Hoe doen jullie dat? (eten en slapen)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Revolucia, 20 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Pff... het is allemaal een stuk moeilijker dan ik dacht haha! Ik probeer me keurig aan het "standaard" ritme te houden (wakker worden, verschonen, voeden, spelen en weer naar bed), maar sinds een week of 1,5 vindt mn meisje dit niet meer the way to go...

Vooral 's ochtends is het lastig... ze is ongeveer 1,5 uur wakker na de eerste voeding, gaat dan met veel pijn en moeite naar bed (ze is wel moe, want ze gaapt en wrijft in dr oogjes tot ze rood zijn...) maar wordt na 45 min gillend weer wakker!! En ja... dan is t nog geen etenstijd...

Hoe doen jullie dat? Houden jullie je kindje in bed, in de hoop dat ze weer gaat slapen (resulteert hier in een krijspartij), vervroegen jullie de volgende voeding (maar dan krijgt ze misschien te veel... ik ben de bv aan het afbouwen, zit nu op 2x fles en 4x borst per dag) of laten jullie je kindje wachten (en dus spelen/knuffelen etc, maar dan "klopt" t ritme niet meer... heeft ze dan wel voldoende regelmaat??)

Je ziet t, ik denk er misschien (?!) iets te veel over na ;) , maar tips en verhalen zijn altijd welkom!!

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hoi,

Hier gaat het eigenlijk vanzelf....het zal per kind wel verschillen lijkt me?
    Charlotte wordt rond 7u wakker en krijgt dan een fles, dan spelen of in de wipstoel bij ons aan tafel, als ze dan een beetje gaat jengelen gaat ze direct in bed en krijgt ze haar speentje, ze slaapt dan snel in of ligt nog even rond te kijken maar huilt in ieder geval niet. Ze slaapt dat min. 1,5u en ze heeft al eens 3,15u geslapen....
    Maar ik moet zeggen dat het ook een heel rustig kindje is, ze huilt alleen als ze honger heeft en ik hou de tijden daarvan goed in de gaten, dus huilt ze eigenlijk amper....
    Succes, ik zou in ieder geval zeker het vaste ritme aanhouden, is het ook heel duidelijk voor je baby!

3. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar ik kon hier in het begin ook heel moeilijk een ritme krijgen. Zelfs nu heb ik eigenlijk niet echt een ritme, omdat meneertje zelf wil weten, wanneer hij wat wil.
    Ik denk niet dat je te krampachtig een ritme moet in bouwen, omdat je vind dat hij regelmaat moet hebben. Regelmaat is niet gebonden aan tijd, maar aan de volgorde hoe je het doet. Dus slapen, verschonen, eten, spelen, slapen, verschonen, eten, spelen etc. Dat je kleintje dan nou 3 uur slaapt of 3 kwartier. Als ze er geen last van heeft dat ze minder slaapt zou ik me er niet druk om maken!

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    maar wat doe je dan als je kleintje net 1,5 uur ervoor voeding heeft gehad en zijn bed uit wil? weer voeding geven? of laten liggen (krijsen)? of spelen totdat hij weer moe word en weer in bed leggen? wat uiteindelijk niet meer lukt.
    ik zit namelijk met hetzelfde..
    en als ik martijn dan een beetje voeding geef wil hij meteen een hele fles anders word hij daar weer gefrustreerd van..

5. Nijnka

Nijnka Actief lid

14 jul 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    IK zit net met hetzelfde! Ben heel benieuwd naar reacties want weet zelf ook niet goed wat te doen.
    Als Jarne 1.5 u 'te vroeg' wakker wordt, krijst hij ook zo hard en is hij enkel stil te krijgen door de fles te geven.. Heb al vanalles geprobeerd, afleiding, speentje, niks helpt.. Het lijkt alsof hij 'standaard' honger heeft als hij wakker wordt??

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier heb ik altijd op verzoek gevoed en doe dat nog steeds. Dat betekent soms dat ik na anderhalf uur alweer voed, maar soms ook dat Thirza 3 kwartier slaapt, uurtje wakker is, 3 kwartier slaapt en dan pas weer drinkt...
    Ik zou zeggen: hou vooral de signalen van je kind in de gaten, ga niet koste wat kost een schema volgen: dat werkt niet! OP www.inbakeren.nl kun je eea vinden over hongersignalen en vermoeidheidssignalen...

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hield bij Eva eerst ook ritme en regelmaat aan, maar Eva sliep ook maar zo'n 3 kwartier per keer en dat werkte dus niet. Ik gaf wel borstvoeding, dus het mocht wel (zo vaak voeden), maar Eva werd er heel erg onrustig van. Ze dronk ook erg onrustig omdat ze helemaal nog geen honger had.

Ik ben het toen gaan aanpassen, dus: drinken, spelen, slapen, spelen en dan weer drinken. Heb je toch wat regelmaat.... maar niet precies zoals Ria Blom het voorschrijft ;).

8. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Ik probeer ook zoveel mogelijk het ritme slapen - voeden - spelen - luier verschonen - slapen aan te houden. De fles geef ik om de 4 uur. Meestal lukt het wel, maar soms wordt Tess inderdaad ruim voor haar fles wakker, en gaat ze ook niet meer slapen. Ik haal haar dan gewoon uit bed, en zet haar in haar wipstoeltje bij wat ik aan het doen ben (bijv. strijken/schoonmaken o.i.d.) of leg haar in de box. Dan krijgt ze weer haar fles op de afgesproken tijd, of een half uurtje eerder. Daarna ga ik weer gewoon verder in het ritme, dus: fles - spelen - luier verschonen - slapen. Meestal is ze dan wel eerder moe na de fles dan anders, en gaat ze dus ook eerder slapen. Maar omdat ze daarvoor dan niet zo lang heeft geslapen, slaapt ze daarna wel weer wat langer.

Tot een maand of 2 à 2,5 was het ritme trouwens ook niet zo denderend hoor. De volgorde probeerde ik er wel redelijk in te houden, maar de ene keer sliep ze heel kort, en dan weer heel lang. Nu zit daar wat meer regelmaat in.

9. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Als hij hier te vroeg wakker wordt, en dan echt gaat huilen, dan haal ik hem uit bed en ga even met hem spelen/ knuffelen/ liedje zingen. Zodra hij weer gaat gapen leg ik hem weer in bed. Hij kan wel een uurtje eerder eten krijgen maar liever niet binnen 2,5 uur tijd.
    Soms helpt het alleen al als ik op zijn kamertje een beetje ga rommelen en weer wegga.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje volgde lekker zijn eigen ritme.. Vaak verschoof het over de dag. Bij de 1e fles kreeg hij deze direct na het slapen, daarna spelen. De 2e, daar zat dan een half uurtje voor, en een half uurtje na.. En zo door totdat hij op het eind van de dag eerst een uurtje speelde en de fles kreeg direct voor het slapen gaan.

Mijn zoontje heeft nooit problemen gehad bij deze onregelmatigheid.

Als we zijn slaapjes hadden moeten volgen, dan had hij elke 2,5a3 uur een fles gemoeten. Terwijl hij nu zelf zijn slaapjes en zijn eetmomenten bepaalde. Als hij huilde kreeg hij de fles, als hij wakker was, dan speelden we samen, als hij moe werd, ging hij naar bed.

(spelen is een beetje overdreven bij een kleintje, meer wat rondkijken, even op de buik in de box, een stukje wandelen etc)

11. Catherine

Catherine Lid

14 dec 2006
    14
    0
    0
    Schiedam
    Sinds ik me min of meer houd aan het schema van Gina Ford gaat het bij ons goed. Ik was eerst ook helemaal voor alles op verzoek doen, maar dat werd een zo'n chaos, te moe om te eten of te hongerig om te slapen, etc. Ik geef zelf geen BV, dus daar heb ik geen ervaring mee. Misschien kun je iets met het schema dat ik nu heb.

Slapen doet ze (m.u.v. 16.00) altijd in haar bedje. Vaak wordt ze uit zichzelf wakker tussen 6 en 7 uur.

07.00 flesje
    09.00 - 09.45 slapen (het natuurlijk slaapritme van baby's is ongeveer 45 min.)
    10.45 flesje
    12.00 - 13.30 slapen (of iets langer als ze tussendoor wat langer is wakker geweest)
    14.15 flesje
    16.00 - 16.45 slapen (deze tijd houd ik iets minder strak aan, meestal slaapt ze dan in
    de wandelwagen)
    18.00 flesje
    19.00 slapen
    22.00 flesje (maak haar nog wakker voor een laatste voeding tussen haar slaap van 7 tot 7)

Ik doe haar vaak in badje vóór haar slaapje van 12.00, want anders is ze niet moe genoeg voor 2 x 45 min. slapen. Alles bij elkaar slaapt ze dus 3 uur overdag.

Groetjes,
    Catherine

12. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Ik denk dat RRR een fijn uitgangspunt is, maar dat je verder naar je kind moet kijken om te zien wat werkt. Het hele schema-idee niet te letterlijk nemen denk ik.
    Ik heb Nathan een hele tijd om de 3 uur gevoed (FV). Soms werd hij dan ook veel te vroeg wakker en probeerde ik het zo lang mogelijk te rekken. Maar uiteindelijk gaf ik toch ook wel de fles een uur of een half uur eerder. Dat regelde zichzelf dan wel weer later op de dag.
    Dus niet te hysterisch doen denk ik, gewoon flesje geven als je al het andere hebt geprobeerd.
    Dat is tenminste wat ik deed en hij is nu al een jaar en er niet slechter van geworden :)

13. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Krijgt hij per voeding dan wel genoeg te drinken? Ik merk dat Timo (nog in de opbouwfase) steeds eerder honger heeft wanneer hij toe is aan meer voeding en dan verhoog ik de dosis met 10 ml per keer en komt ie weer om de 3.5 uur.

Succes!

14. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    het is bij babytjes heel normaal dat ze overdag na 3 kwartier weer wakker worden. bij nathan kan ik er vaak de klok op gelijk zetten. Ik haal hem er dan meestal nog niet uit maar probeer hem weer in slaap te krijgen door speentje en aaien over zijn hoofdje. Over het algemeen kan ik zijn slaapje daardoor wel verlengen. Natuurlijk lukt dit niet altijd. .als Nathan echt honger heeft geef ik hem gewoon drinken. (gaf bv dan is het helemaal makkelj maar ben nu aan het afbouwen) Ga soms ook gewoon nog even wandelen..

Deel Deze Pagina