon is nu ruim 2 maanden. Hij slaapt nog tussen iedere voeding in. We geven hem om de 4 uur een fles. Ons schema is als volgt: 6 uur fles --- rond 7 uur terug in bed tot 10 uur 10 uur fles --- rond 12 uur terug in bed tot 14.30 uur 14.30 uur fles--- rond 16.30 uur terug in bed tot 19.00 uur 19.00 uur fles --- rond 20.30 uur terug in bed tot 23.00 uur 23.00 uur fles --- rond 23.30 uur fles Hij wordt dan rond 5 uur wakker en dan rekken we tot 6 uur Wij geven de fles, even knuffelen op schoot, even in box spelen en dan naar bed. Iedere keer hetzelfe ritme. De ene keer haalt hij het niet hoor tot de voedingstijd, maar dan proberen we het te rekken. Het is niet dat hij dan honger heeft, maar dat hij wakker wordt en zijn slaap niet meer kan pakken. Baby's moeten leren om zelf in slaap te vallen en als ze wakker hun slaap weer opnieuw te pakken. Ze komen iedere paar uur in hun slaap op de oppervlakte. De ene wordt wakker, de ander slaapt door. Gr Karin
Oh ja, om je vraag te beantwoorden over de uitstapjes. Ik probeer zoveel mogelijk thuis te zijn op slaaptijden. maximaal 1 x per dag erop uit. Ik vind het het makkelijkste net voor of net na een voeding thuis te zijn. Dus als ik om 15 uur bij iemand op visite wil zijn, thuis de voeding geven en meteen daarna toe, of daar de voeding geven en dat hij in de rijswieg kan slapen. Ik hou dan wel het ritme aan, maar slaapt hij in de rijswieg. Ik probeer het wel zo min mogelijk te doen. Onze zoon heeft veel temperament, zoals de cb arts zegt. Hij heeft veel behoeft aan de 3 R's. Gr Karin
Hai, Ik voed ook op verzoek, en ik merk dat er vanzelf wel een zekere regelmaat in komt. Ik vind het altijd zo sneu om dr wakker te maken als ze zo lief ligt te slapen....