3,5 jaar en nog niet zindelijk

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shaana, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven over wat al een tijdje speelt.
    Mijn dochtertje is komende maandag 3,5 jaar en gaat volgende week wennen op de peutergroep. Dat wilt zeggen dat ze tot 14.00 uur op school blijft en begin ik me af te vragen wat nou als ze moet poepen?
    Dat doet ze namelijk nog steeds in de luier met alle bijbehorende ritueeltjes.
    Tijd geleden hebben we dagelijks met haar zitten oefenen met als verstopping tot gevolg. We hebben toen besloten, ook op advies van de huisarts om het te laten rusten 'het komt vanzelf wel, ze is nog maar net 3' werd er toen gezegd. Maar dan begint de vraag weer, maar wanneer komt het dan vanzelf? Als we niet met haar oefenen, hoe zal ze dan de 'nood' voelen om het überhaupt te proberen? Soms zeggen we wel dat ze op de wc hoort te zitten, al een grote meid is en mama super trots is op haar. Dan zegt ze daarop; jaa want al mijn vriendinnetjes gaan ook naar de wc, dus ik moet het ook wel doen hoor. Maar als het zover is, wilt ze niet eens in de buurt van de wc staan of horen...
    Moeten we hiermee toch weer naar de huisarts, doorverwezen worden naar het ziekenhuis?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Hier ook een even oude peuter en niet zindelijk. Wij willen de zomer de kans geven nog en daarna naar een kinder bekkenfysio gaan.

3. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor je bericht. Waarom specifiek een bekkenfysio?

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Omdat hij zijn plas totaal niet voelt aankomen en er ook geen controle over heeft als het loopt. Dus we denken dat we daarin hulp kunnen krijgen :)

5. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Op die manier. Mijn dochter plast prima op de wc sinds 2,5 ongeveer. Dat had ze met 2 dagen al onder de knie en geen enkel ongelukje gehad sindsdien. Maar dit laat echt lang op zich wachten...
    Hoop dat het bij je kleine snel lukt allemaal, voel met je mee!

6. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Niemand die me kan helpen, wat tips heeft...? Hoe hebben andere moeders dit aangepakt?

7. kimmaikel24

kimmaikel24 Fanatiek lid

22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Zoontje was ook “pas” met 4 jaar zindelijk.
    Wij hebben er totaal geen druk op gelegd. Als we thuis waren geen luier om.

8. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij deden met drie de luier af en niet meer om. Eindeloos gedweild en geschept tot bij meneer na twee maanden het kwartje viel.

9. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Onze jongste is in maart 4 geworden. Was er ook totaal niet aan toe maar ja..toen moest hij naar de basisschool en daar waren ze niet blij met een luier.. ik had naar mijn idee echt alles gedaan (zelfs de peuterspeelzaal leidster heeft van all e geprobeerd). Toen ineens bedacht ik: oké, hij is vier.. beloningssysteem moet te begrijpen zijn. Ik heb 25 kleine kadootjes gekocht en allemaal ingepakt. In een grote mand gedaan en bij de wc gezet. Zodra hij plaste of poepte mocht hij een kadootje uitpakken. Binnen een ochtend was het voor elkaar. En met drie dagen zonder kadootjes. Wie weet kan dit idee iemand anders helpen. Succes!

10. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat een leuk idee, zo maak je het heel concreet voor ze. Poepen op wc= cadeautje pakken.

Heb je al boekjes over poep en poepen? Er zijn hele leuke.
    Verder: kan ze goed zitten op de wc, heb je een krukje en brilverkleiner bijvoorbeeld?
    Misschien leuk om de wc samen "mooi" te maken? Iets leuks ophangen of leuk wc papier te kopen, iets van zeep wat ze leuk vindt, grappig handdoekje. Ik zeg maar wat.

Mijn oudste was al zindelijk met 2 jaar maar na een paar pijnlijke incidenten met poepen wilde ze een jaar lang niet op de wc poepen. Ze deed het altijd 's avonds in bed, in haar luier. Na een jaar ging het ineens vanzelf.
    Je mag overigens best benoemen dat die poepluier echt vies is en dat het op de wc hoort.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.949
    14.996
    113
    Dochter hier, bijna 2,5, vindt poep in dr luier zooooo vies. Hopelijk helpt dat hier. Vandaag wilde ze ineens geen luier meer aan maar potje plassen. Geen idee wat de dag gaat brengen, tis dr nog niet gelukt namelijk.

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ze is oud genoeg om wel te begrijpen dat poepen in de wc moet gebeuren. Ik zou er dan mee gaan beginnen dat als je ziet dat ze begint te poepen dat ze dit met luier en al, staande zoals anders maar wel in de wc ruimte of badkamer. Zo leert ze dat ze dit daar gaat doen.
    Zodat daarin gewenning is dan kan je haar leren om op de wc te gaan zitten als ze moet poepen met de luier gewoon om. Zo leert ze het zittend te doen.
    Als dit gewend is dan kan je de luier losser om doen, dat er wat "bungel" ruimte is in de luier. Zo leert ze dat de ontlasting gaat vallen.
    Volgende stap kan zijn dat je stiekum een gat in de luier hebt geknipt en dat dan dus de ontlasting door het gat valt, terwijl zij het weet dat de gewoon in de luier poept.
    Zo kan je stapsgewijs er naar toe werken dat ze haar ontlasting leert doen op de wc.

Alle stappen wel rustig aanpakken zodat ze bij elke stap merkt na een paar keer dat het niet zo eng is als ze dacht. Wel rustig doorzetten, niet afhaken als ouders als ze bang is. Jij bent als ouder haar zekerheid, jij bied de veiligheid die ze nodig heeft. Niet die luier.

13. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Mijn dochter poepte ook altijd in haar luier, ze kwam dan vragen om een luier. Als ze klaar was maakte ik haar schoon en deed haar onderbroek weer aan.
    Dit zo gelaten omdat ze het anders zo lang op hield dat ze verstopt was.

Ze kwam op een gegeven moment zelf naar me toe dat ze op de wc wilde poepen. Dus ik denk ook dat het vanzelf wel komt.

14. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Daar was ik na 2 dagen al helemaal klaar mee... knap dat je dat vol kon houden.

Hier een kleuter die 3 a 4 maanden voor hij naar school ging plaszindelijk was. Poepzindelijk 1 maand later.
    Daarvoor liepen alle pogingen op niks uit ( ja een berg werk voor mij,meneer zelf vond het niet erg :rolleyes:)

Gewoon op een zaterdagmiddag luier afgedaan en omgekocht met snoepjes. Elke keer als hij geplast had op de wc of potje kreeg hij een snoepje.... eind van de middag had hij er al heel veel op :D
    De volgende ochtend maar gezegd dat hij smorgens een sticker kreeg want mama vond het toch niet zo’n best plan om al zo vroeg aan de snoep te zitten ;)
    Poepen ging dus pas later goed, de doosjes smarties gaven de doorslag..
    Heb trouwens ook leuke boekjes over het onderwerp gekocht. (Anna en een boekje over Kas/Cas)

15. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor de reacties, heb ze wel bijna allemaal al geprobeerd :(

Mand met cadeautjes, ze keek ernaar en vroeg in het begin vaak of ze er eentje mocht pakken. Ik legde uit dat dit pas mag als ze poept op de wc. Nou na een paar dagen keek ze niet meer naar de cadeautjes...
    Gat in haar luiertje ook geprobeerd, 1 keer gelukt 'per ongeluk', zonder dat ze het in de gaten had. Het moment dat het in de wc viel, toen was ze er klaar mee. Doodeng vond ze dat.
    Sindsdien zegt ze, dat het vallen heel eng is. Luier vind ze fijn omdat het juist wordt opgevangen. Boekje lezen over dit onderwerp ook gedaan, dwaalt haar aandacht volledig af en heb dan het idee dat ze er voor de leukigheid zit.
    Ze loopt al een jaar zonder luier, plassen had ze met 2 dagen onder de knie. Als ze poepen wilt geeft ze dat aan en doen we luier om.
    Brilverkleiner wordt nu gebruikt. Een potje tijd geleden ook geprobeerd, maar het zitten met luier vond ze al eng en op den duur lag dat dit maar op de wc. Deed ze niets meer mee.
    Bij mij zit de angst vooral, als we het weer gaan proberen ze het dan ophoud.
    Paar maanden geleden hield ze dit bijna 10 dagen vol en dat willen we nooit meer meemaken!
    Snoepjes geven die ze zelf mocht pakken van een scheurkalender zeg maar, werkte niet.
    Stickers ook niet.

We hebben een brochure gekregen van een vriendin en proberen haar nu om de 3 uur 5 a 10 min op de wc te laten zitten gewoon met luier aan. Dat ze inderdaad aan het idee went.
    Staand poepen volgens ritueeltje in de wc lukt ook nog wel.
    Gelukkig poept ze snachts nooit. Hoop dat het in ieder geval goed gaat op school tot 14.00 uur.

16. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Lastig inderdaad! Hier dochter van bijna 4 sinds twee weken eindelijk zindelijk. Ook heel bang om op de wc of het potje te poepen. Wanneer je het rustig met haar besprak was het 'Ja hoor, ga ik doen' maar wanneer het dan zover was durfde ze niet. Kon het ook lang ophouden. Alles hierboven geprobeerd, belonen, stickers, cadeau, zonder luier rondlopen, hielp niet. Ze vond poepluiers verschonen ook vreselijk, dus iedere keer benoemen dat als ze op het potje zou gaan we dit niet hoefden te doen. Was ook de wanhoop nabij en ineens, van de ene op de andere dag ging ze op het potje. Geen idee waarom nu wel, behalve dat ze er nu aan toe was. Geen gouden tip dus helaas, wel een hart onder de riem: het komt echt goed, je kan haar (helaas) niet dwingen.

17. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank voor je reactie. Herkenbaar verhaal voor jou dus. We blijven doorgaan met verschillende pogingen en proberen zo een beetje alles uit. Op de hoop dat ooit de knop omgaat...

18. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Hier was de middelste net na zijn derde verjaardag plaszindelijk.
    Hij poepte nog wel in een luier omdat hij dat spannend vond.

Twee maanden voor zijn vierde verjaardag was ik er echt klaar mee. Had van alles al geprobeerd.

Ik heb de luier af gedaan en gezegd dat hij het op de wc moest doen. Hij heeft het drie dagen opgehouden en op een gegeven moment kon hij niet meer en moest hij wel.

Nadat hij op de wc gepoept had, zei hij: ik wist niet dat ik het kon.

Daarna nooit meer in zijn luier gedaan!

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ons zoontje was met 3,5 ook nog niet zindelijk. We hebben het volledig laten rusten.

Met 3j8m zijn we 5 dagen weggeweest zonder kinderen, die bleven bij oma en opa. Toen hebben zij besloten dat het genoeg was. Soms lukt het anderen wel ;) vreemde ogen dwingen? Of geven iig een andere blik op de situatie

20. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Idem. Zoon was al ruim een jaar plaszindelijk maar poepen deed hij in zijn luier. Bijna 4 en een weekend bij opa en oma waar hij, als hij op de wc zou poepen, een groot cadeau stukje voor stukje mocht openen (moest hij wel blijven zitten). Hij kwam zonder luier thuis, die hoefde hij niet meer.

1981Mama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina